Gå til innhold
  • Bli medlem

Wood Stove & Pancake


rayun

Anbefalte innlegg

Annonse

Fin filmsnutt dette, fine bilder!

Kul musikk også, litt "ur-folk-preg", som jo nesten får det til "å bli spennende" å se på en kar gå tur og steke pannekaker ved et vann et sted i skauen. Action ble det jo også, når noen tråkker i myrhull eller hva det det nå var. Me like! :) 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, zimwalker skrev:

Fin filmsnutt dette, fine bilder!

 Action ble det jo også, når noen tråkker i myrhull eller hva det det nå var. Me like! :) 

"Ingen glede er mer ekte enn gleden over andres ulykke". :drool:

Fin film. Jeg har også et Gopro kamera som jeg planla å lage film med. men det ligger fremdeles her hjemme på bordet. Jeg pleier å unnskylde meg med at jeg mangler diverse festeanordninger til å bruke under opptak, men nå er det snart jul så kanskje det skjer noe ut på nyåret en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for hyggelige kommentarer fra dere. Det er alltid koselig å høre at filmene blir sett, og i best er det jo når noen liker dem, he-he.:-D

@zimwalker, fint du likte musikkvalget, Native american"you know"

@REs, Tror du bare må gripe GoPro´n, skru den på ei selfiestang, eller rett og slett hold den i hånda på din neste tur. Er sikker på at du får skrudd sammen en severdig film :-D

@Hufsa, ja det har ikke alltid vært sånn, altså med stemning mener jeg. Før i tiden var det vel mye med turene mine som var "viktig" i så måte at jeg måtte gå høyt, langt, få mye fisk etc. I dag må jeg innrømme at målet er noe mer diffust, men det viktigste er nå og kose seg og rett og slett komme i den rette stemningen. Og du har helt rett, myrhull er ikke morsomt. Jeg har også vært nedi noen av dem og liker det ikke. Allikevel syns jeg myrer er fantastisk nydelige. Å se på altså:grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den 13.12.2015 at 23.44, rayun skrev:

En aldri så liten førjulstur ble det tid til på en fridag fra jobben. Dro fram kartet og fant et lite tjern som lå litt bortgjemt. Omgitt av av mer eller mindre høye åser på alle kanter tror jeg ikke det er det mest besøkte tjernet i kommunen. 

Ingen tekst, bare noen minutter med film.

 

Laget ovnen selv eller handlet den? :)

Flott video btw!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker ja.   Nei denne ovnens konstruktør er nok ikke meg. Den nevenyttige karen som står bak produktet er @Tom42her på forumet. Ovnen fungerer helt utmerket og produserer både kos, varm mat og drikke kun med kongler og småkvist. i tillegg er den til å ta fra hverandre og blir da på størrelse med ei lommebok. Med andre ord helt perfekt. :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, rayun skrev:

Takker ja.   Nei denne ovnens konstruktør er nok ikke meg. Den nevenyttige karen som står bak produktet er @Tom42her på forumet. Ovnen fungerer helt utmerket og produserer både kos, varm mat og drikke kun med kongler og småkvist. i tillegg er den til å ta fra hverandre og blir da på størrelse med ei lommebok. Med andre ord helt perfekt. :-D

Okey, takk for svar! ja veldig kjekk liten ovn dette :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Ørretfiske25 skrev:

Okey, takk for svar! ja veldig kjekk liten ovn dette :)

 

2 timer siden, rayun skrev:

Takker ja.   Nei denne ovnens konstruktør er nok ikke meg. Den nevenyttige karen som står bak produktet er @Tom42her på forumet. Ovnen fungerer helt utmerket og produserer både kos, varm mat og drikke kun med kongler og småkvist. i tillegg er den til å ta fra hverandre og blir da på størrelse med ei lommebok. Med andre ord helt perfekt. :-D

 

 

Hei, det er meg som er konstruktøren.  Du finner arbeidsbeskrivelse på lenken Gjør det selv:  "Tommetrix - ny forbedret og lettere feltovn"

Ser at det er spørsmål om materialvalg.  Jeg bruker gamle malingsspann, som jeg får av en lokal malermester.  Ulempen med disse er å få fjernet rester av malingen.  Jeg gjør følgende: 

1.  Fjerner som mye som mulig med en sparkelspade, kniv, skrape etter ett eller annet passende verktøy.

2.  Spanderer en god slump white spirt, og ved hjelp av noe sagmugg eller kutterflis får jeg fjernet nesten alt.  Bruker engangshansker.

3.  Legger malingsspannet på siden og tenner på slik at resten brenner opp

------------------------

Men en lettere variant er å bruke hermetikkbokser.  Du får store hermetikkbokser ved å oppsøke et storkjøkken, f eks et gamlehjem eller sykehus.  Antar at også kakebokser er brukbart.  Den store fordelene med dette blikket er at du kan klippe med en vanlig saks.

Der som er viktig å sjekke ut er om metallet ikke brenner opp.  Det gjør f eks aluminium.  En alukjele tåler å brukes til det den er ment til, men når jeg klipper den og former den så brenner den lystig opp.

Blikkenslagerstål.  Blikkenslageren bruker stål, som et tykkere enn heremetikkblikk og mye tyngre.  Ingen av dem jeg har vært i kontakt med har blikk i det hele tatt.  Jeg innbiller meg at det også er vanskeligere å bearbeide om du da ikke har en plarteknekker.  Men siden dette stålet er tykkere og stivere trenger man ikke å forsterkninger. 

Uansett metall, så varmer jeg det alltid opp før jeg former det.  Ved å varme opp tas "spensten" ut slik at platen blir "dødere".

---------------------------

Hull til popnaglene.  En ting som jeg hadde litt problemer med var å finne ut eksakt hvor disse hullene skulle være.  På arbeidstegningene (endeplatene) er de markert med 3 mm hull.  Borer hullene før jeg brekker vingene

Skal forklare dette bedre på selve innlegget

 

Lykke til.   Og nøl ikke med å ta kontakt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Tom42 skrev:

 

 

 

Hei, det er meg som er konstruktøren.  Du finner arbeidsbeskrivelse på lenken Gjør det selv:  "Tommetrix - ny forbedret og lettere feltovn"

Ser at det er spørsmål om materialvalg.  Jeg bruker gamle malingsspann, som jeg får av en lokal malermester.  Ulempen med disse er å få fjernet rester av malingen.  Jeg gjør følgende: 

1.  Fjerner som mye som mulig med en sparkelspade, kniv, skrape etter ett eller annet passende verktøy.

2.  Spanderer en god slump white spirt, og ved hjelp av noe sagmugg eller kutterflis får jeg fjernet nesten alt.  Bruker engangshansker.

3.  Legger malingsspannet på siden og tenner på slik at resten brenner opp

------------------------

Men en lettere variant er å bruke hermetikkbokser.  Du får store hermetikkbokser ved å oppsøke et storkjøkken, f eks et gamlehjem eller sykehus.  Antar at også kakebokser er brukbart.  Den store fordelene med dette blikket er at du kan klippe med en vanlig saks.

Der som er viktig å sjekke ut er om metallet ikke brenner opp.  Det gjør f eks aluminium.  En alukjele tåler å brukes til det den er ment til, men når jeg klipper den og former den så brenner den lystig opp.

Blikkenslagerstål.  Blikkenslageren bruker stål, som et tykkere enn heremetikkblikk og mye tyngre.  Ingen av dem jeg har vært i kontakt med har blikk i det hele tatt.  Jeg innbiller meg at det også er vanskeligere å bearbeide om du da ikke har en plarteknekker.  Men siden dette stålet er tykkere og stivere trenger man ikke å forsterkninger. 

Uansett metall, så varmer jeg det alltid opp før jeg former det.  Ved å varme opp tas "spensten" ut slik at platen blir "dødere".

---------------------------

Hull til popnaglene.  En ting som jeg hadde litt problemer med var å finne ut eksakt hvor disse hullene skulle være.  På arbeidstegningene (endeplatene) er de markert med 3 mm hull.  Borer hullene før jeg brekker vingene

Skal forklare dette bedre på selve innlegget

 

Lykke til.   Og nøl ikke med å ta kontakt.

 

Takker så mye for svar og oppskrift! :) for og fjerne gammel maling er tynner veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.