Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Amundsen eller Fischer E99?


øyvindl

Anbefalte innlegg

Heisann!

Planlegger kjøp av nye fjellski frem mot sesongen. Skiene jeg har nå kjøpte jeg da jeg var 15, altså for 10 år siden. Har vært veldig fornøyd med dem, men de er altfor korte, skoene for små, osv. Trenger altså full pakke :-) 

Mitt bruk er til Hardangervidden (vest). Typiske dagsturer, uten noe særlig oppakning. Ikke pulk. Mange her vil nok karakterisere det som typisk "påsketur"-bruk, men har tilgang til hytte der oppe, og håper å få brukt dem i en del helger, vinterferie og påskeferie. 

Terrenget jeg går i er typisk småkupert, som det er på starten av Hardangervidden. Altså er det ikke vidde over alt, og man må gå litt oppover (og da også nedover) for å komme seg opp på vidden (område Liseth-Sysendalen, og opp på fjellene rundt der). Men for å være helt ærlig, så går jeg stort sett der det er preparerte løyper. Men selv om bruken i dag er begrenset, setter jeg absolutt pris på ski som er anvendelige, slik at jeg kan utvide brukshorisonten etter hvert.  Jeg er ikke noe fartsfantome, og ønsker meg en ski som er behagelig å kjøre ned med, slik at jeg slipper angst hver gang jeg skal ned en bakke ;) 

Har lest meg opp, og kommet frem til at jeg ønsker "klassiske fjellski", altså middels bredde, og har pekt meg ut Åsnes Amundsen og Fischer E99 som aktuelle kandidater. 

De gamle skiene jeg har nå, er smørefrie fra Fischer, men litt usikker på modell. Kan gjerne tenke meg Fischer igjen, men synes det virker veldig spennende og nasjonalromantisk med norske Åsnes. Har hatt smørefrie i alle år, og er veldig fornøyd med det (men så har jeg heller ingen erfaring med ikke-smørefrie). 

Det hele koker da ned til spørsmålene:

1) Mister jeg noe skiglede ved å velge Fischer E99 fremfor Amundsen?

2) Mister jeg noe skiglede (til mitt bruk - kupert vestlandsterreng) ved å velge smørefrie foran ikke-smørefrie?

3) Har lest at Amundsen er litt vrien å svinge med. Gjelder dette utenfor preparerte "skøyte"-løyper, eller er de vanskelige å svinge med i preparerte "skøyte"-løyper også? (Ferdighetsnivå Middels minus)

4) Har det kommet nye Amundsen-modeller de siste årene? Skiene koster en del separat, mens XXL f.eks. selger pakke med ski, sko og binding for ca. like mye som kun skiene koster andre steder. Er det snakk om samme modeller? 

PS: Er 185 cm / 83kg om det skulle være til hjelp :-)

 

På forhånd tusen hjertelig takk for svar :-) 

Endret av øyvindl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal vi se om jeg klarer å gi noen vettugge svar her da:

1) Tviler. Etter det jeg har klart å oppfatte her inne er kanskje nansen lagt for flatt terreng og pulk, i større grad enn E99? 

2) Tja, there may, or there may not, be dårligere feste og/eller gli.

3) Her vil vel ferdigheter være mer avgjørende enn skiene. Har vært på tur med en som freste utfor på drittføre(skare+skavler) med telemarksvinger med BC-binding, enkle sko og E99-skia. Kan ish svinge litt telemark med Fischer sine powerlight-ski like bra som med Åsnes nansen. Dog syntes jeg tynnere ski er bedre i løyper/hardt underlag enn breie ski, og omvendt. I påsken så lånte jeg pappas Åsnes Fjellski på hardangervidda (ja, modellen heter Fjellski, tror jeg. 3/4-stålkant) med tilnærmet null innsving, og jeg savnet Nansenskia mine i nedoverbakkene. 

4) Aner ikke :P De endrer nå printen fra tid til annen hvertfall. Ellers? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Amundsen og Nansen av den grunn at jeg liker kortfellesystemet til Åsnes.  Amundsen glir greit i spor, mens Nansen ikke funker i kjørte spor.  Nansen og Fisher E99 er gøyere i utforbakker p.g.a innsving og smidigere tupp.  Det er vanskelig å få absolutt alt i et par ski, men utifra det du beskriver, er Fisher absolutt gøyere/mer lettsvingte enn Amundsen.  Åsnes holder kanskje litt lengre på smøringa p.g.a smørespenn.  Du sa full pakke i innlegget ditt.  Tenk også igjennom sko og bindinger grundig.  Er komfort viktigere enn stivhet sideveis f. eks? 

Jøss, merker at det er stas med nye ski gett!  Håper du blir glad i de nye "turkameratene" dine ;) 

Edit: Glemte å si at jeg som regel velger Nansenskia hvis ikke det er mye oppkjørte løyper det er snakk om.  De er rett og slett mer forutsigbare og morsomme i utforbakker enn Amundsen, men de er kanskje breiere enn du liker dem ?:)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Amundsen i to sesonger (men er ikke på noen måte ekspert på ski). Første sesong brukte jeg et par alt for myke sko. Kombinert med skias manglende svingferdigheter sleit jeg voldsomt nedover (utenfor løype). Siste sesong skaffet jeg meg et par Crisp Stetind sko: Det ble merkbart bedre, men ikke vedlig bra.

Jeg har et par 180 cm ski (liker dem kort) og veier ca. 77 kg. Kan ikke si jeg merker stort til smørespennet til Amundsen (men ser den jo når jeg ikke står på skia). Amundsen har jeg forstått er mer ski for å trekke pulk?

Jeg liker veldig godt fellesfeste på Åsnes ski men ville uansett ikke valgt Amundsen igjen. Heller E99. Eller kanskje Åsnes Gamme 54?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Har også begynt å vurdere Åsnes Gamme 54. Ser ut til å kombinere Amundsen sammen med svingeegenskaper, noe som gjør den veldig anvendelig. Spesielt til mitt bruk, da den er smal nok til å brukes i sporet, og samtidig har svingeegenskapene jeg føler jeg trenger i alle nedoverbakkene jeg må gjennom. 

Er det noen som har prøvd disse? Har lest om mange som har kjøpt disse, men sliter med å finne hva slags erfaringer folk har. (Les: Jeg har ikke funnet noen som har vært negative - betyr det at de er feilfrie, eller at de er for lite testet? :-) ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 par Amundsen, av to grunner: Jeg liker de veldig godt fordi de har fenomenale gåegenskaper, de er supre å gå i selvlagde spor med. Skal jeg kun gå i oppkjørte spor bruker jeg langrennski. Men det er det nærmeste en kommer langrennski feeling utenfor løyper. Grun to er at jeg har ett par hjemme og ett par på hytta av logistikkmessige grunner.

Det er forskjell på alle Åsnes ski som er ca 3 år eller nyere, da flyttet de fellefestet lengre bak. Det er mellom 10 og 15cm forskjell på plasseringen på mine par, men layouten er helt lik. Festet lengre bak gjør at fellen kommer mer riktig i smøresonen. (201 lengde)

Jeg hadde først Alfa Skarvet støvler, de var håpløst myke. Kjøpte deretter Crispi Stetind, det var definitivt mye bedre. Jeg har hatt heiskort og kjørt telemarksvinger i slalåmbakken med de, med Alfa støvlene kom jeg meg knapt helskinnet ned og hadde hjertet i halsen. Er føret bra og med fint styrelag kjører jeg også telemarksvinger utenfor løyper også. Så helt umulig å  svinge med er de ikke.

Er det en del snø så skal du gutse, våge å holde litt høyere fart og være god på ski for å kjøre svinger bra. Jeg har et par Ingstad med Voile 3pin og Crispi Svartisen. De er 190 altså 10cm kortere, men de kjører ikke dramatisk bedre, og mye av dette kommer av teknikken. Kjører du bra, kjører du bra med hva som helst. Jeg sliter med å få bakskiene med rundt med begge skiparene i litt dypere snø.

Har kjøpt Svartisen nylig til Amundsen også (skal ha Stetind og ikke Alfa hjemme, men BC varianten har jeg ikke prøvd enda. Svartisen er veldig komfortable derfor har jeg nå to par av de.

Har ikke prøvd E99 så jeg skal ikke uttale meg om de. Fellefestet skal streke mindre siden de ikke har metall undre skien foran med fellene på. Lurer på om de ikke også har en moderat rocker (som Gamme )

Det er mye snakk om kjøreegenskapene på skiene, det har selvsagt en betydning, men til syvende og sist er det den som er oppå skiene som avgjør om det er mulig å kjøre bra eller ikke, uansett ski. Er gåegenskaper viktigst, velg Amundsen, de er det nærmeste du kommer langrennski med en fjellski.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mas her nå, men begynner å se en avgjørelse nå. Noen som vet om Oslo Sportslager er villig til å oppgradere pakketilbudene sine mot mellomlegg? Altså dyrere skisko / annen binding enn det som er i tilbudet, mot at jeg betaler et mellomlegg (men ikke så mye at pakkeprisen blir like dyr som det vil koste separat, selvfølgelig). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vanlige BC bindinger er maksimal bredde på platene 57mm, Magnum er 10.5mm bredere, altså 67.5mm.

Alle delene i metall er identisk, så alle BC sko passer. I teorien gir bredere plate trykk lengre ut fra senter av skien og dermed mer kraft på kantene. Plasten på Magnum får de til å se mer "beefy" ut, men som nevnt er det bare plasten som er forskjellig. 

Det er mest sannsynlig støvlene som subber i sidene på oppkjørte spor fremfor platene på bindingen, men det er jo også mulig å file av bredden litt om du skulle oppleve de som for brede.

Når det gjelder Oslo Sportslager så gir de deg nok sikkert en pakkepris på det du måtte velge om du kjøper alt samlet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok gått for Gamme. Har aldri prøvd noen av dem selv, men slik jeg har fortstått det er både Gamme og E99 mer tilgivende i nedoverbakkene enn Amundsen. Gamme har litt rocker, noe som gir den løft i løssnø, samt at den har litt mer innsving i forhold til Amundsen, som gjør den lettere å svinge med. Samtidig er den kun 1 mm breiere enn amundsen (men smalere på midten), så den går nok like greit nedi sporet. E99 er smalere enn Amundsen, men har litt mer innsving. Den skal være mykere enn Amundsen, noe som også gjør den lettere å svinge med, men gir dårligere spenn. 

E99 finnes i smørefritt, men det gjør ikke Åsnes sine. Du får jo kortfell på E99 også, så det er ikke akkurat et veldig stort argument for å kjøpe Åsnes. 

Så til det viktigste: Gamme er desidert finest! :cool:

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for alle svar!

Endte opp med Gamme 54 (200cm), BC manuell (ikke magnum) og Svartisen sko, og mohair-feller. 

Ble anbefalt å ikke kjøpe Magnum-bindinger da disse er en del bredere enn skiene og kan gi problemer i løyper. Passet best til litt bredere ski, sa de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.