Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjeler for MSR whisperlite uni


Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Hei!

Jeg har en periode benyttet en Primus Eta Solo men, har nå gått til anskaffelse av en MSR Whisperlite Universal grunnet bedre ytelse på vinter og bedre kokeevne. Jeg skal gå til anskaffelse av kasseroller/stekepanne og er usikker på hva man bør gå for.

Jeg fikk anbefalt diverse, men burde ikke benytte optimus sin kjele med (varmeutbytter?) fordi denne kunne gjøre bruk av brenner i telt mindre effektiv og en større sjans for ufullstendig brenning. Jeg har sett på flere produsenter, både primus, optimus, diverse produsenter hos XXL og eagle products. Jeg håper det er noen her som har en anbefaling/fraråding som kan guide meg i riktig valg.

Jeg ønsker å gjerne ha kjele til å koke mat/gryter, evt kaffekjele og ei god stekepanne som ikke brenner fast maten. Har ikke noe imot å kjøpe separat eller et komplett sett.

 

Mvh Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest fightingfalcon

Jeg er ingen "gramjeger" så jeg er villig til å bære noe ekstra. Jeg ønsker gjerne 1-2 kjeler og ei steikepanne. Trenger ikke nødvendigvis "one pot wonder". Jeg har sett litt på primus litech super set. Størrelsen på kasserollen er gjerne 1-2 liter og stekepanna litt over 20cm? 

Når det kommer til mat så lager jeg gjerne litt mer avansert mat fremfor det å kun bruke real turmat, da den gjerne blir liggende sammen overlevelsesduken(kun i nød). 

Jeg brukte primus sin stålpanne sist og følte jeg måte bade maten i smør for at det ikke skulle sette seg fast. Jeg har hørt noe om at nonstick kan gå i stykker på fuelbrennere pga. Temperaturen? Eller er det ved tørrkoking? Å koke vann går vel sikkert fint i de fleste kjeler, men det stiller vel mer krav til gryter og grøt.

tusen takk, setter veldig stor pris på hjelp :-)

Endret av fightingfalcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En multifuelbrenner har så høy effekt at man må være litt påpasselig med tørrkoking eller bruk av stekepanner med for mye effekt.  Med litt erfaring er det lettere å regulere dette. For MSR sine varianter uten brennstoffregulator ved brennerhode er trikset å starte med lavt trykk på drivstofflasken alternativt å holde stekepannen litt høyere.

jeg er selv godt fornøyd med primus sin litech stekepanne og denne syns jeg fungerer fint på primus og bål. Alternativ her er ikea som er både bedre og billigere men tyngre. Kjelesett foretrekker jeg uten coating selv da disse tåler hardere bruk og kan skrubbes med grus eller fin sand for vasking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med MSR sitt sett i stål? Litt tyngre (men ikke veldig mye), og kan benyttes på bål, vaskes med sand etc. Ofte holder jo med en kjele, og da blir ikke vekta så avgjørende. En liten kaffekjele fra eagle passer fint oppi en kjele. Jeg har brukt mitt veldig mye, og er strålende fornøyd. Litt dyrt, men sparer seg garantert over tid vs teflonvariantene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Mitt tips som jeg er meeeget fornøyd med er GSI Pinnacle Camper sett. Non stick belegg og riller i bunn er rett og slett meget bra. Jeg har hatt mange forskjellige kjeler, kar og stekepanner opp gjennom årene, men har aldri vært helt fornøyd inntil jeg kjøpte dette settet.

Dette settet veier komplett 1700 gram, men fjerner du koppene, tallerknene så er du nede på 1100 gram for 2 stk lokk, 2ltr kjele, 3 ltr kjele og en stekepanne på ca 8-9" oppi en bærepose som er vanntett og kan nyttes som oppvaskkum/vannbærer. Alle kjeler med lokk selvsagt.

Du kan derfmed sette sammen dette settet litt som man vil etter hva man vil kokkelere. Jeg bruker ta med 2 ltr kjelen og stekepanna med en tallerken når jeg er alene på tur og ønsker kokkelere litt. Det er plass til min MSR Windpro 2 brenner og en 230gr gassboks oppi 2ltr kjelen.

Skal man bare på soloturer hvor behovet for å kokkelere er lavt, så bruker jeg GSI Dualist. Kompakt og elegant sak det også. 

GSI Pinnacle Camper her: https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/gsi-outdoors-pinnacle-camper.html

GSI Dualist her: https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/gsi-outdoors-pinnacle-dualist.html

Dualisten selges vel på xxl.no for rundt 650,- mener jeg huske. Pinnacle Camper kjøpte jeg på kampanjetilbud hos fjellsport for rundt 1100,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.