Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemarksko i skinn med spenner


finfyr

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å gi opp å finne en plaststøvel til telemark som passer føttene mine. Testet den nye Scarpa TX pro som visstnok skal være den bredeste ntn-skoen som er å finne, men det kjennes på ingen måte bra ut. Er derfor ute etter tips til en god gammeldags telemarksko med spenner, slik at jeg i det minste kan være med barna i bakken når vinteren kommer.

Er det mulig å oppdrive slike sko i 2015? 

Endret av finfyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å blokke dem ut? 

Med TX Pro regner jeg med st du har NTN. Skal du bytte til lærsko så må du jo bytte binding. Isåfall blir jo utvalget på plastsko mye større. Da ryktes det at både Crispi og Gatmont er breiere enn Scarpa, hvor sistnevnte er breiest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bananskallet skrev:

Har du prøvd å blokke dem ut? 

Med TX Pro regner jeg med st du har NTN. Skal du bytte til lærsko så må du jo bytte binding. Isåfall blir jo utvalget på plastsko mye større. Da ryktes det at både Crispi og Gatmont er breiere enn Scarpa, hvor sistnevnte er breiest. 

Jeg har ikke prøvd blokking nei, ettersom jeg bare har bestilt og prøvd de her på stuen. Virker å være langt unna å passe... Har ikke ski med ntn-binding, her starter vi med skoene :)

Jeg har hørt at de Crispiskoene som jeg har testet er noe av de bredeste. Men om du eller andre har konkrete tips på brede ntn-sko, eller forsåvidt andre varianter, så mottas det med takk. Blokking kan være aktuelt, hører gjerne erfaringer rundt det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke NTN-støvler, men i "gamle dager" (10-15 år siden) var i alle fall Scarpa den smaleste av plaststøvlene, og den eneste som passet meg. Garmont føltes som om jeg kunne snu meg uten at støvelen fulgte med, til tross for at jeg ikke hadde noe å gå på i lengderetning. Det er sikkert fint med NTN, men en støvel som passer er mye viktigere enn marginene man kan hente på stivere binding. Jeg ville derfor vurdert 75 mm plaststøvler dersom jeg ikke fant NTN-støvler som passet. Klarer du å oppdrive gamle modeller er de sikkert noe billigere også. 

Skinnstøvler var jo litt kult en gang i tiden, men for meg mistet det litt av sjarmen når det etterhvert var så mye plast i dem at skinnet nærmest var redusert til en kulisse for å få rette looken. (Men igjen... Er det det eneste som passer, så er det det beste valget...)

Endret av Eksilbergenseren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎09‎.‎12‎.‎2015 at 9.36, TR skrev:

Sjekk her: http://www.andrewshoes.com/prodotti/en/telemark/

Ta kontakt og hør med de om forhandlere/mulighet til å kjøpe på nett.

Denne var interessant. Gamletorvet sport på Gjøvik selger dette merket:

http://www.gamletorvetsport.no/apps/webstore/search?utf8=%E2%9C%93&sort=newest&query=andrew

Noen med erfaringer med merket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, finfyr skrev:

Jeg har ikke prøvd blokking nei, ettersom jeg bare har bestilt og prøvd de her på stuen. Virker å være langt unna å passe... Har ikke ski med ntn-binding, her starter vi med skoene :)

Jeg har hørt at de Crispiskoene som jeg har testet er noe av de bredeste. Men om du eller andre har konkrete tips på brede ntn-sko, eller forsåvidt andre varianter, så mottas det med takk. Blokking kan være aktuelt, hører gjerne erfaringer rundt det også. 

Jeg tror muligens Scott har kjøpt opp Garmont sin telemarkskoavdeling. Der har du hvertfall denne: http://www.scott-sports.com/us/en/products/2397871029026/SCOTT-Synergy-Ski-Boot som er noe breiere enn Scarpa TX Pro. I tillegg tror jeg den har mer volum i høyden også. Hvis du sjekker hvor mye plass du har til foten inni plaststøvelen (dvs ta ut lineren), så kan du jo få et inntrykk over om skallet er for lite, eller om du kan varmetilpasse lineren. Har aldri prøvd blokking selv, men de jeg kjenner som har gjort det har vært fornøyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Daff skrev:

Denne var interessant. Gamletorvet sport på Gjøvik selger dette merket:

http://www.gamletorvetsport.no/apps/webstore/search?utf8=%E2%9C%93&sort=newest&query=andrew

Noen med erfaringer med merket?

Har ikke erfaring med Andrews 75mm støvler selv. Ett av modellene vant Utemagasinets støveltest (http://www.utemagasinet.no/Utstyr/Sko-deg). De er særs populære i enkelte miljøer i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oppdatering herfra. Kjøpte meg et par lærsko på finn.no, med to spenner. Garmon cruiser str 43. De har nå hos den lokale skomakeren for blokking. Fant frem et par tilsvarende sko, men uten spenner hos mine foreldre i helgen. Og testet de på mine gamle telemarkski idag, med en rottefella cobra-binding. 

Du verden! Deilig å kunne kjøre enkle svinger sammen med barna uten store smerter i føttene. Og nå venter jeg i spenning på forskjellen på de jeg hadde idag, mot de jeg har hos skomakeren...

Prøvde et par Dynfit randoneesko fredag, som også virket ganske bra på foten. Men lite fristende å svi av 5000kr og ikke være sikker på at de passer, og blir brukt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fikk tips om å teste såle. Så nå har jeg kjøpt en slik:
https://www.oslosportslager.no/produkt/conformable-snow-flashfit-sale-19016.aspx

Dessverre er sesongen over, så jeg får ikke testet skikkelig før neste år. Prøvde de noen turer i en skinnsko, og det virket umiddelbart å være verdt de 600,- som jeg brukte på sålene. 

Men jakten fortsetter på en sko som passer...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har mange år bak meg som telemarkjører på relativt anstendig nivå og har hatt en pause fra denne aktiviteten nåkken år nu før eg bestemte meg for å hive meg på igjen. I gamle velmaktsdager var det scarpas t1 racer eg brukte i frikjøringssammenheng, men no var eg på utgikk etter ein støvel eg både kunne kose meg i i fjella og til en viss grad i anmarsjsammenheng. Valget falt på scarpas minste modell t4 som har overaskende kjøyreglede men samtidig er celdig god å gå med. Om du i tillegg blokker den ut har du en god sko til en lav pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.