Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte for en tid tilbake en Helsport lavvo ovn. Pipen til ovnen var produsert i galvanisert stål, noe som ikke er helt heldig. Fyrer du opp denne i lavvoen for første gang vil du risikere og få sinkdamp i deg, eller bli sinkforgiftet (usikker på hvor mye som skal til for og bli sinkforgiftet) men dette er allikavel ikke noe du vil ha i kroppen!

Jeg har sendt mail til Helsport to ganger for og spørre hvorfor de selger ovner som er galvanisert, uten at jeg har fått svar.    Sinken smelter på 416 grader, noe som sier at når du kjøper en ovn og fyrer den opp i lavvoen smelter galvaniseringen. (Bortkastet med galv siden den allikavel smelter bort) Det står heller ikke noe i bruksanvisningen at denne må brennes ren ute!

image.jpeg

Endret av Lavvoeide
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse
Den 21. desember 2015 at 22.21, Lavvoeide skrev:

Hei

Kjøpte for en tid tilbake en Helsport lavvo ovn. Pipen til ovnen var produsert i galvanisert stål, noe som ikke er helt heldig. Fyrer du opp denne i lavvoen for første gang vil du risikere og få sinkdamp i deg, eller bli sinkforgiftet (usikker på hvor mye som skal til for og bli sinkforgiftet) men dette er allikavel ikke noe du vil ha i kroppen!

Jeg har sendt mail til Helsport to ganger for og spørre hvorfor de selger ovner som er galvanisert, uten at jeg har fått svar.    Sinken smelter på 416 grader, noe som sier at når du kjøper en ovn og fyrer den opp i lavvoen smelter galvaniseringen. (Bortkastet med galv siden den allikavel smelter bort) Det står heller ikke noe i bruksanvisningen at denne må brennes ren ute!

image.jpeg

Disse rørene er behandlet med det samme som vanlige stålskorsteiner som brukes i hus. Den galvaniseringen som brukes har forskjellig brukstemperatur. Men om det er en ripe eller andre skader er denne headingen defekte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, søberg skrev:

Disse rørene er behandlet med det samme som vanlige stålskorsteiner som brukes i hus. Den galvaniseringen som brukes har forskjellig brukstemperatur. Men om det er en ripe eller andre skader er denne headingen defekte. 

Hvilken galvanisering er dette som ikke har sink i seg? Og hva er poenget med dette når den renner av når det blir fyrt i ovnen? Finnes det datablad på  galvaniseringen som er brukt så kunne jeg tenkt meg å se denne. Riper eller ikke riper, rørene er bygget slik at du kan lagre dem i ovnen når den ikke er i bruk. Tenker det blir endel riper da! Hva med å bare droppe galvaniseringen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.