Gå til innhold
  • Bli medlem

Artic bedding


Anbefalte innlegg

Annonse
  • 1 måned senere...

Har nettopp kjøpt meg Arctic Bedding! Jeg har Exped Downmat 7LW, det går akkurat inni Arctic Beddingen sammen med ekstra liggeunderlag, sovepose og chair kit på downmat. Har prøvd det en gang, det blir litt trangt, jeg må nok ha litt mindre luft i underlaget neste gang.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lightversjonen og HD. Light er for liten til Exped Winterlight og Western soveposen, da må jeg ta ut luft av liggeunderlaget, og da føler jeg Beddingen mister litt av sin funksjon. HD utgaven er eneste alternativ om du har lange liggeunderlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en bommert så kjøpte jeg den vanlige utgaven, trykka feil når jeg bestillte.. Men det går akkuratt med endowmat 7LW, bamse, og god vinterpose. Tapper ut litt luft, så går det greit.

Men det blir å bestille en HD, så da kommer en std for salg her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Sig Man said:

Med en bommert så kjøpte jeg den vanlige utgaven, trykka feil når jeg bestillte.. Men det går akkuratt med endowmat 7LW, bamse, og god vinterpose. Tapper ut litt luft, så går det greit.

Men det blir å bestille en HD, så da kommer en std for salg her på forumet.

Går det ikke med angrefristen? Bare lurer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stig. skrev:

Forresten også vært innom Sportsnett og sett litt på Rab sin arctic bedding. Noen her som har erfaring med denne? Den har jo en del større mål? 185 x 65 x 20cm. Ellers ser den ganske så lik ut.

Ser fin ut den, men det er svært praktisk med lommene på toppen av Piteraqs HD versjon. Det var utslagsgivende for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, whistler said:

Ser fin ut den, men det er svært praktisk med lommene på toppen av Piteraqs HD versjon. Det var utslagsgivende for min del.

Ja det er en lomme på rab sin også. Er det flere på Piteraq sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

Gammel versjon har plass til 9LW, med litt luft, pluss sovepose. Har også hatt oppi 3 x therm-a-rest uten problemer sammen med sovepose og liggeunderlag. Gammel versjon får veldig lett hull. 

Ny versjon, den som heter HD, er av et mer robust stoff. Har bedre plass så du slipper å tømme liggeunderlag for luft. Den har også en stor lomme med plass til dunjakke, og tre mindre lommer med plass til termos, vannflaske, lunsjposen, kamera osv osv. 

Jeg har gammel versjon, den blir byttet ut med ny nå, ser på det som en så god oppgradering at det er til å forsvare. 

Noen har nevnt at ny versjon ikke er like vanntett som foregående versjon, som heller ikke var til å bli imponert over. Har også hørt kommentarer om at HD blir stiv i kulden, og vanskelig med glidlås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var innom sportsnett og den rab versjonen er bare en liten lomme,type til og ha toaletmappe eller noe var ikke store greiene

den ikke HD greia hadde dem på oslo sportlager men ikke den HD,den "uten HD" var og uten lommer.....blir HD ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Andy3000 skrev:

Noen som har prövt HD på Parispulk? HD'n er 200cm og pulken 150cm. Er det bare at vike den inn eller blir det uansett en masse styr?

Ikke noe problem. Beddingen henger litt over foran og bak, det gjør ingenting.

IMG_3687.thumb.JPG.bb5ff3cdd08b5490e8c56

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si det var stor forskjell på stoff kvaliteten på den med HD,her er det mye bedre stoff og er faktisk mulig att den overlever hvis du er uehldig og kommer borti mde stålkanten,den uten HD tåler ikke stort tror jeg.

veldig kjekt med 1 stor lomme med borelås og en med klidlås hvor det er 3 "kammer" veldig fornøg med god plass :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tidligere Pulkbagen(e) til Pitaraq er vel laget i samme stoff som den "tynne" versjonen av Arctic Beddingen?
Ser at de også kommer i HD versjon nå

Noen som har dårlige erfaringer med bagene med tynt stoff? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Rab sin versjon, den rommer Exped 9cm, dunpose, dunbukse og jakke, nødpose og dagens matrasjon med drikke. Enda er det god plass. Minuset er som tidligere nevnt at det er bare en lomme, men den er ikke så liten som man skulle tro (jeg har plass til førstehjelpskrin, snøplugger, snøbørste, toalettpapir, kompaktkamera, kartmappe og ekstra votter). Et annet minus er at trekket er nokså tynt, og jeg klarte å ta på hull når jeg strammet litt for hardt til med reimene til Rab pulkposen. Det ble heldigvis bare hull i ytterstoffet, og det er veldig lite og har heller ikke blitt større. Den kan ikke løftes i hempene hvis innholdet er tungt, da ryker de. I bakkant er det en løftehempe som jeg benytter til å dra beddingen av pulken og inn i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må seie eg har litt andre tankar mtp lommer. Sikkert greit med HD og lommer om du er på langtur og har to brett, evt veldig stabil pulk eller er på kortare tur med 30 kgs pulk. Men det eg har sett av HD på en pittelitt overlessa pulk, kanskje litt feil tyngdepunkt og rufsete terreng... er at fulle lommer på bedding med thermosar osv gir topptung pulk.

Eg har vanleg storleik og når mine greier like Kjapt når eg pakker for lett tilgjenge i front.

Men, ser heilt klart det med storleiken. Eg har berre M liggeunderlag, og har skjært til ridgeresten min, så greier meg fint med den vanlige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD er veldig stor og rommer veldig mye, Jeg har dunallergi og har derfor en ekstremt voluminøs kunststoff vinterpose. Sist helg hadde jeg med meg minstegutten på tur og da hadde heg følgende inne i HD`en: 

1 stk Syntmat 7 LW
2 stk bamseunderlag
1 stk Mammut Denali EXP 5-Season 
1 stk Ajungilak Iglo 3 sesong
1 stk juniorsovepose


Og enda var det ikke noe problem å skulle stappe lommene eller hovedrommet med mere. 

I helgen gikk vi ikke så langt og det var fint vær så følte ikke for å stroppe ned så mye, men skal jeg på langtur vil jeg nok stroppe mer for å "få ned tårnet" og lavere tyngdepunkt. Og fordi jeg har flyttet det meste av underlag osv ut av pulken så kan jeg pakke denne vesentlig flatere enn før og jeg tror det vil gjøre at jeg velter mindre også. (Harn en Fjellpulken Explorer 168). 

Hovedgrunnen til mine velt er når jeg er lat til å pakke og legger det meget tunge og ustabile isborret på toppen av lasset eller øverst under beddingen. Om jeg legger borret i bunn og pakker godt rundt det for å få tyngden i bunn av pulken så velter jeg ekstremt sjelden....

Full termos osv foretrekker jeg å kunne få tak i via glidelåsen bakerst på fjellpulken fremfor å legge de oppe i lommene på beddingen. Det gir en unaturlig følelse å stable såpass tunge remedier på toppen ;-) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.