Gå til innhold
  • Bli medlem

Montere ski på pulk - en god ide?


Tubb

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer å montere langrennski på pulken min. Dette fordi den er utrolig tung å dra når snøen blir våt.

Vil tro dette må være den optimale løsning siden man kan smøre skiene som man vil.

Pulken jeg vurderer å modernisere er en Paris Pro Expedition.

Noen med erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Ettersom smøresonen er effektiv når man setter trykk på skien vil jeg tro at smøring av ski under pulk har begrenset effekt, med mindre du mener å glide skiene - da kan det gi litt ekstra fart. Feller er nok bedre enn smøring for feste, men det blir jo litt ekstra drag - for å si det mildt. Kan jo være en ide å tenke på fjellski eller noen brede ski ute spenn med god bredde som gir bæreevne, mulighet for god glid og bedre stablitet.

Parispulken er jo ikke veldig bred så jeg er lurer på om det kan bli noe ustabilt utenfor preppet spor. Selv tror jeg ski under pulk kan ha god effekt i preppet spor om de går nedi, men bli mye styr om man går utenfor. Ustabilitet i ved traversering slår meg som en irritasjon som kan dukke opp da du hever tyngdepunktet som man streber etter å holde lavt... 

Du får gi en tilbakemelding på hvordan det går om du kjører på. Nyskapende prosjekt er uansett gøy å holde på med :-) 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kommet pulker nå med mulighet til å montere ski, nettopp pga dette. På de nevnte er skiene montert skått ut så tyngdepunktet skal bli lavere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T

2 timer siden, bergen. skrev:

Hei,

Ettersom smøresonen er effektiv når man setter trykk på skien vil jeg tro at smøring av ski under pulk har begrenset effekt, med mindre du mener å glide skiene - da kan det gi litt ekstra fart. Feller er nok bedre enn smøring for feste, men det blir jo litt ekstra drag - for å si det mildt. Kan jo være en ide å tenke på fjellski eller noen brede ski ute spenn med god bredde som gir bæreevne, mulighet for god glid og bedre stablitet.

Parispulken er jo ikke veldig bred så jeg er lurer på om det kan bli noe ustabilt utenfor preppet spor. Selv tror jeg ski under pulk kan ha god effekt i preppet spor om de går nedi, men bli mye styr om man går utenfor. Ustabilitet i ved traversering slår meg som en irritasjon som kan dukke opp da du hever tyngdepunktet som man streber etter å holde lavt... 

Du får gi en tilbakemelding på hvordan det går om du kjører på. Nyskapende prosjekt er uansett gøy å holde på med :-) 

Lykke til.

Tanken er å bruke ski uten smøresone. Med andre ord korte skøyteski som egentilg er beregnet for person med høy vekt. I tillegg vurderer jeg å slipe dem anrundet i kantene slik at dem ikke blir for mye retningsorientert. 

Fordelen med denne løsningen vil i hovedsak være på våt snø. Der har andre pulker en tendens til å suge seg fast :S

Jeg forstår godt hva du mener med tyngdepunkt, det kommer jeg til å ta med meg i tankene av modifikasjonen. Kanskje jeg laster opp en tegnet skisse over hva jeg har tenkt i morgen :) takk for forslag!

2 timer siden, Landsem skrev:

Det har kommet pulker nå med mulighet til å montere ski, nettopp pga dette. På de nevnte er skiene montert skått ut så tyngdepunktet skal bli lavere. 

Hei. kan du gi meg link til den pulken? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skipulk-skra_-forfra-1.jpgDet er den sistnevnte jeg tenker på.

Spoiler

skipulk-skra_-forfra-1.jpg

 

Den kommer litt høyere så den ikke subber nedi med buken. Og selvsagt skal det være ski uten festesone/smørning, hele vitsen er jo mindre friksjon, lettere å dra med seg. Kan du glide dem er det en bonus. 

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_0741.JPG.33cccbd095c253a36da4767371b

Rablet ned noe. Dette er bare ment som en ramme å sette pulken oppå.

Tenkte å bygge prototypen i 48x48 treverk. Om jeg holder meg rundt 4 meter blir vekten cirka 5,5kg (0,48x0,48x10dm x 0,6kg/dm3 x 4meter). Uansett litt å gå på i forhold til fjellpulken sin som veier 12+ kilo :)

Litt usikker på hvilken skilengde jeg bør gå for?

Innspill/ forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg bruker Paris pulk en del. Både til hytta og på turer. Egentlig syns jeg ikke, at den er spesiell tung i tungt føre. Der vil alt bli tyngre. Jeg har med stor suksess glidet den med flytende glider eller kanskje enda bedre: noe silikonbasert svums til polering av bildekk. Det holder bare ikke så lenge som glider.

Jeg må innrømme, at jeg ikke har den helt store tro på ski i denne sammenheng. Det blir tyngre og de skjærer sig dypere i snøen. Men du kan jo gjøre et forsøk, hvis du har et par gamle ski stående.

Du kan saktens gjøre et rammeverk i spinklere tremateriale, hvis du bruker noen "gitterkonstruksjon" og hjørne forsterkninger så du sparer vekt.

I ungdommen bygget jeg et par ski kjelker til aking ut fra samme konsept som din skisse. Jeg akte bare utfor med de, men de var tunge å trekk oppover - og så var de i øvrig bort i mot livsfarlige. særlig for andre i akebakken. Det endte med ambulanse og andre illsinte foreldre, selv om kameraten og jeg bedyret vår uskyld i påkjørsler.

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Lompa skrev:

Parispulk suger i våt snø. En pulk i glassfiber med glatt overflate glir langt bedre. Jeg vil si dette prosjektet er å kaste bort et par gode skøyteski..

Dette er ment for den typiske våte påskesnøen hvor pulken virkelig suger seg fast. Kanskje du ikke har forsøkt å dra pulk på slik føre?

Prinsippet med denne er mindre friksjonsareal mot snøen i tillegg til mulighet for optimal smøring av glid :)

På skare og blått føre ville jeg valgt å demontert denne rammen. Hadde vært gøy å realisert denne og sammenlignet glid ned en bakke med glassfiber og en parispulk :)

Endret av Tubb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tubb skrev:

Dette er ment for den typiske våte påskesnøen hvor pulken virkelig suger seg fast. Kanskje du ikke har forsøkt å dra pulk på slik føre?

Prinsippet med denne er mindre friksjonsareal mot snøen i tillegg til mulighet for optimal smøring av glid :)

På skare og blått føre ville jeg valgt å demontert denne rammen. Hadde vært gøy å realisert denne og sammenlignet glid ned en bakke med glassfiber og en parispulk :)

Jeg har både paris- og fjellpulken, og jeg vet hvor mye parispulken kan suge i snøen. Fjellpulken sitt skrog slipper mye lettere også i klissvåt vårsnø, i tillegg til at den er mye bedre utformet i den delen av skroget som er i kontakt med snøen. Fjellpulken har plastmeier. Disse kan man kjøre rillejernet på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det var da voldsomt til skepsis. Men er vel litt av trenden på dette forumet.

Om ikke denne pulken glir bedre på enkelte forhold - hvorfor velger ikke Petter Northug et par Fjellpulken som ski før starten på femmila? :grin:

Skulle tro dere var sponsa av fjellpulken hele gjengen!

http://www.gd.no/nyheter/fjellpulken-brot-kina-samarbeid/s/1-934610-7741334

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎03‎.‎12‎.‎2015‎ ‎19‎:‎29‎:‎50, Tubb skrev:

Hehe. Det var da voldsomt til skepsis. Men er vel litt av trenden på dette forumet.

Om ikke denne pulken glir bedre på enkelte forhold - hvorfor velger ikke Petter Northug et par Fjellpulken som ski før starten på femmila? :grin:

Skulle tro dere var sponsa av fjellpulken hele gjengen!

http://www.gd.no/nyheter/fjellpulken-brot-kina-samarbeid/s/1-934610-7741334

 

Kanskje fordi Petter Nordthug går i trikkeskinner av noen spor? Han hadde nok valgt noe med større bæreflate dersom han skulle gått femmila utenfor løype.. Det er liksom det som er greia med pulk, at vekta fordeles på en stor bæreflate for at det derfor skal bli lettere å trekke i løs snø.

Hvis du snakker om å dra pulken i spor forstår jeg at du kunne ønske et sånt oppsett med ski, men hvorfor skal man da bruke en parispulk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har modifisert en Fjellpulken Transporter med ski under.

Brukte Fjellpulken sine egne fester, http://fjellpulken.no/tilbeh/art-760-skibinding-til-ki-kii-for-pulk.html . Da kan man lette ta av/på skiene etter behov.

Har montert egne avstivningsplater også, men dette er vel så mye for å avlaste selve innfestningshullene.

Ulempen er høyere tyngdepunkt, så jo bredere montering jo bedre, å montere m.h.p et preppet skispor ble litt for smalt for meg og en pulk rigget for Expedition. Amundsen.. 

Gikk med disse under Expedition Amundsen over i februar, og kan love at det gir god glid, nesten for god glid til tider!

Ulempene med ski under er høyere tyngepunkt (ja; traversering blir værre) og at svingradiusen øker. Fordelen er fart, fart og fart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 5 år senere...
On 5/12/2017 at 11:17 AM, hawearl said:

Vekker denne til live igjen.. Kunne det være en ide å legge på et par strøk med bengalak på pariseren for bedre glid? 

Jeg gjenoppstår denne tråden igjen, også. Har grublet litt i det siste om det hadde vært mulig å gjøre pariseren litt mer glidevennelig. Bengalakk er jo kanskje ikke en dum ide? Noen innspill der ute? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pulk med mye skitt, sand, asfalt, grusrester, olje og hårete riper får nok noe dårligere glid.

Tror rett og slett det beste er å bruke en skarp kniv/stanleyblad og jevne ut de ripene som stikker mest ut. Rengjøre godt og vokse med en bilvoks som er enkel å bruke.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.