Gå til innhold
Gjest Anonymous

Primus Omnifuel - feilsøking

Det er 3025 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har en Omnifuel som har voldet meg litt hodebry i det siste.

Fabelaktig brenner på alle måter, men det var fram til siste tur på Dovre for to uker siden.

Jeg fyrer med fritidsparafin. Det er en fueltype jeg er komfortabel med og har brukt så lenge jeg har hatt en brenner som går på annet enn gass. Problemet jeg opplevde på denne turen, og har gjenskapt hjemme, er at den nekter å brenne på middels effekt. Den brenner glittrende på full guffe og på stearinlys nivå. Midt mellom så slukker den. Det er når flammen beveger seg fra senter og ut til kanten at det går galt. Tenkte det kunne være et problem med fuel (hadde lampeolje) så jeg skifta til fritidsparafin men med samme resultat. Har prøvd å la den stå på ful guffe lenge så den blir god og varm, men problemet er uendret. Har også staka opp jetten flere ganger uten at hjelper det spøtt.. Brenneren er under et år gammel og (desverre) ikke brukt så mange ganger.

En kompis av meg har samma brenneren og har også opplevd problemet.

Ser at mange her på fjellforum har denne brenneren. Er det noen som har forslag på løsning til mitt problem?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg har en Omnifuel som har voldet meg litt hodebry i det siste.

Fabelaktig brenner på alle måter, men det var fram til siste tur på Dovre for to uker siden.

Jeg fyrer med fritidsparafin. Det er en fueltype jeg er komfortabel med og har brukt så lenge jeg har hatt en brenner som går på annet enn gass. Problemet jeg opplevde på denne turen, og har gjenskapt hjemme, er at den nekter å brenne på middels effekt. Den brenner glittrende på full guffe og på stearinlys nivå. Midt mellom så slukker den. Det er når flammen beveger seg fra senter og ut til kanten at det går galt. Tenkte det kunne være et problem med fuel (hadde lampeolje) så jeg skifta til fritidsparafin men med samme resultat. Har prøvd å la den stå på ful guffe lenge så den blir god og varm, men problemet er uendret. Har også staka opp jetten flere ganger uten at hjelper det spøtt.. Brenneren er under et år gammel og (desverre) ikke brukt så mange ganger.

En kompis av meg har samma brenneren og har også opplevd problemet.

Ser at mange her på fjellforum har denne brenneren. Er det noen som har forslag på løsning til mitt problem?

Dette tror jeg må være ett problem som følger disse primusene.

Jeg har en Himalaya Multifuel, den vil ikke brenne på lav varme. Den er som du sier en glitrende brenner, men fungerer ikke på alle effektene. Jeg har lest et sted at det kan være at dysen er litt løs. Prøv å stramme til denne så skal problemet løse seg. Dette er i teorien selvsagt. På min brenner fungerte dette ikke. Min har visst bare av og på, enten er det full guffe, eller så slokker den.

Ett stort pluss med brennerne fra Primus er servicen hvis noe er galt. Ta kontakt med de som solgte deg den, eller direkte med Primus. Der er det hjelp å få, det er ikke alle merker jeg kan si det om.

Terje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ett stort pluss med brennerne fra Primus er servicen hvis noe er galt. Ta kontakt med de som solgte deg den, eller direkte med Primus.

Takk for tipset Munin. Jeg ringte dirrekte til Primus og har avtalt at jeg kan komme innom så de kan se på brenneren. Har selv en omnifuel mulitbrenner. Den har tidligere fungert bra på bensin, men i det siste har den slukket etter ca 5 minutter uten forvarsel. Dette gjentar seg, og er kilde til mye frustrasjon. Den har også brent ugjevnt på gass.

Skal komme med tilbakemelding på hvordan det går. Største problemet blir å finne tid på dagtid til å levere den inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset Munin. Jeg ringte dirrekte til Primus og har avtalt at jeg kan komme innom så de kan se på brenneren. Har selv en omnifuel mulitbrenner. Den har tidligere fungert bra på bensin, men i det siste har den slukket etter ca 5 minutter uten forvarsel. Dette gjentar seg, og er kilde til mye frustrasjon. Den har også brent ugjevnt på gass.

Skal komme med tilbakemelding på hvordan det går. Største problemet blir å finne tid på dagtid til å levere den inn.

Flotte greier!!!

Hadde selv problemer med å få skaffet reservedeler her oppe i Trøndelag. Sendte en mail til Primus, og fikk tilsendt alt jeg ba om, pluss litt til. Dette uten å måtte betale noe som helst, for å kompensere mine problemer med brenneren ( den klikka i -30, i Børgefjell). Det kaller jeg service. Så når brennerne er så gode som de er, pluss service av en annen verden. Så kan jeg ikke si noe annet enn at dette må være verdens beste brennere!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anonymous

Skal ta kontakt med Primus å få høre hva de sier om problemet. Poster svar her så snart jeg får tilbakemelding.

Det viser seg at brenneren går fint på alle justeringer når det står en gryte på. det er når det ikke står gryte at den ikke vil brenne skikkelig på mellomnivåene.

Takker for gode tips og tilbakemeldinger!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Har en primus omnifuel som jeg kjøpte for ca 1 år siden. Har problemer med at den brenner ujevnt på lav guffe. Den har også lett for å slukke da. Har foreløpig kun brukt den på gass og parafin, men den fungerer likedan på begge sortene. Synes det er ganske irriterende da det ikke alltid er behov for å kjøre på fullt. Har noen funnet en fix på problemet?

Fra før av har jeg en gammel Optimus 111 hiker. Den brenner som en drøm men er jo ganske mye tyngre å drasse på. :wink:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut for meg som det er møkk i regulatorn. Prøv å fjerne dysa, dpray godt med forgasserrens inni der du kommer til, mens regulatorn står åpen. Gjenta med forgasserrens flere ganger.

Når den har fått stått i blødt ei natt i forgasserrens, gjør godt reint der du kommer til. Trykkluft er supert.

Deretter mere forgasserrens, monter sammen og prøvefyr.

Den siste resten med forgasserrens får forhåpentligvis løsna og forbrent siste rest av urenheter.

UNNGÅ parafin til lamper. den er tilsatt endel rariteter som kan avleire seg i regulatorn.

Bruk følgende flytende drivstoff:

Statoil 4takts miljøbensin

eller Tennveske (som er rein parafin uten "lurium")

Når du har prøvd disse tingene, så ta kontakt, så skal vi vel få primusen til å fungere ordentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at for å få min Omnifuel (ny i mars 2006) til å brenne godt på lav effekt, må jeg pumpe mye mer trykk i flasken enn det som virker rimelig. Ellers ingen problemer.

Mrk: Jeg bruker kun miljøbensin, da det brenner renest. Som nevnt, kjøpes på Statoil i en grønn 5 liters dunk (Alkylatbensin 4 takt for gressklippere). Den orange dunken er tilsatt olje og må ikke brukes. Jeg var på tur med en fyr forrige vinter som fortalte at fjellgruppa ved NTNU hadde testet alle mulige brennstoff og funnet ut at den brant renest. Jeg nevner dette fordi jo renere resultat ved fyring, jo mindre problemer. Parafin brenner for eksempel ikke særlig rent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Har faktisk brukt lampeparafin da jeg tenkte at den brant rent. Men hvis det noe lurium ligger kanskje forklaringen der. Jeg skal løpe ned på statoil å kjøpe bensin, skifte dyse og prøve så skal dere få høre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Terje WJ.

Problemet er ikke at parafin i seg selv brenner så ureint, men at brennerne ikke er laget for parafin. En god gammeldags bråkebrenner vil gå fint i en ca. 50 år med et minimalt vedlikehold, så lenge den får parafin. Lukt og sot blir det også ganske lite av. Problemet er diverse andre brennerkonstruksjoner (les... moderne) som ikke takler parafin og diesel. Unntak her er British Army No 12 og muligens MSR XGK ( har ikke testa den sjøl)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg forsøkt med miljøbensing på Omnifueln. Det fungerte fint. Brant fint på lav guffe også. Skal bruke det på neste tur. Forsøkte det samme på min Optimus Hiker 111, men klarte ikke å lese om dysen var av M-typen. Det fungerte dårlig så jeg har sikkert feil dyse. Forsøkte med tennvæske og da brant den fint, muligens med en noe gulere flamme enn med lampeolje.

Så til dette med brannfaren. Det er vel farligere med bensin?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensin er mere lettanntennelig. Noen få forholdsregler er jo greit:

Ikke fyll varm primus.

Ikke fingre med tanklokk mens det er fyr.

Fyll helst uttafor teltet.

Bensinen sier ikke Bang.

Har du først fått fyr på drivstoff, er parafin værre enn bensin.

Merkelig at din 111 ikke likte miljøbensin. Neppe feil dyse på den. Den skal normalt brenne men med alt for stor kraft, med parafindyse og bensin på tanken.

Når man bytter drivstoff, må man fyre igjennom en tank. Det vil ligge rester etter gammelt drivstoff i systemet, og det må vekk før det brenner bra.

Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bensin er mere lettanntennelig. Noen få forholdsregler er jo greit:

Ikke fyll varm primus.

Ikke fingre med tanklokk mens det er fyr.

Fyll helst uttafor teltet.

Bensinen sier ikke Bang.

Har du først fått fyr på drivstoff, er parafin værre enn bensin.

Merkelig at din 111 ikke likte miljøbensin. Neppe feil dyse på den. Den skal normalt brenne men med alt for stor kraft, med parafindyse og bensin på tanken.

Når man bytter drivstoff, må man fyre igjennom en tank. Det vil ligge rester etter gammelt drivstoff i systemet, og det må vekk før det brenner bra.

Lykke til.

Hei Runegutt123!

111 brant faktisk veldig dårlig med bensin. Snodig. Skal prøve på nytt en gang senere. Men jeg er glad for at jeg fant ut av de med Omnifueln. Takk for hjelpen! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der finnes noen få 111 som har spisevegring på bensin. Disse trenger en restrictor (en slags rørstuss med hull som skal stå over dysa og opp mot brennern)

Normalt skal denne kun behøves til alkoholdysa, men som sagt en og anna 111 er sær.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et genialt sted for reservedeler og ellers alt annet man måtte trenge fra Primus er

Skjult lenke - logg inn for å se den

Ellers vil jeg anbefale å bruke renset bensin til Omnifuel dersom ikke gass er et alternativ-

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Et genialt sted for reservedeler og ellers alt annet man måtte trenge fra Primus er

Skjult lenke - logg inn for å se den

Ellers vil jeg anbefale å bruke renset bensin til Omnifuel dersom ikke gass er et alternativ-

Skjult lenke - logg inn for å se den

Er det du som driver butikken?

Ganske stive priser på den butikken! Omnifuel kr 1999!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Er det ikke 1699,-?

Skjult lenke - logg inn for å se den

Kr 979 på xxl: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 3025 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.