Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til 3 dags tur Auerlandsdalen


Martin Romppanen

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei, prøv denne, http://www.ut.no/

Her har dere kart og turforslag, Østerbø er et greit sted å starte når dette er første gangen dere skal prøve dere. Like etter Østerbø er stien sprengt inn i fjellsiden. Hold balansen og se ikke ned til venstre hvis dere har tegn til høydeskrekk. Siste gang jeg gikk der var med unga og bikkja. Vi hadde en overnatting underveis. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ei venninne gikk denne turen sist sommer; 3 dager, med start på Finse. Da tar dere bergenstoget (fra Bergen eller Oslo). Tursti starter rett fra togstasjonen på Finse. Det er mulig å booke rom på Finse stasjon hvis dere tar turen opp dagen i forveien. Da er en smak av deres mikrobryggøl 1223 på sin plass! Fås kun tak i der oppe på høyfjellet. 

Vi fulgte etappeplanen som er beskrevet på ut.no, men etappene kan gjerne forlenges, om dere er i tålelig grei form. Lettgått terreng, spektakulær natur. Dere kan overnatte på turitsforeningens hytter underveis, Geiterygghytta & Østerbø, for en billig penge (dnt.no). Vi angret forøvrig på at vi ikke tok med telt og fiskestang, så dette kan dere vurdere. Masse fine plasser å sette opp campen. 

God planlegging!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Per Fredrik said:

Hei, prøv denne, http://www.ut.no/

Her har dere kart og turforslag, Østerbø er et greit sted å starte når dette er første gangen dere skal prøve dere. Like etter Østerbø er stien sprengt inn i fjellsiden. Hold balansen og se ikke ned til venstre hvis dere har tegn til høydeskrekk. Siste gang jeg gikk der var med unga og bikkja. Vi hadde en overnatting underveis. God tur.

Vi havde tænk på at starte i Østerbø og vil gerne se de flotteste steder skal man købe et 1:25000 kort eller 1:50000 kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, huldreheim said:

Jeg og ei venninne gikk denne turen sist sommer; 3 dager, med start på Finse. Da tar dere bergenstoget (fra Bergen eller Oslo). Tursti starter rett fra togstasjonen på Finse. Det er mulig å booke rom på Finse stasjon hvis dere tar turen opp dagen i forveien. Da er en smak av deres mikrobryggøl 1223 på sin plass! Fås kun tak i der oppe på høyfjellet. 

Vi fulgte etappeplanen som er beskrevet på ut.no, men etappene kan gjerne forlenges, om dere er i tålelig grei form. Lettgått terreng, spektakulær natur. Dere kan overnatte på turitsforeningens hytter underveis, Geiterygghytta & Østerbø, for en billig penge (dnt.no). Vi angret forøvrig på at vi ikke tok med telt og fiskestang, så dette kan dere vurdere. Masse fine plasser å sette opp campen. 

God planlegging!

Vi vil også tage 2 overnatninger i hytter tænker det er for tungt at bære rundt på telt

kan man starte på Finse først i juni eller er der sne på det tidspunkt

tak for svaret (og øltippet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fine overnattingsmuligheter på dnt sine hytter. 

Vi gikk i juni/juli tror jeg, da lå det stedvis noe snøpartier, men stiene var bare. Været kan veksle veldig der oppe, men vi var heldige med stort sett pent og varmt. Jeg har syklet Rallarvegen som går i nogenlunde samme område i slutten av august, og da møtte vi et tett sluddevær like før vi ankom Finse. Juni/juli er ei flott tid for denne turen dere planlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest brukte målestokken for turkart er 1:50 000, men også målestokkene 1:25 000 og 1:100 000 er mye brukt. Jeg bruker selv 1:100 000, det holder til mitt bruk. Mer om kart finner du her http://www.kartverket.no/Kart/Turkart/Artikkel-4-om-turkart/  Til planlegging bruker jeg kartet på ut.no, her er det også en funksjon for å måle avstand.   Lykke til,

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år gikk det absolutt ikke å gå på beina i starten av juni. Søk på 'Finse 9 juni 2015' så finner du bilde av snøforholdene da. Var flott skiføre en måned til og ikke mulig med fottur.. Men ikke gitt at det blir sånn i år så dere må sjekke nærmere våren!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 12/16/2015 at 8:54 PM, dede said:

I år gikk det absolutt ikke å gå på beina i starten av juni. Søk på 'Finse 9 juni 2015' så finner du bilde av snøforholdene da. Var flott skiføre en måned til og ikke mulig med fottur.. Men ikke gitt at det blir sånn i år så dere må sjekke nærmere våren!!

Hvor skal jeg søge det henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.