Gå til innhold
  • Bli medlem

Rago vs Glittertind


s971001

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal kjøpe meg ski for loffeturer på fjellet, og har etter en lang elimineringsprosess kommet frem til to kandidater: Åsnes Rago og Madshus Glittertind.

Åsnes Rago: http://www.oslosportslager.no/?page=modules/product&id=341991

Madshus Glittertind: http://www.oslosportslager.no/?page=modules/product&id=341331

Disse skiene har nesten identiske mål, og virker å være utviklet til samme formål.

Jeg har funnet frem til noen forskjeller mellom dem:

Rago: Mulighet for kortfellesystem.

Rago: Litt stivere spenn (bedre å gå med, dårligere å stå med?)

Rago: Bedre tupp for løssnø

Glittertind: Litt mer innsving (13mm vs 10mm)

Glittertind: Litt lavere vekt

Argumentene går litt i begge retninger, og jeg får ikke bestemt meg. Er det noen som har noen andre argumenter i den ene eller andre retning, eller som har noe generelt å si om disse skiene?

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp deg Rago. Glittertind har en fordel at de har noe bedre svingegenskaper, ellers er de bare sorgen. Tåler mye mindre og har en tupp som knapt kan kalles tupp. For turer på fjellet må skia ha skikkelig oppovertupp, ellers kjører du bare fast skia altfor ofte.

Fjellski skal være fjellski og gode å gå med. Det er viktigste egenskap. Skal du ha ski som er bedre å kjøre med får du vurdere noe annet, f.eks. Fischer E109, men det blir som ikke tåler i nærheten av Åsnes sine.

Du må gi litt av det ene for å få begge deler. En ultimat gå og kjøreski finnes ikke. Skal du gå mye ville jeg satt gåegenskapene på ski absolutt høyeste. Åsnes lager solide og meget gode ski. Der er iallfall min erfaring. Jeg har ødelagt både Fischer og Madshus fjellski, men foreløpig ikke Åsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger mer vekt på gåegenskapene enn ståegenskapene (suger skikkelig på telemark :?: ) så da kan det jo se ut som om det er Rago som gjelder.

Et skritt nærmere en konklusjon nå... :lol:

Flere som har meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har nettopp kjøpt Åsnes kombi kombat kap, og de virker ganske ålreite. Ganske lette og breie, men det virker ikke som de har skikkelig løpespenn slik som Rago, mer gåspenn.

Og så kan du lage egen design oppå skia siden de er helt hvite :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har hørt at Fischer E99 har et problem med at smurningen slites vekk veldig raskt, og at de (muliggens) går istykker litt lettere enn alternativene. Har lite statistikk her, men dette er mitt inntrykk... :)

Jeg valgte derfor å se bort ifra Fischer.

Jeg har vel egentlig bestemt meg for Rago nå (pga kortfellessystemet og gåspennet), og venter bare at den skal komme på salg et eller annet sted, hehe... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fischer E99 og synes det er for mye spenn i dem. Nå er jeg ingen racer på ski, men begynner så smått å få til nedkjøringene, men tror at ved mindre spenn i skiene ville de blitt lettere å svinge med...

Slik det er nå må jeg plante hele foten ned på skia for å kunne presse skia rundt.. Nesten alpin-style..

Forøvrig traff jeg nylig en fyr på en fjelltopp som mente at mine ski var Østeuropeisk produsert, og at jeg absolutt burde ha satset på Norske ski for norske forhold. Når jeg baler ned de bratteste nedkjøringene i skogen innbiller jeg meg av og til at han har rett :) Og ikke at det er mine skiferdigheter det er noe i veien med...

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vel fått inntrykk av at norske ski har meir spenn enn feks fischer, men gjerne spesiellt fischer 109. Høyre stadig snakk om "Åsnes-spenn" som skal vere gode greier for lange turar med tung sekk. -Som sjølvsagt kan vere godt tilpassa norske forhold på sin måte, men betre i unnabakkane blir det vel ikkje av den grunn.

Begynne sjøl å bli ganske så glad i mitt eige 109-par, får til ein og annan fin sving tilogmed! Er aldeles fersk på fjellski og med telemark, men ein ting eg merka meg med på første tur med nye ski var at dei virka utrulig mjuke. Føler vertfall for min del ikkje at spennet i skia motarbeider meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bo skrev:

Begynne sjøl å bli ganske så glad i mitt eige 109-par, får til ein og annan fin sving tilogmed! Er aldeles fersk på fjellski og med telemark, men ein ting eg merka meg med på første tur med nye ski var at dei virka utrulig mjuke. Føler vertfall for min del ikkje at spennet i skia motarbeider meg.

Har også et par 109 som jeg kjøpte i vinter, er enig med deg og har samme erfaring.

Jeg prøver å kompensere for det minimale spennet når jeg skal gå et stykke med å legge/varme grunnvoks inn i smøresonen. Berger ganske bra når det ikke er for mye isskare. Dette viste seg å berge situasjonen på en tur med kona som ikke er glad i å gå opp bakker på ski - hun blir for lett for spennet i de skiene hun brukte og det endte med at vi byttet ski i oppoverbakkene og hun kom seg opp uten alt for mange tårer. Lite spenn har sine fordeler oppover også :)

Men det er klart at smøringen sitter dårligere på så flate ski så når jeg skal gå langt og frykter mye skare, blir det til at de gamel Atomic fjellskiene kommer til heder og verdighet igjen. Er det pudderføre er det 109 som gjelder, får heller legge på litt voks igjen hvis slitasjen blir for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Eg ville gått for Combi Combat. Er til nå den beste turskia eg har gått på. Kjøp den med kortfell. Kortfell fungerer nesten like godt som langfell med tanke på feste og glir nesten like godt som smurning. Kanskje ikkje på blåswixføre men ellers er det bra. I tillegg får du ei breiare ski som flyt godt for å vera turski. Men skal ein ha den litt smalare modellen så kjøp Rago. Glittertind er ei simpel ski. Det spraker i skia når du bøyer på den i tillegg er det veldig ujamn finish. Åsnes lager dei beste gåskiene uten tvil.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig andersno, tror/vet svært mange synder mot måten å få festesmurningen til å sitte.

- Absolutt viktigst er å slipe ned festesmurningssonen!!!

- Brenn alltid inn et tynt lag grunnvoks/kaldere tørrvoks.

- Legg alltid et tynt lag "kaldt" klister før evt fiolett eller rødt klister.

NB, klister i kombinasjon med skifeller er no griseri :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.