Gå til innhold
  • Bli medlem

Fin førstegangstur for en nybegynner


K. Pedersen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ikke gått over fjellet på vinterstid før og har lyst til å begynne med dette. Jeg har god erfaring med og gå i fjell og mark om sommeren og har i flere år stått på slalåm og langrenn (i oppløyde løyper under gode værforhold). Men Jeg har aldri gått på noen skikkelig fjelltur om vinteren. Jeg har noe erfaring fra heimevernsungdomen når det kommer til å sove ute i telt om vinterstid og det og gå med pulk.

 

Det jeg lurer på er om noen har noen anbefalinger til en grei førstegangs tur på gjerne 3-5 dager der en sover enten i hytte/telt eller begge. Jeg har selv vurdert Hardangervidda ettersom den er relativt flat slipper man snøskredfaren. 

 

Også hvilket utstyr trenger man for en sånn tur? Trenger man truger, er langrennsski OK, eller må man ha noe kraftigere som for eksempel NATO plank?

 

Setter pris på alle råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å bli vant til vinterturer, så ville jeg tatt meg en tur til f.eks. Finse, og telta i det området 2-3 netter, før en eventuelt tur på flere dager. 

Veldig kjedelig å være 2 mil fra alle og enhver, og når du skal sette opp teltet, så forsvinner det i et stormkast. 

Selv har jeg hatt maaange turer i skogen på vinteren, og blitt vant til mye tung og dyp snø, samt bra kulde. Og de siste par årene har jeg begynt å våge meg opp på fjellet for litt skikkelig ruskevær.

Jeg ville sterkt vurdert turen som Henrik linker til. Da har du tryggheten i å gå med andre erfarne fjellvandrere. 

 

Utstyr? Jeg ville gått for fjellski, et skikkelig solid telt med nok snøplugger, et godt og varmt liggeunderlag med tilsvarende sovepose, multifuel, og godt med klær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den turen til Dovrefjell så veldig fin ut, problemet er jo bare at jeg bor på Karmøy (Rogaland) og det er en 10 timers kjøretur opp. Har sett på de turene som DNT tilbyr og finner litt det samme problem der. 

 

Det med og gradere det ned litt og begynner med og feks gå mer i lavlandet var ikke så dumt, og jeg tenker i hovedsak og gå med et par venner, men vis jeg ikke klarer og dra med meg disse drar jeg nok alene

                                 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet i hagen hjemme. Testet også bensinprimusen et par ganger hver kveld til jeg var trygg på den. Fort gjort at hele telte tar fyr. Hjemme var det ned mot minus 20 grader. Måte oppgradere underlag og sovepose. Første turen var i Nordmarka, gikk en runde slik at jeg var nesten tilbake og 100 meter fra en brøyta vei, ca 1 km fra bilen. Alt fungerte selv om det ble minus 26 grader. Et problem var dekning på mobilen, og når jeg våknet dagen etter kl 10 hadde panikken spredt seg hjemme. Kjøpte inn satellittelefon, og har siden det gitt posisjon og hvor turen går neste dag hver kveld. Bekreftelse på at melding har kommet frem er værmelding for neste deg. Vinn-vinn!

Endret av Radiosugge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man pakker med en skikkelig sovepose, et liggeunderlag og har lært seg å slå opp teltet er egentlig ikke sjansen så stor for at noe går galt. Skal du bruke primusen inne i teltet må du være trygg på den, så akkurat dette mener jeg det lønner seg å øve litt på.

Men jeg mener du absolutt ikke må gå gradene i lavlandet før du våger deg opp på fjellet eller sove første utenatt i hagen før du drar ut på tur. Det kan fort bli en litt kjedelig og uispirerende start på turlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.