Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag-kombinasjon vinter


Anbefalte innlegg

Hei.

Har store planer om en del utenetter i vinter. Har sett en del på liggeunderlag egnet for de kalde nettene. Men for å spare penger vurderer jeg å kjøre en kombinasjon av de underlagene jeg allerede har. Det er et Bamse-underlag og et Thermarest Neoair Xlte, det gule.

Er dette en kombo som vil fungere i kulda?

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Bamse og Tyin Elite jeg også, men for mange - mange år siden. Gikk fint 4 netter på rad i -25 til -28 (varmt nok)

I fjor vinter brukte jeg Bamse sammen med Mammut Tyin 3-Season i -5 (frøys hele natta). Vil anbefale dem sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, JanRH skrev:

Jeg har brukt Bamse og Tyin Elite jeg også, men for mange - mange år siden. Gikk fint 4 netter på rad i -25 til -28 (varmt nok)

I fjor vinter brukte jeg Bamse sammen med Mammut Tyin 3-Season i -5 (frøys hele natta). Vil anbefale dem sammen.

 

12 timer siden, Tor Einar skrev:

Jeg har best erfaring med å ha Bamse nærmest kroppen uansett om jeg bruker NeoAir eller Downmat.

 

10 timer siden, Hugo skrev:

Støtter sistnevnte. Bamse øverst. Funker fint, oppleves som varmest og er - etter min erfaring - også mest komfortabelt. 

 

1 time siden, borgern skrev:

Bamse øverst gir mer friksjon så en ikke sklir så lett med soveposen.
Eneste er hvis man har brukt Bamse ute i snøen så ville jeg lagt den under da det sitter igjen fukt i underlaget. Greit å unngå fukt mot soveposen.

 

 

23 minutter siden, tronn skrev:

Man bør alltid ha det mest isolerende underlaget nærmest kroppen.

 

Takk for svar folkens. Da var de pengene spart. Bamse og Neoair blir med på neste tur. Om det skulle bli ei bålnatt under åpen himmel må jo to Bamseunderlag fungere også. Neoair er ikke så glad i glør fra bålet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med å ha Bamse øverst, er at man mister en del av komforten i oppblåst underlag. Min downmat følger ikke kroppen på samme måte om jeg har annet underlag oppå.

Hvis jeg har med ekstra underlag så har jeg det alltid under. -Bortsett fra når jeg har reinskinn med. Det skal oppå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Lompa skrev:

Ulempen med å ha Bamse øverst, er at man mister en del av komforten i oppblåst underlag. Min downmat følger ikke kroppen på samme måte om jeg har annet underlag oppå.

Hvis jeg har med ekstra underlag så har jeg det alltid under. -Bortsett fra når jeg har reinskinn med. Det skal oppå. :)

Det er sant, men så kan man ikke sammenligne Downmat og NeoAir Xlite heller. Synmat og Xlite derimot.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt viktigste moment ift 2 underlag er at jeg bruker det mest slitasjesikre underlaget underst. Jeg bruker en tynn flis (1mm Exped multimat?) under og Neoair over. Har litt blandet erfaring med oppblåsbart rett på bakken. Mye spisse ting som kan stikke opp av snøen i skogen når det er lite snø som nå. Opplever ikke selv store problemer med at jeg sklir rundt på toppen av underlaget så mye som at underlaget gjerne seiler rundt i teltet selv, med meg liggende midt oppå ;)

 

- Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i alle år kjørt kun Ajungilak Bamse på vinterturer. Alltid gått strålende fint, det. Sovet som en stein. På sommeren har jeg kjørt et superlett billig skumunderlag fra Biltema/Jula. 


Nå har jeg innsett at det har skjedd en viss utvikling på underlagsfronten, så jeg har investert i et Exped Dowmat Winterlite, som skal brukes i kombinasjon med Ajungilak Bamse på vinteren. Bamse skal (i tillegg til ekstraisolasjon inne) brukes ute på isen til kikkefiske samt til bålliv etc. På sommerstid blir det fortsatt kun billig skum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24. november 2015, tronn skrev:

Man bør alltid ha det mest isolerende underlaget nærmest kroppen.

 

Et meget godt tips. Jeg har praktisert det samme selv da det har virket mest fornuftig, men bekreftelse på at det er riktig er fint å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.