Gå til innhold
  • Bli medlem

Vorsteh + kulde = ?


Sturesmyg

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i prosessen for skaffe meg en korthåret Vorsteh(KV) valp. Gleder meg veldig og ser frem til både jakt, turer og ski.

Det jeg lurer på er hvilke temperaturer en slik hund tåler. Jeg ønsker meg en stor hannhund, så de har jo en del kilo, men lite pels. Jeg skjønner at en sånn hund ikke er noe polarhund, men er det gjennomførbart med en ukestur vinterstid? Med ned mot 15 minusgrader og telt? Hunden ville jo ligget i sovepose og med underlag, men tenker på når man er ute og går og tar pauser etc.

Noen med KV som har erfaringer rundt dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare erfaring med semikorthåra. Og et godt dekken var et must for henne. Også på kalde sommernetter ute. Og hun var en hardhaus. Så lenge hun lå stille så måtte det dekken til. Også i bevegelse fra -15 og lavere. 

Men det er forskjell på dyr som oss mennesker også. Noen tåler mer enn andre. 

Kjenner jo folk med strihåra vorsthe som omtrent aldri bruker dekken også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har sett en del hunder med dekken i forskjellige former og farger, så planen er å kjøpe et sånt et når hunden er utvokst. Så får heller de lengre og kaldere turene vente til hunden er voksen.

Men hunden vil jo ikke si ifra, så jeg tenker mest på nettene inne i teltet når jeg sover. På dagen vil jeg vel kanskje se/kjenne det og kunne kle opp med dekken, sokker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden skal være i ro når det er kjølig så ville jeg tatt på noe dekken, liker også putte dyret nedi jerven sin varmepose for hund, da med fyll. Ellers så vil jeg påstå du ikke trenger å prakke på den allverdens når dere skal være i mye bevegelse. De løper og løper disse dyra :P Så her bruker jeg evt non stop sin jaktdekken, noe som varmer og beskytter brystkassa litt på de veldig kalde dagene. Bikker det mot -20 minus i bevegelse så har jeg en strikka hals av ull, som beskytter ører og hals (viktig atter disse stedene ikke blir for kalde). 

En valp tåler mindre kulde enn en voksen en, så må nok belage deg på å bruke noe dekken om du henter den på vintern :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har en KV hannhund, og vi har vært endel på tur. Vi har ikke overnattet i telt i -20, men jeg hadde ikke vært redd for det med dekken og sovepose. Mitt opplegg er: 

Kalde pluss-grader: Dekken i ro, ingenting i aktivitet.

Ned til minus 10: Dekken i ro, evt pose (jerven elns), ingenting i aktivitet. Potesalve og kuldekrem på ballene (i hver fall mellom -5 til -10 og litt avhengig av snøforhold). Pass på ballene til korthåra hannhunder!

Minus 10 til minus 20: Dekken, pose/sovepose i ro. Ingenting ved aktivitet, kanskje et tynt dekken hvis bikkjekaldt ;) Skikkelig med potesalve og kuldekrem på ballene. Har også brukt testikkelvarmer noen ganger (en slags "teit" pose som bindes rundt ballene).

Funka fint for oss. Aldri hatt noen frostskader eller opplevd bikkja som utilpass. Kanskje bortsett fra når jeg har surra på balleposen. Det synes han er flaut.

Lykke til med bikkja. En veldressert vorsteh er en glede å eie (en udressert er et mareritt....)

 

 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også KH Vorsteh, har ikke mer problemer med den enn de setterhundene jeg har hatt i forhold til kulde. Har en jervehiet med fôr og synes den er genial til buturer og telt. Trener endel med den å jeg bruker aldri noe dekke til hunden så lenge det er aktivitet. Har sjekket understellet første vinter, men det var aldri noe problem og vi har trent i -18 - -20. Om det er kaldt lar jeg hunden springe fritt slik at den blir varm.

Om det er din første hund ville jeg meldt meg på kurs, det er ganske mye hund. Sosialiser hunden MYE.

 

Lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både pointer, KV og Nå SV.   Har hvert på turer med telt og hund mange ganger.  Ned mot 30 minus.  Og det er heilt uproblematisk.  En KV har foresten en veldig god pels. Mye bedre enn du tror.  Og den tåler fint å være ute i alt slags vær. Om natta er det fint med eit varmedekken. Men går fint uten, Så lenge dem får ligge inne i teltet.

Har strihåret Vorsteh Nå, Og det er den beste alround hund man kan tenke seg. Sterk og praktisk på alle måter. Tåler alt av vær og vind. Fryser aldri. Anbefales på det varmeste. Gemytt og egenskaper er dei samme som KV.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt KV, en liten utgave;). Korthårete hunder er ofte veldig lett på vinterfjellet mht pauser og overnatting. Fordi de ikke iser/ kladder er det enkelt å putte dem ned i en barnesovepose. Her tåler de all kulde, og det er og mindre bry med kondens og smeltevann i pose og dekken enn "pelsdyr". Jeg benyttet, og benytter med noen kv jeg av og til har med, dette også under pauser da dette gir god restitusjon. Med dekken vil de lett skjelve og ha trøbbel med å finne ro, dvs de blir lett stående å "vente".

Men ingen fuglehund er noen god vinterhund. Ører, lepper, innside bein, testikler, hale er alt for utsatt. Det er helt ok å ligge en uke i lavo og trene fuglehund, men det å gå fra A til B med begrenset mulighet for retrett er alt for risikabelt. Forfrysninger er heller ikke alltid enkelt å se, og kan oppstå gradvis over dager: du kan oppdage dette først når hunden er redusert, dvs betennelsen har satt seg. Dette kan være alvorlig. Jeg har selv erfart dette. Så moralen er: sett den igjen på slike turer på den kaldeste tiden. Husk også at snøfokk er verre enn kulda. Trøsten er at dette tross alt kun er noen få uker i året.   

Ellers støtter jeg det andre sier om kv: de er ikke de enkleste. Veldig treningsvillige mht dressur, som jo gir et godt utgangspunkt for lydighet, men vær litt bevisst ro i huset (unngå "vandring"), piping/ masing og stress. Spes kv hannhund har lett for å være litt for stresset har jeg inntrykk av. Skaff deg filmen til Anders Landin, og se etter det avsnittet der han poengterer og viser avslapping: dette er særs nyttig, og kan ikke poengteres godt nok når det gjelder denne rasen. Et annet lite tips er å etterstrebe jaktlyst, og kanskje ikke alt for store individer (..) når du velger linjer.  

Som en rendyrket fuglhund finnes andre raser som både er lettere å få frem og kanskje er mer "egnet" rent statistisk, men vorsteh er kanskje den hunden som er best allround. En mester i å bære kløv, så dette noe å se fram til. Jeg gikk med min både på kryss og tvers av finnmarksvidda og andre steder i ulike jaktsesonger, den type tur der man jakter og vandrer litt hver eneste dag. Etter min mening er dette den type tur/ jakt som er aller mest spennende og givende, og her er rasen i sitt absolutte ess:)

 

   

 

  

 

 

Endret av Fuglehundmann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til idag aldri sett min vorsteh hannhund fryse. Ved kortere pauser i kulde får han ligge på et fleecepledd, han har et dundekken og et ulldekken (aldri hatt behov for noen av de). Vi har dog ikke overnattet ute i ekstremkulde, men jeg ser for meg at sovepose (evnt jervehiet) er mer enn nok. 
Ballene derimot blir selvlysende røde, så krem er nok et must. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.