Gå til innhold
  • Bli medlem

Det vil helst gå godt - kajakktur med komplikasjoner


Anbefalte innlegg

Annonse

Det går helst godt. Bra du klarte deg..
Jeg kan på mange måter relatere erfaringer til dine, jeg padler stort sett alene og ofte utsatt. (kajakkturer)  Etter et par episoder hvor jeg såvidt har fått tak i kajakken igjen etter velt, er line mellom meg og kajakken alltid fast når etappen er litt hårete. (Bruker den ikke ved brottpadling ol..) Lina ligger alltid klar, fast i baugen og karabin i "min" ende som jeg hekter i vesten, den brukes også ved landstigning, fortøyning etc. I tillegg har nødpeilesenderen fast plass og fortøyning i ene vestlomma, det gir en helt annen grad av sikkerhet enn tidligere..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du delte hendelsen med oss. Det er ikke lett å vurdere hva man skal gjøre når det bygger seg opp. Aner ikke hva som er best, imot kan man ta bølgene inntil de blir for bratte, men må da også slite med vind. Medvind er det veldig lett å få for rask surf så man kjører fronten ned i bølge foran og blir vridd rundt. Men uansett bra at du kom helskinna fra det, og med flott improvisert redningsaksjon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det gikk bra! 

For mange år sia lagde jeg en Vest-Grønlandsk havkajakk i seilduk og trespanter og surringer, gjenstår noen strøk med maling. Den blir neppe brukt iom at jeg helst burde ha lært meg eskimorulle, men får nærmest panikk om jeg får huet under vann uten å holde for nesa så best å være landkrabbe.. Har dog en "veltesikker" stygg glassfiberkajakk på hytta med så vid og lang relling at jeg detter ut om den mot formodning går rundt..

Bra du fortalte historia, mye en kan lære der for de som er mer vanndyr enn meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest fascinert over at menn ser ut til å jevnt ringe heim til kjerringa når de burde ringt en nødetat. :) Forrige gang jeg hørte det skyldte vedkommende på at hun lå på hurtigtast da, men likevel. Snedig hvordan man reagerer – ikke alltid som man ville trodd.
(Hilsen hun som ringte samboer som jobbet på båt og var langt til havs da det dukket opp en mus i huset, som om dét var til hjelp.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er typisk at uhellet skjer når man for en gang skyld ikkje bruker forsikringene sine, les padleåren. Men er imponert over din evne til å tenke klart, ikkje få panikk, men tenke løsninger når ligger i kaldt vatn, litt prisgitt elementene.

Godt fortalt Kjell Iver

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får en til å tenke dette. Padler ikke kajakk nå men gjorde det mye for noen år siden. Og lysten ligger der til å komme tilbake igjen en gang. Men glad du fortalte dette, for alltid greit å få en påminner om at det er ikke alltid en dans på roser å ferdes i naturen om det er det våte eller mindre våte element. En ting å ta med seg videre fra dette er vel å prøve å være forberedt til en viss grad og ha enorm respekt for elementet man er i. Det er i mange tilfeller marginer som gjør forskjellen mellom en herlig tur med gode minner og en tragisk ulykke. Respekt av din klare tanke i vannet. Håper jeg tenker like klart om jeg havner i en lignende situasjon. Men det vet en aldri før en er det. Dessverre!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎04‎.‎12‎.‎2015 at 22.35, The Lone Wolf skrev:

For mange år sia lagde jeg en Vest-Grønlandsk havkajakk i seilduk og trespanter og surringer, gjenstår noen strøk med maling. Den blir neppe brukt iom at jeg helst burde ha lært meg eskimorulle, men får nærmest panikk om jeg får huet under vann uten å holde for nesa så best å være landkrabbe.. Har dog en "veltesikker" stygg glassfiberkajakk på hytta med så vid og lang relling at jeg detter ut om den mot formodning går rundt..

Jeg har en sånn kajakk. (Tipper din også ble til på Vestfossen?) Den er helt fantastisk å padle med, og er slett ikke så ustabil som den ser ut. Håper virkelig for din del at du får tatt den i bruk! Hva med å forsøke på grunt vann om sommeren, mens det er varmt i vannet?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Friday, December 11, 2015 at 10.20, Lompa skrev:

Jeg har en sånn kajakk. (Tipper din også ble til på Vestfossen?) Den er helt fantastisk å padle med, og er slett ikke så ustabil som den ser ut. Håper virkelig for din del at du får tatt den i bruk! Hva med å forsøke på grunt vann om sommeren, mens det er varmt i vannet?  

Den er ikke jelt ferdig, helt ferdig altså; dataen driver å kødder igjen på denna sida så får ikke retta skrivefeila om jeg ikke ser de helt med en gang.. Gjenstår noen lag led maling. De er jo basert på grpnlendernes, å herre; grønlendernes erfaringer gjennom lang tid. De har jo også ganske bra lastekapasitet ift vekt og sånne ting.

En må ikke kunne eskimorulla, men er det beste, ellers kan man jo ta tak i rellingen med henda og skyve seg ut om en går rundt. Om en ikke friker helt ut om en får huet under vann og vann i nesa som jeg gjør.. Er nok mest en landkrabbe jeg.. 

Var iallefall en danske som dreiv dissa kursa og hold på den tida til i Mjøndærn (Mjøndalen..) mulig han flytta seinere til kulturhovedstaden i Buskerud. Eller omvendt? Var i 1998 jeg lagde den, kanskje på tide å få den ferdig vel - gjenstår noen lag med maling og et spruttrekk til den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.