Gå til innhold
  • Bli medlem

Rapport - Snøskredulykke Rasletind


Bay

Anbefalte innlegg

Annonse

Bra rapport. Jag trodde det var brantare, men snittlutningen nämns som 40 grader så det kan vara över 45 på enskilda platser.
Utifrån min erfarenhet (som är liten) så går det ofta skerd just här. Jag har sett spår av skred på just den här platsen flera gånger då jag har skidat sunt i området. Notera att detta är en ostsida och standardvind är SV-NV så man räkna detta som läsida. Alltid. Nu hade det dessutom blåst ordentligt med västvind dygnet innan, med snöfall. 
- Nysnö + läsida + 40 gradres lutning... Det är liksom 3 fel av 3 möjliga. I regel kan man bryta 2 av dessa, men inte 3 på en gång, som rapporten tydligt visar. 

På kartan i rapporten ses en markeing var skredet skedd. Längs den blå linjen precis ovanför på kartan brukar jag köra ned. Inte fullt lika brant men enligt mig mycket säkrare. Jag har aldrig sett skred där. 

Nu gick det ju bra. Men var jävligt nära. Hur mycket var tur att dom andra i laget lyckades gräva fram åkare nr2? 

Nu går ju brantkörning nästan alltid bra och det är en del av problemet. Eftersom det nästan alltid går bra så glömmer folk riskerna. För går det dåligt så är risken ganska stor att det går jävligt dåligt. Man kan inte kalkylera med att man överlever ett skred. Man kan göra det, men oddsen är ganska dåliga.

I det här fallet hade man kunnat åka 150-200 meter längre norrut och fått en fin nedkörning. Inte lika brant, men inte lika farlig heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.