Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturski for nybegynner


kari123

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid gått klassisk langrenn og på fjellski, men nå har jeg bestemt meg for å teste topptur vinterstid for litt mer fart og spenning. Men jeg aner ikke hva slags ski og hvordan jeg skal gå frem for å finne ut hva som passer meg.

Har aldri vært på topptur med ski før, men har prøvd vanlig slalåm i bakke en del ganger og klarer det greit. Men har nå funnet ut hvorfor jeg aldri har blitt gira på det; jeg vil jo ikke stå i bakke. Jeg vil jo være i ordentlig fjell og være i naturen! 

Så hva bør en nybegynner gå for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det tipset. Dog har jeg jo allerede testet noen nedkjøringer med fjellski allerede (selv om de ikke har vært så lange) og jeg føler da at jeg ikke får til å svinge ordentlig nettopp pga tyngden og da ender jeg med å bruke helt feil krefter og det blir ikke like gøy som det kunne vært. Planen min er å lete etter brukte ski som jeg kan selge igjen dersom det viser seg å ikke være noe for meg, men jeg vet ikke hva jeg skal gå etter når jeg titter på finn.no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer att få många olika svar. Men jag kan ju redogöra för vilka skidor jag gått på topp tur med och vad jag dragit för slutsatser av det:
- Black Crows Navis. Ca 105 mm bred, spenn, stor topp, ingen rocker. Mycket vridstyv.
- Extrem Projcet 100. 100 mm bred, rocker fram och bak med ca 2 mm spenn. Vridstyv över genomsnittet.
- EVI Fundamentalisme. Ca 105 mm bred. Full Rocker. Stor radie (27m). Lätt. Vridstyv (mycket vridstyv för att vara toppturski). Mix av trä och kolfiber.
- K2 Shuksan. Skidor av skumplast och aluminium. Spenn, ingen rocker. Vridstyv som en kokt makaron...
Jag har även kört lite på 4front renegades (mycket bra skidor, men något tunga) och ett par dynafit som jag glömt modellnamnet på. Dynafitsen vägde som mina EVI men var väldigt odämpade och svåråkta jämfört med EVI. Där EVI-skidorna låg stadigt och fint i snön hoppade Dynafit-skidorna omkring och försökte hela tiden sticka iväg åt helt andra håll än dit jag skulle. Absolut inget för nybörjare.

Av dessa så är EVI den klart bästa toppturskidan. Skapligt lätt, tillräckligt stora för bra flyt, tillräckligt vridstyva. Full rocker gör att man klarar att köra i snö där det är nästan omöjligt att åka med skidor med spenn.

Projekt 100 är bättre än Black Crows Navis i "märklig" snö som t.ex. genomslagskare, trög slush och annat där rocker underlättar. Navis är bättre på is eftersom dom är hårdare och ännu mer vridstyva.

K2an är en tragisk histora. Lätta och OK skidor i pist, fungerar bra off pist så länge snön är bra, men det är den ju långt ifrån alltid. För mjuka helt enkelt.


Allmänna råd: Spenn (mer än några få mm i kombination med rocker fram och bak) har inte på en toppturskida att göra. Räkna inte med att snön är bra på alla turer, snarast kommer du att träffa på allt från puder, vindpackat, is och slush på en och samma tur. Jag rekomenderar full rocker eller helt flat undersida.
Bredd under foten hänger på hur mycket du väger. En lätt person som jag klarar sig fint med 100mm. Breda skidor kan vara jobbiga att traversera med.
Längd: Så långa som möjligt som du kan vända med på vägen upp. Sin egen kroppslängd +/- 5 cm brukar bli bra.
Vrdistyvhet: Så vridstyva som du överhuvudtaget kan uppbringa inom den geometeri på skidorna du vill ha (längd, bredd, radie). Vridstyvheten är nog det som påverkar en toppturskida mest, eftersom det är viktigt både på väg upp (treversering) och ned. 
Köp hellre skidor som väger lite mer men som fungerar att åka med i alla former av dåligt underlag. Dom lättaste modellerna är väldigt odämpade och "hoppiga", och naturligtvis mjuka. 

Skulle jag köpa några nya toppturskidor idag skulle jag inte ens överväga något annat än EVI. Möjligen Whitedot Redimer Carbon. Men dom är för dyra för mig.

Endret av Johan2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flere nyttige svar og tips! 

Jeg tror det er rando jeg er ute etter - slik jeg har skjønt er det mindre teknisk krevende enn telemark.

Jeg er jente (obviously pga nicket), 167 høy og 65kg. Budsjett vet jeg ikke hva som er fornuftig å ligge på, jeg har penger og jeg legger heller i noen 1000-lapper ekstra for noe som varer lenger og funker bedre, men er ikke opptatt av å flotte meg eller å handle over evne. Så der er jeg blank. 

Men slik jeg forstår, så bør jeg se etter ski i lengden 163-170, uten spenn, rundt 100mm ved foten? Hvor mye innsving? (er det her man begynner å skille mellom randonee og carving?) Av bindinger har jeg ikke peiling på hva ting heter, men  har sett på både sånne som man løfter hele foten og bindingen med (må av med skoen for å stille inn gåmodus) og andre som er lett å stille gåmodus med skoen på, men da må man løfte hele skien. Noen erfaringer/tips der? Ser jo fordeler og ulemper med begge .. 

Ellers lurer jeg på hvilke butikker som er gode å stikke innom? Er det en fordel å kjøpe ny skipakke og da få hjelp til akkurat hva slags skiutstyr man bør ha (f.eks på Oslo sportslager) eller å bare kjøpe noe tilfeldig på finn.no? Det skal jo en del til for å finne de spesifikke modellene som jeg blir anbefalt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer bruk før du vel ski.
Skal du på Vestlandsturar med rett opp og rett ned eller Austlandsturar med lang innmarsj, litt opp, litt ned og så lang utmarsj?
Køyre pudder eller skavlar? Brattkøyring, skogskøyring, lange feite svingar i høg fart eller tett sikk sakk mønster?
Rando eller Telemark? Er det viktigast med bra køyring ned eller er det viktigare med lite vekt opp? Har du mykje stål i beina får
du meir ut av dei lettaste skia på veg ned. Har du mindre stål treng du litt tyngre ski for nedkøyringa men det vil samstundes suge
meir kreftar på oppoverturen.
Skal skia brukast mest i bakke og litt på topptur eller er det reine toppturski? Kor mange kilo kroner vil du leggje i skipakka?

 

Litt info her:
http://www.fjellforum.no/search/?&q=toppturskinybegynner&type=forums_topic

http://www.fjellforum.no/search/?type=forums_topic&q=toppturski

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De såkalte tech-bindingene, hvor forbindingen består av to "pigger" som går inn i hakk i støvelen, er lettere å gå med.

Ellers er det ofte ting av fjorårets modeller som kan være rimeligere. Særlig nå før sesongen har begynt skikkelig.

Hvis du bor i Oslo vil jeg anbefale en tur opp til Fast Bikes på Bjerke. Der kan du leie randoski, og se på de ulike typene. Han har ikke så veldig stort utvalg av ulike merker, men han har ski i alle klasser, fra rene kjøreski, til lette gåski. Man kan leie utstyr, og man kan kjøpe utleieski. (Han kan være litt påståelig på at hans greier er best, men bortsett fra det er han veldig hyggelig..) En runde der eller på Sportslageret, så har du i alle fall bedre forutsetninger for å handle brukt om du vil det.

http://www.fast-bikes.no/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, kari123 said:

Men slik jeg forstår, så bør jeg se etter ski i lengden 163-170, uten spenn, rundt 100mm ved foten? Hvor mye innsving?

Dom gamla "tumreglerna" för vad som fungerar när det gäller insving gäller inte längre. Mina EVI har radie på 27 meter. Men är ändå lättsävngda, eftersom dom har full rocker. 

Eftersom du är så lätt kan du nog gå ned lite i bredd på skidorna, 95-100 borde bli bra. Det hänger också på var du skall hålla till. Västlandet eller annat ställe med mycket snö -> bredare. Hemsedal och Jotunheimen -> lite smalare.

Bindningar: Jag har provat Marker, Diamir, G3 och Dynafit. Av dom är Dynfit helt överlägsna. Enda "fördelen" med Marker och  Diamir är att man kan ha dom med vanliga alpinstøvler. Och det vill man ändå inte gå och dra på på topptur. Marker och Diamir passar bra på freeride-ski som man skall labba iväg några 100-tals meter från skiheisen med. Men inte topptur. Jag har provat det också... Tuuuungt.
Låt inte folk lura dig att Dynafit är klent och inte håller. Jag vet karlar på +95 kg som kör hårt och inte drar för ett dropp på 3 meter som kör dynafit och inte har några som helst problem. Folk som säger att dynafit är klent har i regel aldrig kört på dom, än mindre ägt några. (OBS! Talar här om dynfit speed och uppåt. Dynafit har tunna saker för konkurense-bruk också. Dom är avsedda för små, løjligt lätta skidor och bra till det).
Följ tillverkarens rekomendationer, så blir det bra, oavsett vilken bindning du väljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kari123 skrev:

Tusen takk for flere nyttige svar og tips! 

Jeg tror det er rando jeg er ute etter - slik jeg har skjønt er det mindre teknisk krevende enn telemark.

Jeg er jente (obviously pga nicket), 167 høy og 65kg. Budsjett vet jeg ikke hva som er fornuftig å ligge på, jeg har penger og jeg legger heller i noen 1000-lapper ekstra for noe som varer lenger og funker bedre, men er ikke opptatt av å flotte meg eller å handle over evne. Så der er jeg blank. 

Men slik jeg forstår, så bør jeg se etter ski i lengden 163-170, uten spenn, rundt 100mm ved foten? Hvor mye innsving? (er det her man begynner å skille mellom randonee og carving?) Av bindinger har jeg ikke peiling på hva ting heter, men  har sett på både sånne som man løfter hele foten og bindingen med (må av med skoen for å stille inn gåmodus) og andre som er lett å stille gåmodus med skoen på, men da må man løfte hele skien. Noen erfaringer/tips der? Ser jo fordeler og ulemper med begge .. 

Ellers lurer jeg på hvilke butikker som er gode å stikke innom? Er det en fordel å kjøpe ny skipakke og da få hjelp til akkurat hva slags skiutstyr man bør ha (f.eks på Oslo sportslager) eller å bare kjøpe noe tilfeldig på finn.no? Det skal jo en del til for å finne de spesifikke modellene som jeg blir anbefalt her.

Du vil ha ski som hovudsakleg blir brukt på topptur. Her er mine råd:

- Lengde omtrent di kroppslengde.

- Bredde på ski omtrent 90 +/- 5 mm. IKKJE 100-110 mm på midten. Dette er ski som er gode til å køyre nedover men dei er ofte tunge og for ein person på 167 vil det å kante så breie ski på hardføre ikkje vera særleg komfortabelt. Funker bra med mykje snø men som toppturski vil du ha noko som er eit kompromiss mellom vekt og nedoveregenskaper. Ei ski på 105 mm på midten er ikkje betre allrounder enn ei på 90 mm.

- vekt ikkje over 1500 gr pr ski, eg ville sei at du burde ned i 1200-1300 gr pr ski men det er min smak, eg er veldig opptatt av vekt.

- tech binding (dvs dynafit eller liknande)!

- VIKTIG: gå i butikk og prøv mange ulike skotyper. Det er stor forskjell mellom ulike modellar og det er veldig viktig at du har gode sko!

- Ski: dei fleste skimerker som du finn i butikkar vil passe deg supert til å byrje med. Når du har kjørt i eit par år og funne deg ein køyrestil så vil du ha skipreferanser men ikkje fokuser på kva skimerke du skal kjøpe no, bredde og lengde og vekt er mykje viktigare.

- Besøk oslo sportslager og sportsnett, snakk lengde og vel med dei som jobber her.

Lukke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finn mykje ok på finn.no, alltid kjekt å kjøpe ein ny pakke men det er ganske dyrt med full pakke, alt. er å kjøpe frå utlandet der det er litt billegare. Kjøp uansett ikkje sko på nett men prøv i butikk og evt få dei tilpasse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, tuuusen takk for masse nyttige svar! Jeg føler meg mye klokere nå og skal absolutt ta en tur innom Oslo Sportslager for å sjekke ut litt utstyr neste gang jeg er i Oslo. 

Selve turene vet jeg ikke hvor blir enda, vil jo teste hele Norge egentlig, men er Trøndelag / Dovre / Rondane som er aktuelt i første omgang, så får jeg se om jeg beveger meg vest og nordover på sikt (planer om å flytte et sted med bra ski og turmuligheter etter endte studier). 

Ellers så forsøker jeg å lære meg litt ved å se på Toppturskolen til Fri Flyt. Topptur for nybegynner-kurs står også på programmet for vinteren :-) (fin anledning til å bli kjent med andre på mitt nivå også tenker jeg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sjekk ut telemark-pyrenees.com --> et bredt utvalg av ski, både innen telemark og rando. 

Test ut ulikt utstyr i butikk, finn sko som sitter godt, men som er behagelige på foten. Finner du noen som funker, får du de nok en del billigere via denne nettsiden; det gjelder både ski og støvler - de fører kun kjente, utvalgte markenavn. 

Lykke til! Skal selv gå over fra telemark til randonee etter hvert, sliter mindre på knærne; finnes ingenting bedre enn å cruise pudder nedover ei vinterfin fjellsie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er utrolig viktig på lange toppturer, den påståtte gleden av å ha tyngre ski som er gode å kjøre på blekner når en går seg stiv og sur i føttene pga tungt utstyr på tur opp. En topptur er mer enn bare nedkjøringen.

Brede ski er vanskelig å traversere med også om føret er hardt og litt ekkelt, midtbredde på 80-90 mm funker knall, i hvertfall ikke over 100 mm .

Italienske Skitrab er blant de som lager de beste toppturskiene på markedet. Dette er gode allround randoski for fjellbruk: https://www.oslosportslager.no/produkt/skitrab-altavia-women-toppturski-dame-1516-38365.aspx

Veier bare 1145 gram i lengde 164 cm.

Eventuelt kan du gå for denne som er samme skia bare laget i lettere, og dyrere, materiale:

https://www.oslosportslager.no/produkt/skitrab-magico-toppturski-1516-38369.aspx

Gode sko er disse: 

https://www.oslosportslager.no/produkt/dynafit-tlt6-mountain-womens-cr-randonnéestovel-dame-1415-31347.aspx

men sko er det viktig at du prøver før du kjøper.

Lette bindinger må til for å følge opp et lett oppsett:

https://www.oslosportslager.no/produkt/dynafit-tlt-speed-radical-randonnéebinding-26938.aspx

Videre er skarejern gull verdt når det er hardt og isete føre, noe det ofte er tidlig på vinteren.  

https://www.oslosportslager.no/produkt/dynafit-crampon-skarejern-90-mm-8400.aspx

 

Lykke til med å finne frem i utstyrsjungelen, kan tenke meg at det ikke er bare enkelt å finne ut hva en skal gå for.

 

Det skinner nok igjennom at jeg er Skitrab fan, jeg har Skitrab Volare og Maestro fra før og har nettopp kjøpt Mistico, som det klør etter å få prøve nå. Kan skrive under på at de har tvers igjennom gjennomtenkte kvalitets ski. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag ser att flera förespråkar väldigt lätta och smala skidor. Enligt min erfarenhet fungerar det inte bra alls, speciellt inte på väg ned om man är mycket god skidåkare. Upp kan smala och små skidor till och med gå tyngre att gå med om det är mycket lössnö. Det går alltså lättare att gå med skidor på 100 mm bredd och ordentlig längd och vikt på 1600gram/st jämfört mer miniskidor på 165 cm som är 80 mm under foten och sjunker ned 10-15 cm extra hela tiden.

Ju hårdare och mindre snö desto smalare skidor kan man ha. Själv tycker jag att 100-105 mm är en bra kompromiss. Små, smala skidor är mycket svårare att åka ned på, speciellt om snön är "märklig", något som är vanligt på toppturer. Små smala skidor skulle jag endast rekomendera till mycket erfarna skidåkare och absolut inte till någon som är nybörjare på randonee.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt er en topptur mer enn bare nedturen, en nybegynner bør slett ikke velge for tungt utstyr, det dreper gleden.

Ski på 100-105 mm under foten er allerede mye verre å kantre ved traverseringer, spesielt om en er en liten og lett kvinne. Dog er jeg enig i at en ski på 100 mm+ som veier over 1600 gram er bedre å kjøre på, men til bruk på lange toppturer, og til allround toppturski, mener jeg at en lettere og smalere ski er best alt i alt. Og på litt lengre turer der en gjerne bruker 3-5 timer på tur opp kjennes hvert et gram ekstra på foten. Min erfaring da, er at det er veldig lett å bli sliten og få stive, sure lår når en står på toppen, noe som ikke gir noen morsom nedkjøring heller. 

Ideelt sett burde en ha flere ski med ulik vekt, bredde, lengde og egenskaper for å kunne velge ski etter føre og lengden på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vært på ski med folk utan erfaring og trening men med lettaste (og svindyre) Skitrabmodell. Og tru meg,
det var svært lite glede å spore i andletsuttrykket deira til tross for svært fine køyreforhold på veg ned.

Dei lettaste skimodellane er sjølvsagt som regel betre på veg opp, men nedover vil dei fleste ha meir nytte av ski
med litt meir vekt, bredde og lengde. Ikkje dermed sagt dei bør velja tyngst mogleg utstyr.
I eit økonomisk og miljøperspektiv kan det også nemnast at dei lettaste skia ofte ikkje vil være like varige som litt
tyngre og meir solid utstyr. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Gal Krokfot skrev:

Eg har vært på ski med folk utan erfaring og trening men med lettaste (og svindyre) Skitrabmodell. Og tru meg,
det var svært lite glede å spore i andletsuttrykket deira til tross for svært fine køyreforhold på veg ned.
 

Nå har vel ikke jeg anbefalt å kjøpe de letteste og svindyre modellene heller, den eneste som har nevnt det er deg! Er det folk uten trening og erfaring du har dratt på tur sammen med tror jeg nok det hadde vært lite glede og spore i ansiktene deres med tunge, kraftige ski også tenker jeg.

13 timer siden, Gal Krokfot skrev:

I eit økonomisk og miljøperspektiv kan det også nemnast at dei lettaste skia ofte ikkje vil være like varige som litt
tyngre og meir solid utstyr. 
 

Dette trenger langt fra å være tilfelle, det kommer helt av hva skiene er laget av.

 

Jeg holder på mitt om at til allround toppturbruk er ski med en vekt mellom 1200-1500 mm med en midtbredde på 90 mm +/- under foten nok, og med dette er min deltakelse i denne tråden over.  Ønsker trådstarter lykke med toppturene :) 

Mitt beste råd er å holde fokus på vekt, også når det gjelder bindinger og sko. Ikke kjøp det letteste utstyret, heller ikke det tyngste, men finn en middelvei der du kan ha en lettere tur opp og en fin nedkjøring igjen. Husk det finnes ikke en ski som er best på alt av føre, det hele handler om å finne det kompromisset som fungerer best gjennom hele sesongen totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎17‎.‎12‎.‎2015 at 17.20, Kjellis skrev:

men til bruk på lange toppturer, og til allround toppturski, mener jeg at en lettere og smalere ski er best alt i alt. Og på litt lengre turer der en gjerne bruker 3-5 timer på tur opp kjennes hvert et gram ekstra på foten. Min erfaring da, er at det er veldig lett å bli sliten og få stive, sure lår når en står på toppen, noe som ikke gir noen morsom nedkjøring heller. 

 

9 timer siden, Kjellis skrev:

Nå har vel ikke jeg anbefalt å kjøpe de letteste og svindyre modellene heller, den eneste som har nevnt det er deg!

Neivel...???
Men sant nok, du nemnte ikkje noko om at dei trengte å være svindyre. :)

Forøvrig ser det ut til at vi er delvis einige om å følgje middelvegen sjølv om vi kanskje er litt ueinige om nøyaktig kor den
middelvegen går.

Meir viktig, uansett kva utstyr trådstartar kjøpar er det viktig med litt tilvenning. Ikkje byrje med dei lengste, brattaste og hardaste
turane men venne seg til utstyret med nokre koseturar i byrjinga.
Når ein fyrst er vant med utstyret (og å slite litt) er det utruleg kor mykje lengre ein kan dra strikken. Får ein alt slitet og går
ordentleg tom på fyrste tur er hat grunnlaget lagt.


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.