Gå til innhold
  • Bli medlem

Renset bensin i kvantum


Henrik

Anbefalte innlegg

Annonse
3 minutter siden, martin.m skrev:

@Henrik Dra innom statoil eller dess like og kjøp en 5 liters kanne med alkylatbensin som selges til gressklippere o.s.v.  Pass dog på at du kjøper den kannen some er til 4 taktere. Den til 2 taktere er tilsatt olje, og det vil du ikke ha.

Hensikten er å bruke det på primus. Men firetaktsbensin er omtrent det samme som vanlig bensin 95 som man får på ei bensinpumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har det vært skrevet mye om, vanlig bilbensin legger igjen mere avleiringer enn alkylatbensin eller primusbensin.  Fra USA så hører jeg om folk som har brukt 20 år gammel coleman fuel, så det er holdbart.  Statoil har solgt renset bensin/heptan i fat for bruk i katalytovner til de store transportselskapene, så du kan få store kvanta. Blant alkylatbensin har jeg registrert at det er advart mot merket Viking, men jeg har (derfor) ikke testet det. (har heller ikke støtt på det).

Ta i alle fall advarselen mot 2 taktsbensin alvorlig, gikk tom på en båttur og maten ble laget på primus med slik bensin (1 måltid). Sot over allt, men varm mat.  Måtte kjøre et par tanker med alkylatbensin og hyppig bruk av rensenål før primussen oppførte seg normalt igjen, men den har siden oppført seg eksemplarisk i redsel for slik behandling igjen. :-)

 

dsk

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Henrik skrev:

Hensikten er å bruke det på primus. Men firetaktsbensin er omtrent det samme som vanlig bensin 95 som man får på ei bensinpumpe.

Jeg har brukt alkylat som jeg nevner i mitt forrige innlegg til omnifuelen min i årevis uten noen problemer. Det er bare å fyre i vei, Henrik. Langt billigere alternativ enn en liter flaskene man får kjøpt på sportsbutikkene. Dersom man får kjøpt varianten pahatlem nevner blir det ennå billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkylatbensin er framstilt av den rene dampen som oppstår øverst under raffineringen. Bilbensin er tatt ut som væske og er langt fra så ren og er også tilsatt masse ulike stoffer.

Her er en link som beskriver framstilling av alkylatbensin kontra renset bensin:

http://www.dinside.no/910775/alkylatbensin-renere-for-deg-og-motoren

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.