Gå til innhold
  • Bli medlem

Første telt-tur på 20-25 år


Odd Bjørn

Anbefalte innlegg

Annonse

Virkelig kjekt å se at du kom på tur, og at det ble en god opplevelse. Det er ikke alle som synes det er stas å ta ut i vintervær med storm.

og uansett, så er Røssdalen en grei plass å ligge. Naturen er jo storslagen.  Nå er det jo vinterlig, og ikke forhold for lange turer.

Den første turen på våren for meg, går ofte inn Fidjadalen og inn til elva. Passe tur med mye i sekken - et par timer inn. Litt mindre tilbake. Stien her er nok noe mer opp (og litt ned) enn inn til Røssdalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, REJOHN skrev:

Virkelig kjekt å se at du kom på tur, og at det ble en god opplevelse. Det er ikke alle som synes det er stas å ta ut i vintervær med storm.

og uansett, så er Røssdalen en grei plass å ligge. Naturen er jo storslagen.  Nå er det jo vinterlig, og ikke forhold for lange turer.

Den første turen på våren for meg, går ofte inn Fidjadalen og inn til elva. Passe tur med mye i sekken - et par timer inn. Litt mindre tilbake. Stien her er nok noe mer opp (og litt ned) enn inn til Røssdalen.

Jeg har bare tatt turen opp til Mån, men jeg må nok prøve meg lenger innover Fidjadalen :)

Men ved neste tur til Røssdalen tror jeg at jeg skal legge meg te under denne steinen, bare og lage til litt le på sidene så er det jo unødvendig med telt :)

 

20151130_113331.jpg

Endret av Odd Bjørn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at turen ble en positiv opplevelse og krysser fingrene for at det var den første av mange flotte turer fremover. Det er ingenting som slår roen i naturen er min mening, og man trenger ikke dra langt avgårde for å få den opplevelsen. 

Koselig å lese rapporten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Takk for en veldig fin turrapport. Det enkle er ofte det beste. Når det gjelder ryggplager og friluftsliv er jo ofte valg av liggeunderlag det vanskeligste valget. 

Det gikk forsåvidt fint med ryggen, jeg har et nokså ordinært selvoppblåsende liggeunderlag ( 2-3 cm ), men jeg kunne nok tenkt meg noe litt tykkere. Og muligens litt bredere ( 58 cm )

Endret av Odd Bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røssdalen er et fint sted. Jeg har ikke gått inn der, men jeg har kommet ned fra Blåfjellenden et par ganger. Dette er også en av de få plassene i Norge hvor vi har vernet urskog. Jeg lurer på hvorfor det heter Røssdalen. Røss er vel av det gammelnorske ordet hros som betyr hest. Hros står det også på noen fine biffer du får kjøpt i butikkene på Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.12.2015, 02.14.18, REs skrev:

Røssdalen er et fint sted. Jeg har ikke gått inn der, men jeg har kommet ned fra Blåfjellenden et par ganger. Dette er også en av de få plassene i Norge hvor vi har vernet urskog. Jeg lurer på hvorfor det heter Røssdalen. Røss er vel av det gammelnorske ordet hros som betyr hest. Hros står det også på noen fine biffer du får kjøpt i butikkene på Island.

Jeg har prøvd og sjekke dette med navnet "Røssdalen", jeg har ikke funnet ut av noe, men når en tenker på koblingen til hest så kan jo dette stemme. Stien inn til sletta i Røssdalen har nok blitt steinsatt for veldig lenge siden. For å kunne utnytte seg av ressursene i dalen måtte en nok bruke hest til frakt. Den enkleste forklaringen er ofte den beste :)

I og med jeg har drevet med slektsgransking har jeg jo ofte kommet borti dette med stedsnavn, og ofte er det en enkel forklaring på stedsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.