Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage skallbukse med seler - tips ønskes


esw

Anbefalte innlegg

Har planer om å gå løs på et nytt syprosjekt snart og tenkte å lage skallbukser med seler i goretex. Buksene skal brukes primært til vinterturer på fjellski, gjerne overnattingsturer med pulk. Ser foreløpig forn meg noe a la Arcteryx Theta eller Haglöfs Atom II, med full lengde glidelåser i siden. Mht en del andre løsninger og detaljer er jeg foreløpig noe mer usikker og tar gjerne imot tips fra de som har brukt slike bukser en del. Har ikke lyst å legge til en masse unødige detaljer, men heller ikke å glemme noe som jeg senere angrer på.

- høyt liv: goretex eller mer elastisk og pustende stoff?

- lommer: hvor og hvor store?

- drop down seat som på Haglöfsbuksa - er det noe poeng?

- integrerte gamasjer?

- noe form for stramming i livet, f.eks. Strikk, borrelås, snor?

- forsterkninger?

- andre lure detaljer?

 

Endret av esw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Annonse
  • 1 år senere...

Min favorittbukse er Fjellreven Tur Trouser.

- Høy i livet. Mindre lommer høyt oppe til batterier eller andre ting du vil holde varmt.

- Glidelåser i full lengde - noe som også gir dropseat funksjon når selene er festet på fremre del av buksen. Genialt kombinert med en anna bukse fra forsvarer og/eller ziplongs. Og selvfølgelig en dritetrengt en.

- Snølås rundt bena med mulighet for strikk under skoene

- gamasjekrok

- To store belglommer foran på lårene, med store klaffer som betjenes enkelt med votter. Lommene er laget slik at den går litt  høyere enn der den er festet til buksen, slik a når du lukker klaffene brettes øverste del av lommen en cm ned. Dette gjør at selv småting som mynter, batterier, etc. ikke kan falle ut av lommene. Glidelås på slike lommer er en uting til vinterbruk spør du meg. De må være så store at skifeller og en pose med skismørning enkelt kan plasseres der med votter på hendene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt PlussMinusNoll buksen i 4 år, anbefales. De har nok hentet en del inspirasjon fra Fjellreven Tur buksen, men  mangler gamasjekrok og snølås på beina. Det er hemper så du kan lage en strikk som går under skoen. Høyt liv med stretch og lommer for ilegg av kneputer. Tynne kneputer er digg når en skal sette opp telt eller rigge kite. 

De produserer kun på bestilling, så toget er gått for i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kommentarer:

Hvis vinterbruk er hovedformålet så ville jeg droppet Gore-Tex. Membranen fungerer dårlig eller ikke i det hele tatt nå det blir endel kuldegrader. I tilegg blir den unødig "tung" og om buksa blir våt så tar det evigheter å få tørket den.

Det viktige vil jo være at den er relativt vindtett. Villa kanskje gått for noe enkelt som bomull og forsterkning på rumpe, knær og ankler i cordura eller lignende?

Jeg er også tilhenger av at den er en "lining" på innsiden av buksa, enten i mesh eller annet glatt matriale. Da føles buksa mye ledigere og luftigere og strammer og klemmer ikke under bevegelse.

Innebygget strikk i liver er genialt, kanskje til og med et slags innebygget belte som kan strammes fritt. Sæler er jeg også fan av men gjerne da av typen som kan fjernes ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At membran er unødvendig og (til dels) funker dårlig på vinteren kan jeg være enig i, men at det trenger å bli tungt, eller at det tørker sent, det er jeg ikke med på. Hvordan kan stoff som, så godt som, ikke absorberer fukt, tørke sent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Larix said:

At membran er unødvendig og (til dels) funker dårlig på vinteren kan jeg være enig i, men at det trenger å bli tungt, eller at det tørker sent, det er jeg ikke med på. Hvordan kan stoff som, så godt som, ikke absorberer fukt, tørke sent?

Tja, min erfaring med de fleste gore-tex produkter er at når de blir våte så tar det lenger tid å tørke dem en plagg som har enklere konstruksjon, som enlags konstruksjoner. Godt mulig det kan finnes unntak her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Tja, min erfaring med de fleste gore-tex produkter er at når de blir våte så tar det lenger tid å tørke dem en plagg som har enklere konstruksjon, som enlags konstruksjoner. Godt mulig det kan finnes unntak her?

Enlags konstruksjon finnes vel ikke?

Du tenker trolig på det som kalles 3-lags konstruksjon hvor man har ett ytterstoff, membran og innerstoff limt sammen som "ett lag"?

De fleste gode goretex plagg er laget på denne måten, og min erfaring er at de tørker fort, men jeg har brukt det svært lite på vinteren, da bruker jeg G-1000.

G-1000 blir også fuktig og tørker relativt sent, suger opp mye mer fukt enn membranklær. På kroppen tørker det greit, men blir fuktig av svette når aktiviteten er for høy og veier betydelig mer. Fordelen med G-1000 (og sikkert andre bomullsblandinger) er at det virkelig tåler mye mye mer enn skallplagg/membranklær, og er lett å reparere og vaske. De kan brukes ukritisk, og når de er tørre isolerer de også litt, men blir kaldere når det blåser kraftig. Det merkes godt ved vind mot en svett rygg at stoffet ikke er 100% vindtett.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg forklarte meg litt feil. Poenget mitt er ikke å starte en diskusjon om hva som er bra eller dårlig (det har vi mange andre tråder til) men prinsippene om tørking.
For det første mener jeg det finnes mange plagg som kun består av et lag med stoff/tekstil @Mareng ;) Jeg har turbukser, vindklær, flisgensere osv som kun består av et lag med stoff.

Logikken min er enkel, jo mindre matriale det totalt sett finnes i f.eks en bukse jo mindre fuktighet kan denne buksa maksimalt holde på. La meg illustrere med et litt på spissen eksempel:

Hvis du har en tenkt turbukse1 i et tynt enkelt tekstil og turbukse2 som består av membran og flere lag med tekstiler... Legg begge disse buksene i et badekar og la de ligge lenge nok til at begge buksene har trekt inn maksimalt av den vannmengden de kan holde på. Løft begge opp av badekaret og heng dem rett opp til tørk... Hvem bukse inneholder mest vann, veier mest og tørker senest av turbukse1 og turbukse2? Det vil helt opplagt være turbukse2 som har mer tekstil/stoff :) 

Derfor på generelt grunnlag så mener jeg logikken min holder stikk, men jeg lar meg gjerne overtale om noen har argumenter mot :) 

Så vil det selvfølgelig finnes mange andre parametere som spiller inn her, alle matrialer har forskjellige egenskaper i seg selv...

 

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønner jeg hva du mente @Tor-Erik-L-77, hodet mitt var innstilt på membranklær. Blant andre produkter så er det selvfølgelig mye 1-lags konstruksjoner.

Ett 3 lags goretex plagg trekker til seg lite vann, avhengig av produkt såklart. Ta f.eks. norrøna falketind goretex pro shell, det er nesten ingenting som absorberer vann i de plaggene. Sammenlign med en lett og tynn tynn microfiberjakke (eks. bergans microlight), en softshelljakke, eller en jakke laget i G-1000/polybomull. Disse tre 1-lags klærne trekker til seg mer vann i badekartesten enn 3-lags goretexjakken som jeg nevnte som eksempel.

Sånn sett er det nok heller plaggets egenskaper totalt sett som må vurderes.

En våt goretexjakke kan man ofte børste tørr om vinteren, når fuktigheten fryser til is. En fuktig bomullsblandingsanorakk blir ett papprør som man må banke på plass på kroppen, så smelter isen i plagget til vann og gjør plagget vått etter en stund. Ikke dermed sagt at det ene er bedre enn det andre, men det er noe man må ta med i vurderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi nok enige generelt sett @Mareng ;) Klart enig at det vil være forskjell mellom mebran klær og andre typer konstruksjoner - som jeg nevnte er det mange parametere som spiller inn. Alle plagg har forskjellige egenskaper og vil fungere bedre eller dårligere avhengig av vær, føre og bruksområde. Det er helt sikkert noen mebranplagg som suger til seg lite fuktighet i forhold til mengde tekstil, men uansett når noe skal tørke så vil det plagget som inneholder minst fuktighet generelt fordampe vannet raskere da det rett og slett er mindre av det ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.