Gå til innhold
  • Bli medlem

Søker nye turløyper i Bergens området??


doggi

Anbefalte innlegg

Hei på dere! Jeg og min 4 beinte venn (som ikke bør gå på asfalt) har bodd i Bergen noen år nå men vi strever litt med å finne nye "enkle" turløyper! Fant dette forumet i dag og ble kjempe glad!!

Hver dag går vi ca 2 timer, men jeg begynner å bli lei av de områdene som ligger i vår nærhet: Lungegårdsvannet, løvstakken, solheimsvannet, langeskogen, nipedalen, ulrikken, fløyen aboretet på fana.

Vi har bil og tid til å kjøre 10-15 minutter hver morgen! Vi leter etter områder som ligner på langeskogen (lysløypen der) eller stier som det er i aboretet. Gjerne områder hvor en kan gå en time eller to-tre!

Noen som kan hjelpe meg :):roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kva med å ta turen til Arna, sjølv om det er meir enn 10-15 minutt å køyra frå Bergen sentrum? De kan ta toget, og returnera over fjellet til byen. Kanskje tida er komen til å ta enkelte turar lenger bort, t.d. Trengereid, Vaksdal, eller forbi Knarvik i Nord-Hordaland, Fana mot Gulfjellet og omkring Os.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin side jeg fikk link til der..men, det er ikke alltid like aktuelt å dra på fjelltur tidlig på morgenen når en har skole og jobb som venter!

Foretrekker å gå på grusvei eller liknende slik at ikke både jeg og hunden behøver å dusje når før vi kommer inn i hus! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått fra Sedalen? Fin vei opp til drikkevannene. Videre på sti via Baunehytten, over Landåsfjellet til vei mot Natlandsfjellet og derfra videre tilbake til Sedalen.

Fra drikkevannene går det også 3 stier opp til Vasslifjellet og da er Turnerhytten 10 minutter unna. Det er enormt med rundturmuligheter på denne siden av Ulriksmassivet.

Hvis du er interessert, og trenger mer detaljer, kan du sende meg epost.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig flott terreng på Smøråsfjellet og rundt Lysekloster/Lysehornet. Jeg anbefaler at du kjøper det nye turkartet til Os. Der er det mange turløyper som er inntegnet.

Fanafjell nevnte du kanskje. Det er også turmuligheter fra Riple/Totland som kan lett føre

deg opp til Livarden, osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Gullfjellet. Norges fineste fjell. Parker ved Osevann og gå via Redningshytten. Det begynner med grusvei, går over til kjerrevei og fortsetter på sti. Fjellet er også godt egnet som mål for skiturer. Fantastisk utsikt fra toppen (hvis været er fint :roll: )

Har vært på hundrevis av toppturer i Jotunheimen og andre områder. Jeg går sjeldent til topper hvor jeg har vært før, men til Gullfjellet kommer jeg alltid tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bok! En veldig god kilde til mange enkle og lettilgjengelige, og noen få litt mer krevende turer, er den vesle boken Turløyper i Bergensområdet. Den er utgitt av Bergens Tidende, tror den selges i resepsjonen deres. Veldig hendig med kart og beskrivelser! I tillegg har BTs lørdagsmagasin en fast turtipsspalte.

Et mye brukt hundetur-sted er Hordnesskogen i Fana,- fine myke skogsstier i området bak bossanlegget i Rådalen. Men sånn til morgenlufting og ikke mer enn ti minutt kjøring, så er vel Langeskogen det greieste..

Tenk også på at det egentlig tar relativt kort tid å kjøre nordover. Opp Munkebotn bak Sandviken sykehus er fin grusvei. Rett gjennom Eidsvågstunnelen har du Jordalen, og også gamleveien tilbake over fjellet mot sentrum. Kjører du til Åsane, er der fine muligheter ved den gamle postveien til Salhus (inn ved Åsane gamle kirke) og i Hjortlandsdalen (inn ved Flaktveit). Begge disse har en del grusvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Korte enkle turer:

1) Inn Hjortlandsdalen, opp eggen til Vikinghytten og over til Fløien....2-3 timer

2) Fra Eidsvåg skole opp til Munkebotn, der har du mange muligheter

a) ned til Sandviken sykehus (1 t)

:? opp på Sandviksfjellet og til Rundemannen (2-3 t)

c) til Fløien (1,5 t)

altså kan du også gå fra Sandviken sykehus til Fløien som en tur på vel 1,5 t

Litt lengre turer

1) Bruviknipa på Osterøy 2 t opp fra Bruvik, 3 t opp fra Hovden - en fantastisk tur og en utrolig utsikt når du kommer opp, bl a 822 meter rett ned i fjorden

2) Austlendingen i Lindås (3 t opp - 1,5 t ned), utrolig flott tur opp fra sørsiden av Eikefet-tunellen (parkering i krysset der Masfjordveien begynner)

alternativ nedfart til Molvikdalen og ut Molvikveien......2 t ned og 5 km ut vei langs fjorden

Ha en flott tur-sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.