Gå til innhold
  • Bli medlem

Stor DIY tarp.


Odd Bjørn

Anbefalte innlegg

Jeg har surfa litt rundt for og se på DIY tarps, men ikke funnet helt det jeg er ute etter.

Jeg liker og ha god plass og litt takhøyde. Jeg har derfor tegna litt selv og kommet fram til en løsning jeg kunne tenkt meg.

Det er en tarp uten gulv og med teltstenger i buen foran og bak, jeg har tenkt en bakvegg med lik høyde som åpningen i front. Som det går fram av tegningen består tarpen av nokså mange (13) stykker som er sydd sammen, dette er sikkert ikke nødvendig men bare et utgangspunkt. Det er nok enklere med 3 deler som er sydd sammen, slik som på den nederste tegningen.

Noen som ser noen pluss/minus med en slik løsning ?

 

Tarp 2.jpg

Tarp 3.jpg

Tarp 4.jpg

Endret av Odd Bjørn
Ny tegning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du gjør det mulig å fjerne bakveggen og i tillegg har mulighet til å feste barduner langs kantene får du en veldig fleksibel tarp. Da kan den både henges opp som vanlige rektangulære tarper, og den kan settes opp som en tunnel sånn som du illustrerer. Hvis du kan fjerne eller delvis fjerne bakveggen gir det deg muligheten til unngå at tarpen blir et stort seil som flyr avgårde hvis vinden snur også. Hva slags materiale har du tenkt å bruke?

Kult prosjekt, lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sjekke litt angående materialer..

Men du har muligens rett i det og ha en løs bakvegg, det gir litt mer muligheter. Bardunfester kan jo sys på langs sidene og i bunn av bakveggen. Det er jo også en mulighet og ha en løs vegg i fronten.

Endret av Odd Bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det stoffet trenger du hvertfall ikke bekymre deg for slitestyrke! 1000D er vel for det meste brukt i de største storsekkene og stridsvester. Regna kjapt på det, bare stoffet til taket (~18m2) kommer til å veie i underkant av 7 kg. Nå vet ikke jeg hva slags bruk du har tenkt deg, men hvis du vil kutte vekt kan du se etter ymse ripstop og silnylon. Finnes i acu-mønster hvis du leter. Bredden på stoffet vil også ha noe å si for hvor mange deler du trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så må jeg sjekke litt nøyere når det gjelder materialvalg, har funnet et herhttp://ukfabricsonline.com/nylon-fabric/black-lightweight-water-resistant-outdoor-nylon ca. 990 gram på 18 m2 duk.

Eller dette http://ripstopbytheroll.com/products/1-1-oz-silnylon-olive-drab?variant=432699117

Ca. 700 gram på 18 m2 duk.

 

Da skulle det bli , men jeg leter videre :)

( har redigert dette innlegget litt )

Endret av Odd Bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materialet är extremt tungt. Försök att få tag i lämplig polyester. Lämplig duk för en tarp är 40-90 gram/m². Lättare om du du kan göra avkall på slitstyrka. 32 grams Skytex går helt fint, men kommer inte att tåla lika mycket slitage. Ganska dyrt också. Runt 70 gram/m² finns många bra tyger till bra pris. 

Polyester sträcker sig inte när det blir blött, det gör nylon.

Kolla extremtextil i Tyskland och Shelby i Finland. Dom har bra utvalg på tekniska tyger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt gått for varianten som gir færrest sømmer som må bli rette. Har tenk samme tanken som deg Odd Bjørn, men jeg har ikke kommet fram til hvordan jeg skal sy det for at det skal bli rett. Det må vel være ganske presise sømmer for at ikke midten plutselig skal henge? Dere som har sydd telt har dere noen tips?

Endret av Barskekarsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barskekasten...Jeg forstår ikke helt hva du mener at midten vil henge ?

Med teltstang gjennom sømmen både framme og bak, og med snorer som trekker hver sin vei så vil jeg ikke tro at det er noe problem..

Når det gjelder sømmen så har jeg ikke prøvd på noe sånt før, men jeg ser for meg og legge de 2 stykkene med duk kant ikant på et golv. Så ville jeg teipet de sammen med en nokså bred tape ( 6 cm + ). Etterpå bretter en stykkene sammen slik at en får en visside av tapen på 3 cm. Sy langs kanten på tapen, ta av tapen og dobbelbrett de to flappene og sy en gang til.

Vet ikke om jeg klarer helt og forklare hva jeg mener, men det er ihvertfall mitt utgangspunkt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.