Gå til innhold
  • Bli medlem

Slitasje over Besseggen


hhusbyn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skriver en skoleoppgave om Besseggen, der jeg har fokus på slitasje og forsøpling. Jeg sliter litt med å finne ut hvem som egentlig har ansvaret for "opprusting" av stiene, og hva som gjøres for å ta vare på det fantastiske naturområdet som det er. Og hva gjøres med tanke på all det søppelet som ligger igjen over Besseggen etter en sesong?

Håper på noen svar:)

Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I andre land er det myndighetene ved nasjonalparkvesenet som ofte står ansvarlig for slike oppgaver. Det er vel også hos oss myndighetene som har det øverste ansvar.

Mange vil nok mene at turistnæringen og DNT i fellesskap har et moralsk ansvar.

Hvor mye av dette ansvaret turistforeningen og turistnæringen faktisk tar er jeg usikker på, men jeg sitter med en følelse av at det ofte er veldig lite.

Personlig håper jeg vi får en modell etter hvert hvor turistnæringen (dette innbefatter DNT) blir pålagt å kreve inn en liten avgift i forbindelse med sine kommersielle tilbud (overnatting / aktiviteter) i sårbar natur. Denne avgiften bør i neste omgang gå til tiltak som søppelrydding m.m.

Når det gjelder konkret Besseggen ville jeg tatt kontakt med fjelloppsynsmannen i Lom / Vågå eller fylkesmannens kontor i Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel renhold en kommunal oppgave i din kommune som i alle andre her i landet Morten. Synes vel det blir LITT vel mye kravmentalitet dersom dere skal forlange at utenforstående skal finansiere kommunens eget renholdsbudsjett. Det er slettes ikke bare kommunene rundt Jotunheimen som har et forsøplingsproblem. Andre kommuner klarer da det selv. Da får dere også få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakket vi om Besseggen. Jeg bor i Nord-Aurdal kommune som ikke har noe med verken Jotunheimen eller Besseggen å gjøre, altså spar deg dere-pratet.

Det er greit nok med et generelt ansvar til kommuner, men samtidig er det jo normalt grunneiers ansvar å holde orden. I nasjonalparkene er det primært staten. Kommunene rydder der det er kommunenes ansvar å rydde. Jeg vet ikke svaret, men jeg antar at det ikke automatisk er kommunenes ansvar i statsallmenninger og i statseide nasjonalparker. Jeg ønsker selv derfor gjerne mer informasjon fra noen som har peiling. Svaret ditt Panda, virker ikke helt troverdig.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel renhold en kommunal oppgave i din kommune som i alle andre her i landet Morten. Synes vel det blir LITT vel mye kravmentalitet dersom dere skal forlange at utenforstående skal finansiere kommunens eget renholdsbudsjett. Det er slettes ikke bare kommunene rundt Jotunheimen som har et forsøplingsproblem. Andre kommuner klarer da det selv. Da får dere også få det til.

Har ikke kommunene rett til å pålegge virksomheter å rydde opp etter seg dersom de forsøpler??

Foruresningslovens § 37,

(pålegg om å rydde opp i avfall o.l. eller betale for opprydding)

Kommunen kan gi pålegg om at den som har etterlatt, tømt eller oppbevart avfall i strid med § 28, skal fjerne det, rydde opp innen en viss frist, eller at han skal dekke rimelige utgifter som noen har hatt til fjerning eller opprydding. Slikt pålegg kan også gis overfor den som har overtrådt § 35 første eller tredje ledd dersom dette har ført til at avfallet er blitt spredd.

Denne paragrafen blir brukt mot butikker osv der avfall i nærmiljøet sannsynligvis (ikke nødvendigvis) stammer fra virksomheten ved at kundene kaster fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein

Dersom du på ramme alvor hevder at DNT forsøpler naturen synes jeg virkelig du bør dokumentere det.

Hvis du leser innlegget mitt, ser du at jeg ikke har hevdet at DNT forsøpler. Jeg konstaterer bare at kommunene har hjemmel til å pålegge virksomheter som driver forsøplende virksomhet, å rydde opp etter seg.

Siden du er den som kobler DNT med forsøpling, så kan jeg si meg enig med deg :lol: Jeg syns det er nærliggende at bl.a Besseggen ligger inn under DNT's virksomhet, i og med at de merker løypene. De markedsfører bl.a også denne fjellovergangen veldig aktivt. Hvis du ikke ser sammenhengen mellom forsøpling og merking av stien, så har du syn som en grevling Panda :?:

Eksempel, en dagligvarebutikk kan pålegges å rydde langs veiene noen hundre meter ut fra der virksomheten drives, fordi forsøplingen ses i sammenheng med dens virksomhet. Det spiller ingen rolle om det er kundene som kaster fra seg rusk og rask, det er tydeligvis nok at det er en sammenheng mellom virksomheten som drives og søppelet som blir liggende igjen. Slike pålegg er slett ikke uvanlige.

Du kan selv trekke parallellen til DNT og se hvor du havner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: Du foreslo at DNT skulle pålegges en avgift på grunn av forsøpling i Jotunheimen. Dermed antyder du at DNT er ansvarlig for å forsøple. Jeg synes du bør dokumentere det. DNT er tross alt en stor og respektert organisasjon som har naturvern som et satsingsområde.

Men man kan faktisk ikke vite hvem som kaster søppelet. Er det teltturister eller hyttefolk på dagstur eller folk som har vært innom en DNT hytte ? Sikkert alle sammen, men hvem vet ?

Kommunene rundt Jotunheimen har svære inntekter av turismen. Da bør de faktisk også dekke utgiftene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Besseggen og ellers i naturen bør reinhold være ei personlig oppgave, spør du meg :)

Fuuuuuuullllllstendig enig.

DNT er tross alt en stor og respektert organisasjon som har naturvern som et satsingsområde. .

Norge er et stort :roll: og respektert land som har natur- og miljøvern som sitt satsningsområde. Landet er også en av verdens største oljeprodusenter...

Men man kan faktisk ikke vite hvem som kaster søppelet. Er det teltturister eller hyttefolk på dagstur eller folk som har vært innom en DNT hytte ? Sikkert alle sammen, men hvem vet ?

Man trenger ikke vite hvem som kaster søppelet, inntrykket mitt (praksis er i dag) er at det er nok at det er en sammenheng mellom virksomheten som drives og forsøplingen som skjer. Ville der vært "brostein", sti, vaier, merker, folksomt, søppel osv over Besseggen hvis ikke ruten hadde blitt markedsført????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: Du foreslo at DNT skulle pålegges en avgift på grunn av forsøpling i Jotunheimen. Dermed antyder du at DNT er ansvarlig for å forsøple. Jeg synes du bør dokumentere det. DNT er tross alt en stor og respektert organisasjon som har naturvern som et satsingsområde.

.

Du har rett i at man ikke kan vite hvem som har kastet søppelet, men hvis man kan være enige om at søppel i naturen generelt og kanskje i nasjonalparker spesielt er et "onde", så kan man vel se etter løsninger for å få bukt med det. Det beste er om hver og enkelt av oss plukker med oss søppelet, men det er nok ikke realiteten, spesielt ikke når søppelet når større høyder.

Jeg sa vel ikke at jeg ønsket meg at DNT skulle pålegges noen spesiell avgift, men snarere de som driver kommersielt i nasjonalparker hvor ev. forsøpling er et problem. Det gjelder like mye for Memurubu og Bessheim så vel som Upptur og Villmarken Kaller, som det gjelder DNT ved Gjendesheim. Tanken bak et slikt prinsipp er at den som faktisk bruker kommersielle tjenester i nasjonalparken samtidig betaler et lite bidrag til søppelrydding og andre miljøtiltak.

Jeg sitter med en følelse, Panda, at du føler deg litt forfulgt på vegne av turistforeningen. Det trenger du ikke :) - 10.- ekstra pr. natt på Memurubu til et øremerket miljøfond, hadde ikke jeg klaget på. Da kunne man kanskje sysselsatt en håndfull ungdommer gjennom sommeren til å traske langs de mest populære rutene og plukke søppel. Samtidig ville de fått en mengde fine sommerjobbopplevelser.

At myndighetene i verdens rikeste land, som ikke en gang klarer å forsere utbygging av landets verste ulykkesstrekninger uten å snu på skillingen, skal klare å ta godt vare på nasjonalparkene våre. Paralyserte, handlingslammete og lettere korrupte (hestehandel og andre irrasjonelle avstemminger i stortinget tenker jeg da på) politikere som vi har... Da er det fattig trøst at andre land har det enda værre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg trakk frem turistforeningen er at du nevnte dem spesifikt på listen over organisasjoner du mener bør pålegges en avgift. dermed antyder du vel at de er ansvarlige for eventuell forsøpling i fjellet. Her er jeg altså uenig med deg. Tvert imot mener jeg DNT er av avgjørende betydning for vern av natur i Norge. Det bør de ikke avgiftsbelegges for.

De fleste ødeleggelsene av natur i Norge skjer gjennom kraftutbygging og utbygging av hyttefelt. Dette er vesentlige ødeleggelser og de er irreversible. Har man først nedbygget et område kan man ikke bare fjerne hyttene igjen. DNT gjør en viktig jobb ved å motvirke disse skadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Tvert imot mener jeg DNT er av avgjørende betydning for vern av natur i Norge.

Hva gjør DNT konkret som er av avgjørende betydning :)

De fleste ødeleggelsene av natur i Norge skjer gjennom kraftutbygging og utbygging av hyttefelt.

Hytter legger ikke beslag på promiller en gang av arealet i Norge, å hevde at dette er vesentlige ødeleggelser er i beste fall uriktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skriver en skoleoppgave om Besseggen, der jeg har fokus på slitasje og forsøpling. Jeg sliter litt med å finne ut hvem som egentlig har ansvaret for "opprusting" av stiene, og hva som gjøres for å ta vare på det fantastiske naturområdet som det er. Og hva gjøres med tanke på all det søppelet som ligger igjen over Besseggen etter en sesong?

Håper på noen svar:)

Hilde

Har egentlig ikke peiling men kan jo komme med litt synsing.

Når det gjelder søppel (i prioritert rekkefølge):

1. Hver enkelt har et ansvar for å rydde opp etter seg selv. Har en slått leir et sted og ser at det har ligget noe søppel igjen fra forrige person burde det ikke være en unaturlig tanke å ta med litt ekstra søppel hjem.

2. Grunneier har ansvar for sin eiendom. Og eventuelt personer/organisasjoner som får lov å ta seg til rette på grunneiers eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi trenger er (som vanlig) mer amerikanske tilstander. Grunneier bør sette opp et skilt der det står "Den der kaster søppel på eiendommen vil bli skutt". Så er det bare å legge seg på lur. Etter et titalls henrettelser av forsøplere garanterer jeg at både førsøplingen og slitasjen over eggen hadde vært på vikende front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske å plukke opp Tomhylsene da.....

Er hver enkelt som har et ansvar når det gjelder søppel, kan ikke forlange at noen går å plukker opp etter enn.

Alt som er med inn på fjellet, skal ut igjen. Virker som enkelte ikke forstår dette, selv om det er sunn fornuft.

DNT har helt klart et avsvar ovenfor slike områder, ettersom de tilrettelegger for masseutfarter.. Synes det er trist å se Besseggen, jeg har vært der bare en gang. Blir nok ikke flere turer, dumt at fjellområder skal bli slitt ned av turisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin:

Det er ikke DNT som forsøpler langs Besseggen. Det er de som kaster fra seg søpla som har ansvaret. Å legge skylda på Turistforeningen bare fordi de tilfeldigvis eier en hytte i nærheten er bare tøv. DNT har ikke ansvaret for hva disse menneskene eventuelt foretar seg like lite som de som driver ferja til Memurubu har et ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke DNT som forsøpler langs Besseggen. Det er de som kaster fra seg søpla som har ansvaret. Å legge skylda på Turistforeningen bare fordi de tilfeldigvis eier en hytte i nærheten er bare tøv. DNT har ikke ansvaret for hva disse menneskene eventuelt foretar seg like lite som de som driver ferja til Memurubu har et ansvar.

Vil du ikke lese innlegget jeg svarte deg på dette ovenfor? Har du sjekket lovverket på dette feltet? Er Besseggen viktig i DNT's virksomhet? Hadde Besseggen vært sterkt trafikkert uten markedsføring av DNT? Ser du sammenhengen? Eller vil du ikke se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle:

Nei det er ikke turistforeningens skyld dersom noen kaster søppel i naturen. Tvert imot ligger skylda hos den som kaster søppelet. Tror de fleste forstår det.

Mitt bestemte inntrykk av DNTs medlemmer er at de opptrer svært hensynsfullt overalt. Hvis noen kan dokumentere at DNTs medlemmer forøpler naturen så gjør gjerne det. Alternativt kan man slutte å antyde at de gjør det. S

Svært mange mennesker går over Besseggen i løpet av et år. Mange av dem er ikke medlemmer av DNT. En god del er lokale hyttefolk eller bedrifter på tur. Mange av dem er folk som bor i områdene i nærheten av Jotunheimen. Andre deltar på ulike kommersielle tilbud organisert lokalt. Å hevde at det er DNT medlemmene som står for forsøplingen virker defor temmelig søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi i gang med Besseggen-diskusjon igjen! :roll:

Vet dere, jeg er lei hele Besseggen. Jeg har gått denne berømte turen én gang for en del år siden da jeg var ganske liten. Jeg kommer kanskje aldri til å gå der igjen, og årsaken burde være åpenlys. At turister kaster søppel der, at det sikres med vaiere og ditt og datt, at stien er blitt dyp som en skyttergrav fra første verdenskrig og at noen bruker enorme summer på å legge heller ved Gjendesheim bekymrer meg ikke.

Men det som virkelig bekymrer meg...er at det samme kan komme til å skje andre steder i Jotunheimen eller andre steder! Jeg synes heller den problemstillingen burde få mer oppmerksomhet, så kan Besseggen få være Besseggen og de som ønsker å trekke kølapp og marsjere i flokk over der kan gjøre det så mye de vil. Bare hold galskapen unna resten av Jotunheimen! Nei til tilrettelegging andre steder! Nei, nei, nei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.