Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia spritbrenner sparering/lokk


Wibbo

Anbefalte innlegg

hei, fikk tak i et svensk arme kokesett med trangia brenner, men mangler den duppeditten en kan regulere flammen med.

vet at outnorth selger den separat tilkr29,- men de skal ha seksti kr i frakt.. 

Noen som har peil på en velassortert butikk i sandnes/stvgr området som har sånne?

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil vel si at du ikke trenger den. Ta med et lokk til et syltetøyglass e.l. som du kan legge nedpå for å slokke flammene. Rødspritbrennere har så dårlig effekt at det ikke er nødvendig å bruke den som regulator.

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Lompa skrev:

Jeg vil vel si at du ikke trenger den. Ta med et lokk til et syltetøyglass e.l. som du kan legge nedpå for å slokke flammene. Rødspritbrennere har så dårlig effekt at det ikke er nødvendig å bruke den som regulator.

TS. etterspør lokket for å justere flammen. Og for slike spritbrennere, er de viktige. At du mener slike brenner har for dårlig effekt, er opp til deg. Personlig så bruker jeg primært rødsprit apparat, hele somerhalvåret (inkludert høsten) og er godt fornøyd. Jeg venter aldri på at slike apparat skal koke, så jeg kaster ikke bort noe tid, som noen bruker å skylde på. Jeg gjør noe annet i mellomtiden. :)

Lokket (m/justering)egner seg godt etter oppkok, for å "småkoke" div, retter. Samt "ting", som skal ha en forsiktig oppvarming. Og ikke kun for å slukke flammen.

Undrer meg stadig over personer, som teller sekunder på et oppkok.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wibbo skrev:

hei, fikk tak i et svensk arme kokesett med trangia brenner, men mangler den duppeditten en kan regulere flammen med.

vet at outnorth selger den separat tilkr29,- men de skal ha seksti kr i frakt..

Noen som har peil på en velassortert butikk i sandnes/stvgr området som har sånne?

 

TS. Er ikke kjent i ditt område, men XXL butikkene bruker å ha deler.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tiur3 skrev:

TS. etterspør lokket for å justere flammen. Og for slike spritbrennere, er de viktige. At du mener slike brenner har for dårlig effekt, er opp til deg. Personlig så bruker jeg primært rødsprit apparat, hele somerhalvåret (inkludert høsten) og er godt fornøyd. Jeg venter aldri på at slike apparat skal koke, så jeg kaster ikke bort noe tid, som noen bruker å skylde på. Jeg gjør noe annet i mellomtiden. :)

Lokket (m/justering)egner seg godt etter oppkok, for å "småkoke" div, retter. Samt "ting", som skal ha en forsiktig oppvarming. Og ikke kun for å slukke flammen.

Undrer meg stadig over personer, som teller sekunder på et oppkok.

 

Kreativt av deg å mene at jeg sier de har for dårlig effekt. Jeg skrev at den har dårlig effekt. Kunne sikkert ha valgt adjektivet "lav" i stedet for "dårlig". Det var for å illustrere at ikke varmen blir så høy. Jeg har akkurat samme brenneren, og har brukt den ganske mye, både i stormkjøkkenet og løs.

Mulig at enkelte bruker tiden på å telle sekunder på oppkok. Du bruker den visstnok til å undre deg over at folk teller sekunder. Det er vel ikke mindre rart? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, dsk skrev:

Før du skaffer det, sjekk om ikke den militære brenneren har ørlite større diameter slik at trangia ikke passer.

Tror ikke de hadde slikt lokk opprinnelig.

 

dsk

Hmm vet at den rommer mere sprit, men trodde "tuten" og lokket var lik den lille sivile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke den brenneren så jeg kan ikke få målt, men her er et par youtubesnutter  http://tinyurl.com/zulso84

og  http://tinyurl.com/j7ygzmz 
 

dsk

"stjålet fra en av snuttene over:

Specs on the "Full-size" Military Trangia
Weight: 175.5 grams = 6.19 oz
Height: 1.86 inches
Diameter (Body): 3.27 inches
Diameter (Jets): 1.86 inches
Number of jets: 23
Fuel Capacity: 4.46 fl oz (approx 2/3 full)
Fuel Type: Only Use Denatured Alcohol or Methanol
Material : brass

Specs on the Mini Trangia
Weight (with simmer ring): 112.5 grams = 3.97 oz
Weight (w/o simmer ring): 89.0 grams = 3.14 oz
Height: 1.65 inches
Diameter (Body): 2.71 inches
Diameter (Jets): 1.83 inches
Number of jets: 24
Fuel Capacity: 2.98 fl oz (approx 2/3 full)
Fuel Type: Only Use Denatured Alcohol or Methanol
Material : brass

Endret av dsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, dsk skrev:

Jeg har ikke den brenneren så jeg kan ikke få målt, men her er et par youtubesnutter  http://tinyurl.com/zulso84

og  http://tinyurl.com/j7ygzmz 
 

dsk

"stjålet fra en av snuttene over:

Specs on the "Full-size" Military Trangia
Weight: 175.5 grams = 6.19 oz
Height: 1.86 inches
Diameter (Body): 3.27 inches
Diameter (Jets): 1.86 inches
Number of jets: 23
Fuel Capacity: 4.46 fl oz (approx 2/3 full)
Fuel Type: Only Use Denatured Alcohol or Methanol
Material : brass

Specs on the Mini Trangia
Weight (with simmer ring): 112.5 grams = 3.97 oz
Weight (w/o simmer ring): 89.0 grams = 3.14 oz
Height: 1.65 inches
Diameter (Body): 2.71 inches
Diameter (Jets): 1.83 inches
Number of jets: 24
Fuel Capacity: 2.98 fl oz (approx 2/3 full)
Fuel Type: Only Use Denatured Alcohol or Methanol
Material : brass

Takker og bukker sparte meg for et bomkjøp der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den ‎16‎.‎12‎.‎2015 at 11.11, Tiur3 skrev:

Personlig så bruker jeg primært rødsprit apparat, hele somerhalvåret (inkludert høsten) og er godt fornøyd. Jeg venter aldri på at slike apparat skal koke, så jeg kaster ikke bort

 

Hei, jeg skal telte på fjellet i vinter, skal jeg tolke deg som at rødspritapparat ikke er å anbefale til vinterbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, SveNor skrev:

Hei, jeg skal telte på fjellet i vinter, skal jeg tolke deg som at rødspritapparat ikke er å anbefale til vinterbruk?

Du tolker rett, selv om jeg ikke utdyper det. :) Det er mange andre her, som har mer oppdatert informasjon om telting på vinteren. Det er mange år siden jeg benyttet telt, samt lå i snøhuler på vinteren. De seinere årene har jeg benyttet hytter, fjellstuer og campinghytter i nærområdet (som camp), for dagsturer. Men tidligere, så benyttet jeg primus med parafin. Først en gammeldags, så en Hiker som jeg fremdeles bruker på høsten. Ville nok gått for en primustype og parafin.

Men på høstjakt (spessielt seinhøst), hender det at det kan bli bli både -5 og -10. Da benytter jeg lavvo, med ovn. Den går ann å koke på og så benytter jeg i tilegg til primusen ved behov. Synes det brenner dårlig i rødspriten, når det blir en del kuldegrader. Går nok bedre med bensin. Men, jeg har aldri tatt meg bryet å prøve.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Trangia er fin56d4de09b94ce_telysovn.thumb.jpg.a9bacb1 fordi det står stabilt - om vinteren i snø med en liten tynn treplate under. Det har en optimal vindskjerm og varmen kryper opp langs kjelen og ut under lokket: Nansen kjele prinsippet, som gir bra utnyttelse av varmen.

MEN spritbrenneren, som ellers er sikker og enkelt i bruk har liten kapasitet og det tar FORFERDELIG lang tid å smelte snø, hvilket som regel er nødvendig på vinter telt tur. Du trenger faktisk en del vann til måltider, drikke mm.

Så for meg fungerer Trangia med en parafinbrenner innen i optimalt. Da jeg kjøpte var det svensk produsert Optimus Nova, som har fungert stabilt i mange år. Nå bruker de visst en Primus brenner. Uansett kan en del brennere tilpasses ved å demontere de ustabile ben og skru en DIMS på. Kan visst kjøpes hos XXL bl.a.

Så får du etter min mening det beste fra alle verdener. Jeg er så overbevist parafinist pgr. av det lave flammepunkt på bensin. Søler du bensin i teltet har du eksplosiv damp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SveNor skrev:

Hei, jeg skal telte på fjellet i vinter, skal jeg tolke deg som at rødspritapparat ikke er å anbefale til vinterbruk?

Jeg pleier også å drøye vel lenge med å anerkjenne nye kokeapparater som pålitelige og gode. Av likevel så tror jeg nå at jeg kan anbefale kokeapparater av mer effektiv type til vinterbruk. F. eks Nansen valgte å klare seg med denne moderne primusgreia i fra ca 1888, etter dette har det oppfinnelsen blitt finnepusset noe med tanke på materialvalg og betjening, men fremstår fortsatt overraskende lik Nansens kokeapparat.  Etter iherdig prøving av flere modeller kan jeg trygt anbefale å kikke litt etter hva som kan virke passende til ditt bruk.  Det må dog bemerkes at disse innretningene har flere mekaniske deler som pumper og ventiler, dyser og pakninger, disse trenger av og til vedlikehold og betjening av en nennsom hånd.  

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja, den er god fra omkring +3 grader C og ned efter. Den får lynhurtigt spritbrænderen op på høj ydelse.

Pas på,

kun én dråbe sprit på filtet, indtil du er blevet fortrolig med hvor voldsom en Trangia spritbrænder kan blive.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.