Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt til langrenn i mørket (F. eks BD Icon, sterk nok?)


bendive

Anbefalte innlegg

Hei, faren min ønsker seg en hodelykt til jul, som han bl. a. kan bruke i skiløypene etter at det har blitt mørkt, men jeg har et budsjett på 800 kr, så da føler jeg ikke at jeg vasser i alternativer.

Men, Fjellsport har tilbud på Black Diamond Icon, er det noen som har erfaring med denne? Er den sterk nok?

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/lykter/hodelykter/black-diamond-icon-aluminum.html

Tar gjerne også imot tips hvis folk har gode erfaringer med andre lykter innenfor budsjettet (hvis det finnes noen). Led Lenser ble jeg rett og slett anbefalt å holde meg unna av en selger på Friluftsmagasinet i Oslo, da de har fått inn mange reklamasjoner på akkurat det merket, så gjerne andre merker enn det.

På forhånd takk for svar.

 

Mvh Bendik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er temmelig sikker på at den er sterk nok til skigåing i løyper. 320 lumen er oppgitt, og jeg tror Black Diamond oppgir mer troverdig lumenverdi enn mange no-name lykter på ebay. Til terrengsykling og utforkjøring på ski kunne det vært greit med en sterkere lykt, men som sagt tror jeg den holder i massevis til den bruken du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle led-lenseren (h7) var god, men er ikke så sterk sammenliknet med nye lykter. Etterfølgeren; 7.2 vil jeg ikke anbefale, nei. selv om featurene med dimming og fokus på lyskjegla er veldig fine.  

Hvis den skal brukes mye i sterk kulde så tenk om du ikke skal se på en med ekstern batteripakke sånn at de kan oppbevares varmt i ei lomme ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Larix, den du linket til funker. Men jeg ville ikke anbefalt den til noe annet enn å "pusle rundt på gårdsplassen" evnt til spaserturer. På ski kan hastigheten bli såpass høy at jo mer lys, jo bedre. Og da mener jeg at 1200 lm og oppover er et minimum. 

Nå er det riktignok vanskelig for det menneskelige øyet å se store forskjeller fra ca 1200 lm og oppover, så 1200 og 1800 kan se identiske ut, hvis lyskilden sitter i samme optikk. Optikk er minst like viktig som lumen, da mange produsenter etterhvert bruker samme dioder fra Cree. 

Jeg er litt sånn "jo mer lys, jo bedre". Men det er fordi ting skjer fort når hastigheten blir relativt høy bak huskyer eller på sykkel.

Men selv før hundene ble en del av mine skiturer, så er det godt med mest mulig lys.

En ting du ikke nevner, og som faltisk er ganske viktig, er din fars alder :) Er han 45-50+ så har han mistet halvparten av nattsynet sitt, og trenger mye mer lys enn en 25-åring for å se tilnærmet det samme. Verdt å tenke på :) 

En svært ok all-round lykt, innenfor ditt budsjett, og en vinner i "lys-per-krone" er Magicshine fra XXL

https://www.xxl.no/magicshine-ms-610-2000-multi-sykkellykt/p/1114076_1_style

 

Personlig bruker jeg Lupine Piko på hodet, og supplerer med lykta over på enten styret på stisykkelen, sparkesykkelen på høsttrening av hundene, og montert på bøylen på sleden på vinteren. For meg er dette en solid kombo, til en god pris. Men du trenger ikke bruke penger på Lupine til veiledende priser. Det er bare tull :) 

Det eneste minuset med Magicshine, er batterikvaliteten. Det er nok ikke de beste cellene som er brukt. Men siden prisen er såpass lav kan du vurdere en batteripakke i tillegg.  

 

Lykke til :)

Let there be LIGHT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslag om å titte på de magicshine lyktene. Har 2 eldre versjoner av de og de har begge fungert supert.
Kraftigste av mine er en 1600lumen lykt. I vanlig vintervær holder det å bruke laveste styrke på skitur. Har det vært mildt og det ikke lengre er snø på trærne skrur jeg den opp et knepp. Maks bruker jeg bare på lengre nedoverbakker, spesielt hvis jeg bruker løype jeg ikke er så godt kjent. På minste styrke varer min ca 10 timer. vet ike om nyere batteripakker er likedan. Eneste som har vært en svakhet med de er at kablene blir veldig harde i kulde så isolasjon kan knekke i infesting. Løste det i forkant med å lage en overgang med Sugru så belasting på kabel fordeles. Jeg har bare skiftet 1 kabel på 4 år siden jeg modifiserte de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.