Gå til innhold
  • Bli medlem

BernieDawg silencer til Primus Omni/Multifuel


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Etter å ha blitt litt lei det infernalske bråket fra multifuelen så bestemte jeg meg å prøve en sånn silencer sak. Fantastisk hvor mye den demper lyden, ble omtrent som gass brenneren, nå er det bare kos å sitte ved siden av brenneren. Denne fordeleren hadde også en ekstra bonus i at den faktisk koker vannet raskere en med orginal fordeler!

Desverre er den ikke billig og såvidt jeg vet kan den bare bestilles fra utlandet. Hvis noen har lyst på en slik så er linken hvor jeg bestilte her:

https://i.materialise.com/shop/item/berniedawg-omnidawg-for-primus-omnifuelstove?query=BernieDawg+OmniDawg&category=all-categories&sortBy=interesting&pageNumber=1&pageSize=18&index=0

Resultatet kan dere høre å se på videoen jeg laget her:

Primus Multifuel with silencer cap

Desverre var det lite fuel igjen når jeg tok videoen så det høres litt ujevnt ut men den brenner helt dønn jevnt når det er riktig fuelmengde :)

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 minutes ago, MagneJ said:

Stillhet er ubetinget bra!

Forvarmer du på samme måte som før, eller må man ta spesielle hensyn?

Finnes det noen data på om dette gir mer eller mindre co enn vanlig brenneroppsett?

 

-Magne

Når det gjelder forvarming så er det akkurat som før og jeg har ikke så langt merket noen vesentlig forskjell.

når det gjelder CO2 så har jeg ikke sett noen bevis for om det blir mere eller mindre. Men etter hva jeg har lest litt her og der så sier de fleste at det ikke er noen forksjell på utvikling av CO2 med eller uten denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Berniedwg cap'er til Omnifuel og Omnilite, kjøpte mine hos shapeways som også leverer disse. Shapeways hadde litt rimeligere frakt enn imaterialise. Mine endte på ca 750,- tilsammen, da var Dollaren lav, fikk aldri noe moms og gebyr på forsendelsen.

Begge er 3d print☺

Har brukt den til Omnifuel mest og kun på gass. Lydnivået er 6-7dB lavere enn uten, så på småkok er den i prinsippet lydløs. Jeg synes forbruker har gått ned med silencer, det kommer sikkert av at gassen ikke kan "stikke av" på samme måte som med flammesprederen.

De setter seg fast i brennerklokka, for å få de av tar jeg og skrur klokka ut av huset og tapper forsiktg med en skrutrekker for å sjokke den av. Prøvde en annen metode første gang, men da smuldret prime-pad'en opp. (Den tåler etter hvert ikke mekanisk påvirkning).

Vær obs på at Primus ikke ambefaler alle typer fuel til sin egen silencer til Omnilite. Det gjelder kanskje også for Bernidwg silencerene.

Faren med disse er underburn dersom du skrur opp ventilen før forvarmingsflammen er slukket. Pass også på at silenceren blir god og varm og holder veldig lenge på varmen etter brenneren er slukket.

Endret av Omnilite
lagt til at lyden er 6-7dB lavere enn uten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.11.2015, 20.32.25, Bjørja skrev:

Skal visstnok være virkelig bra til MSR Dragonfly. Min høres ut som en 747, så det hadde kanskje vært noe å vurdere.

Har silencer til Dragonflyen fra Bernie og shapeways, enorm forskjell! Anbefales på det sterkeste og helt klart verdt de ca kr 500,- det kostet inkl fortolling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
29 minutter siden, Svalin skrev:

Kjøpte selv en PolarDawg2 fra shapeways til min Polaris, og det er som natt og dag. Burde jo vært standard...

Har en til som passer for Nova, om noen er interessert. Den ble feilbestilt.

Jeg er veldig interessert i den for Nova. Sender deg en PM ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Den 29.11.2015 at 20.32, Bjørja skrev:

Skal visstnok være virkelig bra til MSR Dragonfly. Min høres ut som en 747, så det hadde kanskje vært noe å vurdere.

Jeg har kjøpt min Bernie Daeg dragontamer 3. Funker fjell på dragonfly. Stille som i graven, merker ikke effektforskjell. Løp og kjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg måtte selvsagt ta effektivitetstesten i dag tidlig: 1 liter kaldt vann i kald kjele fra scratch på ferdigvarmet primus med og uten silenceren. Det ble benyttet elektronisk steketermometer plassert senter i kjele og tiden ble tatt til dette kom til 99 grader (da jeg vet av erfaring at det skal en del til at det faktisk går til 100 i kokende vann, men det går alltid til 99 ;-) )

Det ble brukt en titankjele med stor bunn og det ble kjørt "på fullt" under begge testene. Grunnen til det er at det er vanskelig å garantere lik effekt på lavere innstilling. Jeg vet fra tidligere testing at dette faktisk ikke er det mest effektive da noe av varmen slår ut og utenfor kjelebunnen, men til en slik test likevel det eneste som garanterer like forhold. 

Drivstoff: Alkylat 4-takst bensin fra CO.

2 ganger med og 2 ganger uten. Vann målt opp med målebeger OG vekt for alle 4 runder. 

Ingen vindskydd eller lignende. Test gjort på steinplate på kjøkkenbenken med brenner montert på brennerplaten jeg normalt bruker på tur. 

Test 1 med Silencer:  9 minutter 42 sekunder
Test 1 uten Silencer: 10 minutter 02 sekunder
Test 2 med Silencer:  9 minutter 48 sekunder
Test 2 uten Silencer:  9 minutter 58 sekunder


Ikke spesielt høytidelig, men under dagens forhold så var silenceren faktisk ubetydelig raskere. Hovedgreia for min del var å finne ut at den i hvert fall ikke var betydelig tregere

En dag jeg får tak i det som KAN være to klin like gassbokser så kan det hende jeg tester dette også...

Endret av Espen Ørud
Glemte info om drivstoff.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Espen Ørud skrev:

Jeg måtte selvsagt ta effektivitetstesten i dag tidlig: 1 liter kaldt vann i kald kjele fra scratch på ferdigvarmet primus med og uten silenceren. Det ble benyttet elektronisk steketermometer plassert senter i kjele og tiden ble tatt til dette kom til 99 grader (da jeg vet av erfaring at det skal en del til at det faktisk går til 100 i kokende vann, men det går alltid til 99 ;-) )

Det ble brukt en titankjele med stor bunn og det ble kjørt "på fullt" under begge testene. Grunnen til det er at det er vanskelig å garantere lik effekt på lavere innstilling. Jeg vet fra tidligere testing at dette faktisk ikke er det mest effektive da noe av varmen slår ut og utenfor kjelebunnen, men til en slik test likevel det eneste som garanterer like forhold. 

Drivstoff: Alkylat 4-takst bensin fra CO.

2 ganger med og 2 ganger uten. Vann målt opp med målebeger OG vekt for alle 4 runder. 

Ingen vindskydd eller lignende. Test gjort på steinplate på kjøkkenbenken med brenner montert på brennerplaten jeg normalt bruker på tur. 

Test 1 med Silencer:  9 minutter 42 sekunder
Test 1 uten Silencer: 10 minutter 02 sekunder
Test 2 med Silencer:  9 minutter 48 sekunder
Test 2 uten Silencer:  9 minutter 58 sekunder


Ikke spesielt høytidelig, men under dagens forhold så var silenceren faktisk ubetydelig raskere. Hovedgreia for min del var å finne ut at den i hvert fall ikke var betydelig tregere

En dag jeg får tak i det som KAN være to klin like gassbokser så kan det hende jeg tester dette også...

Har samme erfaring som deg med Bernie Dwag, den er ihvertfall ikke betydelig tregere enn orginalsprederen på Dragonfly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk følgende tips når du forvarmer og bruker silencer:

Du bør snu silenceren på hode når du sprøyter inn fuel slik at fuelen renner rett ned i skåla igjen og i filten der nede. Hvis du kjører fuelen opp i silenceren uten å snu den så vil meste av fuelen samle seg inne i silenceren og du får litt mer trøblete forvarming eller må sprøyte ut mye mer fuel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

Husk følgende tips når du forvarmer og bruker silencer:

Du bør snu silenceren på hode når du sprøyter inn fuel slik at fuelen renner rett ned i skåla igjen og i filten der nede. Hvis du kjører fuelen opp i silenceren uten å snu den så vil meste av fuelen samle seg inne i silenceren og du får litt mer trøblete forvarming eller må sprøyte ut mye mer fuel.

Forvarmer med rødsprit - no problemos....


Det anbefales vel også i og med at det soter vesentlig mindre. Vet om flere som har fått silencerproblemer på forskjellig type primuser ved vedvarende bensinforvarming...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Espen Ørud said:

Forvarmer med rødsprit - no problemos....


Det anbefales vel også i og med at det soter vesentlig mindre. Vet om flere som har fått silencerproblemer på forskjellig type primuser ved vedvarende bensinforvarming...

 

Om du manuelt heller noe nedi klokka så blir det en annen sak, som f.eks rødsprit. Jeg forvarmer alltid med alkylat fuel ved å bare åpne ventilen i noen sekunder, derav tipset mitt om du gjør det på samme måte som meg. Fungerer gull ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet forvarming med rødsprit på tur nå i helgen og jeg må si at det ble jeg frelst på! Hadde med en ørlten låsoljeflaske med rødsprit, brukte en teskje rødsprit hver forvarming, 0 sot og fint med flammer som knapt stod høyere enn brennerhodet. Jeg forvarmer i forteltet (Staika) så da er det ok med minst mulig bål. Skal fortsette med det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2017 den 16.50, Espen Ørud skrev:

Forvarmer med rødsprit - no problemos....


Det anbefales vel også i og med at det soter vesentlig mindre. Vet om flere som har fått silencerproblemer på forskjellig type primuser ved vedvarende bensinforvarming...

 

Kan underskrive på det. Har nå snudd dragontamer, men i -21 så soter det såpass mye at dragontameren "clogger" og reduserer effekten på min Dragonfly. Gikk derfor over til orginal flammespreder underveis i turen. Har ikke hatt samme problemer sommerstid i varmere forhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
4 timer siden, ubernoob skrev:

Kjøpe ny omnilite ti med silencer fra primus, eller kjøpe berniedawg til min onmifuel?

Original primus silencer er ikke spesielt bra sett i forhold til Berniedawg. I enkelte omnifuel setter berniedawg seg veldig fast og må varmes ut. Det er litt klønete om du får problemer med dysa på tur. 

Det beste er omnilite med huset til primus sin stillebrenner, med Berniedawg stillebrenner CAP.  Da kan du trikse litt med dyser også. Hos meg funker gassdysa også veldig bra på bensin.  Men dette er dyreste løsingen. 

Berniedawg funker på parafin noe primus sin CAP ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.