Gå til innhold
  • Bli medlem

Tykk dunjakke


bananskallet

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en tykk men lett dunjakke som kan få være med på vinterturer. Den bør være relativt komprimerbar, og bør være varm nok til å sitte stille i på kalde vinterkvelder i fjellet. Den bør også ha litt lengde slik at den dekker rumpa. Varme er viktigst, så vekt. Så bør det være damemodell! Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppfyller ikke damemodell-kravet, men North Face sin Himalayan parka sparker rumpe. Ellers har jeg hørt bra ting om Mountain Equipment sine Annapurna (herremodell) og Cho Oyu (damemodell), og Mountain Hardwear sin Absolute Zero (kun herremodell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://rab.equipment/ww/shop/activity/expedition

http://www.mountainhardwear.com/mens-absolute-zero-parka-OM4775.html

http://featheredfriends.com/rock-ice-down-parka.html

Disse er vel av de varmeste alternativene. Har selv en eldre MHW Absolute Zero parka, som blir lite brukt da den er så varm og stor. Perfekt om det er kaldere enn -15 med lite aktivitet. Har slitt ut en TNF Himalaya av den gamle varianten med 850cuin dun, som også var knallbra. Jeg vurderer MHW som hakket bedre en TNF.

Tror det er lite damespesifikke modeller av de varmeste jakkene. Når det er sagt kan man få både bukse og jakke for samme prisen som det en av disse jakkene koster, som alt i alt kanskje er et bedre alternativ? I denne prisklassen er det vel mest dunvekt og passform som skiller de enkelte, og mye er unisex.

-Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse flotte tips! Jeg tror dessverre de fleste herremodellene blir altfor store, da de færreste kommer i XS (og selv det er sikkert for stort). Men ME Cho Oyu falt virkelig i smak. Den fant jeg til og med på tilbud i england! Er bare litt i tvil om størrelsen. Får se om noen i byen fører ME. Noen som vet om de er store, små eller normale i størrelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt anpå hvor liten du er. Jeg har Bergans Sauda Herre i str L, den er litt for stor så jeg kan ha en del klær under. Jeg bruker normalt medium (jente). Så tror du bare må prøve deg fra, str messig.

Endret av Denali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte dunjakke for noen måneder tilbake hvor det viktigste kriteriene var varme/vekt. Etter masse research fant jeg frem til denne modellen. (Jeg har dog herreutgaven) Har vært kjempefornøyd. Ikke så lett å få tak i norske butikker skal sies.

http://int.berghaus.com/womens-ramche-hydrodown-jacket/420600.html 

Endret av Baconpåtur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, glote skrev:

Du finner ME sine størrelser oppgitt på produktsiden http://www.mountain-equipment.co.uk/cho-oyu-jacket-wmns omtrent midtveis i teksten på høyre side (Søk etter "Size Guide")

Jeg har en ME Greenland (totalvekt ca 1,7 kg i XXL) og den er stort sett for varm dersom det ikke er kaldere enn -5 grader C med kun tskjorte og langbukser...

 

 

Den var da veldig tung? Min dunjakke veier 920g (i L )og er null problem å gå i tsjorte under til langt kaldere enn 10 grader. Sånn siden hun oppgir at vekt og varme er viktig. 
Jeg jobber ute i min (står mye stille) med tynn ullundertøy genser under i 15 minus. Har ikke testa den mer enn det.

Endret av Denali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis varme og vekt er viktigere enn pris vil jeg anbefale PHD sine jakker, men jeg tror ikke størrelsene er damespesifikke i utgangspunktet. Hvis du ikke finner en størrelse eller specs som passer så kan du alltid designe en selv (LINK). Jeg har selv både jakke og pose derifra og er meget fornøyd med kvalitet og kundeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.12.2015 at 21.24, bananskallet skrev:

Er på utkikk etter en tykk men lett dunjakke som kan få være med på vinterturer. Den bør være relativt komprimerbar, og bør være varm nok til å sitte stille i på kalde vinterkvelder i fjellet. Den bør også ha litt lengde slik at den dekker rumpa. Varme er viktigst, så vekt. Så bør det være damemodell! Noen som har noen tips?

Helsport har veldig bra tilbud på bl.a. dunjakker på Helsport Outlet dunjakker. Gode jakker med god kvalitet som anbefales av mange.:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

arcertyx Cere eller fjellreven expedition dunakke? Førstnevnte har mer dunspenst, mens fjellreven har mer fyll.. leter etter den varmeste jakka og bryr meg ikke om lettvektere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Markus Ingebretsen skrev:

Har selv gått til innkjøp av Fjellreven sin Thermo 2 Down jakke. For en jakke! Absolutt beste kjøpet jeg har gjort på jakke fronten. Mange fine lommer, god hette, komfortabel å ha på,  og varm som vedovnen selv.

Har lyst på den jakka, men den er så innmari dyr! Og heller ikke enkel å finne i de vanlige nettbutikkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.