Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruke barnepulk til transportpulk - Trekk


whistler

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått det for meg at jeg skal prøve meg på litt tøffere vinterturer denne sesongen og jeg har mer tro på å bruke pulk i stedet for tung sekk på ski.. Jeg har en Fjellpulken barnepulk som jeg tenker å bruke som transportpulk for å se om jeg syntes det er ålreit. Har gått litt med denne pulken med barn, men da bare korte turer og stort sett i løype.

Spørsmålet er om jeg bør gjøre gjøre noe mer med den for at den skal være egnet? Å ta av setet og vindskjermen er enkelt, men vil trekket som sitter på i dag duge om man pakker innholdet i pakkposer? Trekket ser ut til å være i bomull. Vil det være bedre å fjerne trekket og heller bruke en stor bag?

Har søkt litt i forumet og ser det er minst en som har byttet til "transporttrekk", men jeg ønsker ikke å bruke 1500,- på å tilpasse denne pulken. Da vil jeg heller kjøpe en parispulk eller Fjellpulken transporter.

Noen som har erfaring / meninger? :-)

Endret av whistler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
27 minutter siden, PTG skrev:

Bruk den som den er. På en gruppetur til Svalbard kjørte vi alle (småbarnsfedre)  low budget med kun barnepulker, litt tyngre, men helt greit for en ukestur.

Høres bra ut! Da bør det fungere fint for meg på 2-3 dagers turer. Hvordan syntes du det fungerte plassmessig? Det blir ganske lite plass under trekket i forkant, derfor tenkte jeg kanskje på en bagløsning istedet, men jeg får hente den på hytta og prøve å pakke den med det utstyret som skal med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Hammer skrev:

følger denne jeg. er i samme situasjon selv :D

 

Planlegger testtur i romjula eller rett over nyttår, så jeg har litt "erfaring" til Vinterturen med Fjellforum på Dovrefjell.. Skal prøve å få hentet pulken fra hytta før Jul. Oppdaterer her når jeg har testpakket med originaltrekket ;-)

Si ifra om du finner på noe lurt i mellomtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, whistler skrev:

Planlegger testtur i romjula eller rett over nyttår, så jeg har litt "erfaring" til Vinterturen med Fjellforum på Dovrefjell.. Skal prøve å få hentet pulken fra hytta før Jul. Oppdaterer her når jeg har testpakket med originaltrekket ;-)

Si ifra om du finner på noe lurt i mellomtiden!

Skal godt gjøres at jeg rekker noe før den tid. Men skal gi beskjed om jeg får prøvd noe. Får dessverre ikke mulighet til å være med på den turen, da det kom på en jobb den søndagen. (har fortsatt en ørlite håp om å slippe den jobben) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo andre muligheter enn en barnepulk, men hvis du allerede har en barnepulk så er jo dette det enkleste og billigste.

Et annet alternativ som ikke trenger å koste for mye, hvis man er litt nevenyttig, er en modifisert utgave av Pris expedition. Selve pulken koster vel ca 500,- + + og så kommer det vel an på hvordan man velger å modifisere og trekke den. Stive drag må nok være å foretrekke. https://www.youtube.com/watch?v=etBRuxbYRlM 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, REs skrev:

Det finnes jo andre muligheter enn en barnepulk, men hvis du allerede har en barnepulk så er jo dette det enkleste og billigste.

Et annet alternativ som ikke trenger å koste for mye, hvis man er litt nevenyttig, er en modifisert utgave av Pris expedition. Selve pulken koster vel ca 500,- + + og så kommer det vel an på hvordan man velger å modifisere og trekke den. Stive drag må nok være å foretrekke. https://www.youtube.com/watch?v=etBRuxbYRlM 

Ja, hadde jeg ikke hatt den fra før hadde jeg definitivt kjøpt meg noe annet, men siden jeg har den og jeg må ha skistøvler og litt annet vinterutstyr også så tenker jeg at denne får duge denne sesongen.

Har vært inne på tanken å kjøpe Fjellpulken sitt transportbrett som er litt ala Parispulken og bruke draget fra barnepulken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo allerede et drag, så et brett er jo en veldig grei mulighet som ikke koster så mye.

At du ikke kan putte så mye inni foran er bare greit. Vekta skal uansett være lengre bak. Jeg ville kjøpt et par store vanntette poser og lagt tingene i dem. Så gjør det ikke noe om det føyker nedi pulken. Evt et par søppelsekker..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, whistler skrev:

Høres bra ut! Da bør det fungere fint for meg på 2-3 dagers turer. Hvordan syntes du det fungerte plassmessig? Det blir ganske lite plass under trekket i forkant, derfor tenkte jeg kanskje på en bagløsning istedet, men jeg får hente den på hytta og prøve å pakke den med det utstyret som skal med.

 

Husker ikke plass som noe problem, bare å fordele dagssaker i sekk (dunjakke, votter, mat etc) og stroppe de store sakene (sovepose, liggeunderlag) på toppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
12 timer siden, Hammer skrev:

Jeg fant faktisk den gammle fjellpulken som jeg hadde da jeg var liten. Den må jo være mulig å enkelt fikse om til transportpulk. finnes det noe "kit" eller lignende for slike oppgaver?

Jeg kjører den i første omgang som den er, uten sete og vindskjerm. Sjekk hos Fjellpulken så har de et kit, men jeg mener det koster nesten 1500,- og da kjøper jeg heller et Transporter 155 brett og bruker draget jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 2.12.2015 den 13.01, qwer993 skrev:

Barnepulken er tyngre å trekke enn transportpulkene. Du kan jo prøve barnepulken for å se hvordan du liker vinterturer, men jeg ville ikke gjort noen investeringer i barnepulken nei.

Gammel tråd, men hva gjør barnepulken tyngre å trekke, og er det stor forskjell? Er det bredden? Gjelder det under alle forhold?

På den annen side, så er den gjerne nye stødigere enn en transportpulk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Mareng skrev:

Gammel tråd, men hva gjør barnepulken tyngre å trekke, og er det stor forskjell? Er det bredden? Gjelder det under alle forhold?

På den annen side, så er den gjerne nye stødigere enn en transportpulk?

Kan skrive under på at barnepulken er tung å trekke kontra varepulker. Brukte i starten en barnepulk som jeg bare fjernet sete og vindskjerm fra. Sammenlignet med Parisbrettet glir det ekstremt dårlig. Litt usikker på hvorfor det er så stor forskjell.
Kjøpte derfor heller et Parisbrett til 800,- og brukte draget fra barnepulken. Fungerer ypperlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Terka skrev:

Takk for det, jeg har sett det før.

Det er nok for stiv pris på dette trekket til at jeg ønsker å bruke det, men takk allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mareng said:

Takk for det, jeg har sett det før.

Det er nok for stiv pris på dette trekket til at jeg ønsker å bruke det, men takk allikevel :)

Jeg har nettopp vært igjennom tankerekka og landa på at jeg prøver ut Fjellpulken Transporter 155 (med dragfester og strikk for surring av bagasje) med draget fra barnepulken før jeg evt investerer mere på pulk. Bestillte i dag, kom på 1039,- levert på posten.

Har foresten en kamerat som går med to pariserpulker ved siden av hverandre for stabilitet. Han bruker langt taudrag (med "gummistrikkavlastning") og synes dette fungerer bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Terka skrev:

Jeg har nettopp vært igjennom tankerekka og landa på at jeg prøver ut Fjellpulken Transporter 155 (med dragfester og strikk for surring av bagasje) med draget fra barnepulken før jeg evt investerer mere på pulk. Bestillte i dag, kom på 1039,- levert på posten.

Har foresten en kamerat som går med to pariserpulker ved siden av hverandre for stabilitet. Han bruker langt taudrag (med "gummistrikkavlastning") og synes dette fungerer bra. 

Jeg har vurdert ett sånt pulkbrett, vet ikke hva som er best av det og fjellpulken transporter. Prisen for pulkbrett er vel helt nede i ca 500kr om jeg ikke tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mareng skrev:

Gammel tråd, men hva gjør barnepulken tyngre å trekke, og er det stor forskjell? Er det bredden? Gjelder det under alle forhold?

På den annen side, så er den gjerne nye stødigere enn en transportpulk?

Barnepulken er smalere foran enn bak, det er vel hovedforskjellen. Veltebøylene kan også bremse. Den er nok stødigere for samme tyngdepunkt ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, qwer993 skrev:

Barnepulken er smalere foran enn bak, det er vel hovedforskjellen. Veltebøylene kan også bremse. Den er nok stødigere for samme tyngdepunkt ja.

 

Ja, såklart. Smalere foran enn bak, det er jo opplagt. Veltebøyler er ikke på min da, men jeg ser at de kan bremse såklart.

Sannsynligvis bremser ikke pulken mye på hardt føre da, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 2.12.2015 den 12.44, whistler skrev:

Hei!

Har fått det for meg at jeg skal prøve meg på litt tøffere vinterturer denne sesongen og jeg har mer tro på å bruke pulk i stedet for tung sekk på ski.. Jeg har en Fjellpulken barnepulk som jeg tenker å bruke som transportpulk for å se om jeg syntes det er ålreit. Har gått litt med denne pulken med barn, men da bare korte turer og stort sett i løype.

Spørsmålet er om jeg bør gjøre gjøre noe mer med den for at den skal være egnet? Å ta av setet og vindskjermen er enkelt, men vil trekket som sitter på i dag duge om man pakker innholdet i pakkposer? Trekket ser ut til å være i bomull. Vil det være bedre å fjerne trekket og heller bruke en stor bag?

Har søkt litt i forumet og ser det er minst en som har byttet til "transporttrekk", men jeg ønsker ikke å bruke 1500,- på å tilpasse denne pulken. Da vil jeg heller kjøpe en parispulk eller Fjellpulken transporter.

Noen som har erfaring / meninger? :-)

Begynner å bli noen år siden nå, men hvilke erfaringer har du gjort deg?
Vi har også barnepulk og kommer til å ha den ei stund til (får nr 2 rundt påske).

Så lite jeg får dratt på tur for tida, især lengre turer, er ikke dette tidspunktet for å investere i en rein transportpulk. Det kan kanskje være aktuelt med Fjellpulken Transporter, til nød. På sikt ser jeg for meg at jeg selger barnepulken og betaler et mellomlegg for transportpulk, men dette blir først når barna har vokst ut av pulken.

Jeg er mest spent på om du har noen råd, tips, enkle ombygginger, e.l? :)

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ingen87 skrev:

Begynner å bli noen år siden nå, men hvilke erfaringer har du gjort deg?
Vi har også barnepulk og kommer til å ha den ei stund til (får nr 2 rundt påske).

Så lite jeg får dratt på tur for tida, især lengre turer, er ikke dette tidspunktet for å investere i en rein transportpulk. Det kan kanskje være aktuelt med Fjellpulken Transporter, til nød. På sikt ser jeg for meg at jeg selger barnepulken og betaler et mellomlegg for transportpulk, men dette blir først når barna har vokst ut av pulken.

Jeg er mest spent på om du har noen råd, tips, enkle ombygginger, e.l? :)

Barnepulken fungerer helt fint, men den glir veldig dårlig (ihvertfall den jeg hadde). Jeg endte derfor ganske raskt med å kjøpe meg en Parisbrett og bruke draget fra barnepulken. Angrer ikke på det ;-)

Jeg vil derfor anbefale deg å kjøpe Parisbrett eller fjellpulken transporter og så flytter du bare draget mellom pulkene. Da har du en mye bedre transportløsning for en tusenlapp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ingen87 skrev:

Begynner å bli noen år siden nå, men hvilke erfaringer har du gjort deg?
Vi har også barnepulk og kommer til å ha den ei stund til (får nr 2 rundt påske).

Så lite jeg får dratt på tur for tida, især lengre turer, er ikke dette tidspunktet for å investere i en rein transportpulk. Det kan kanskje være aktuelt med Fjellpulken Transporter, til nød. På sikt ser jeg for meg at jeg selger barnepulken og betaler et mellomlegg for transportpulk, men dette blir først når barna har vokst ut av pulken.

Jeg er mest spent på om du har noen råd, tips, enkle ombygginger, e.l? :)

Jeg brukte barnepulk en del på tur før ungene vokste ut av den og den ble byttet i transportpulk. (Idag har jeg både 168cm fra Fjellpulken og Paris). Opplevde ikke dårlig glid, men den brøyter kanskje noe mer på skikkelig løssnøføre når man tråkker sporet selv. Men så har jeg alltid vært nøye med å ikke ripe opp pulkene mine (paris unntatt) og har endog polert dem under 1 gang i året...

Største ulempen med barenpulken på tur uten unger, slik jeg opplever det, er plassmangel fordi trekket blir så smalt i fotenden osv. Det kan derfor være nyttig å bruke en pulkbag eller bruke en fjellduk som pulkbag om man ønsker ha med litt mengde utstyr...

Fra en tur hvor mengden utstyr ikke var så stor: 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.