Gå til innhold
  • Bli medlem

Forhøye bindingene?


Biner

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har anskaffet et par Åsnes Gamme og er i ferd med å smelle på noen 75mm(super telemark) bindinger. Men så begynner jeg å lure, skal jeg ha forhøyningsplater eller ikke? Hva sier folk, skal/skal ikke? Hvorfor eventuellt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glem Super Telemark om du ikke har de allerede, gå for Voile 3 pin Traverse i stedet. Da får du vidje på bindingene også, det stiver betraktelig opp med de på når du skal kjøre nedover. Vidjene har du i sekken ellers (hælklossen kan monteres slik at du kan parkere vidjen innpå klossen når den ikke er i bruk, men det er lettere å ha de i sekken)

Traverse er Voile 3pin Cable der det følger med 10mm oppbygningsplater og hælløftere med to høyder. Med de originale Voile platene blir bindingene skrudd med 4 hull telemark montasje i stedet for gammel 3 hulls montering, da passer f.eks også Switchback i samme hullmønster, selv om det kanskje er overkill på Gamme..

Det finnes Rottefella 10mm plater, de passer også til 3pin, og monteres med 3 skruer (de har for lav hælkloss for parkering av vidje) jeg hadde de på mine Ingstad først (og 3pin), men disse er laget i hardplast og sprakk i filler etter 3 turer, noe skyldes at jeg brukte Quiver Killer Inserts så jeg fikk dermed strammet skruene mer, men Voile platene er uansett i et mye bedre plastmateriale. Siden jeg hadde allerede 3 montasjehull i skia boret jeg opp hullene litt og brukte 3hulls mønsteret, det går også, men det er bittelitt "tilt" i Voile platene så de 3 hullene er litt skråstilt (måtte bore litt overdim), Rottefella platene er helt flate. 

Platene gir forøvrig litt bedre kantgrep fordi bindingen ikke tar så lett nedi underlaget når skiene kantes. Gamme er smale så bindingen kommer et stykke ut fra skia, med plater kommer du også litt høyere opp med bindinge om du går i spor så de streker mindre.

10mm merkes ikke ellers når du går, men jeg prøvde 20mm og det ble vinglete sideveis på smale ski.

Endret av Omnilite
La til grunner for å bruke plater
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.