Gå til innhold
  • Bli medlem

137 villrein døde på Dovrefjell. Bilder.


morten

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvordan vet de antallet så nøyaktig? Har de gravd opp hele skredområdet?

Det er jo trist når slikt skjer, kan tenke meg at mange led en skrekkelig skjebne rett etter raset iom at hoder stikker opp. Godt det ikke var mennesker eller gordonsettere iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet de antallet så nøyaktig? Har de gravd opp hele skredområdet?

Etter det jeg hørte i nyhetene var det en flokk på mellom 100-300 dyr som var tatt av ras. Antallet er vel heller usikkert... Nå blir det vel storstilt opprydding, i stedet for å la naturen "blomstre" på dette gildet.

Mulig den gjør seg godt på steikepanna, bare den holder seg langt vekk fra min gane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet de antallet så nøyaktig? Har de gravd opp hele skredområdet?

Det er jo trist når slikt skjer, kan tenke meg at mange led en skrekkelig skjebne rett etter raset iom at hoder stikker opp. Godt det ikke var mennesker eller gordonsettere iallfall.

Antallet er basert på de dyra de kan se per i dag, men det utelukkes på ingen måte at antallet økes ved at det kan ligge dyr som er helt begravet av snømassene.

(PS Det skrives at dette skjedde på Dovrefjell - det er vel ikke helt riktig - konferer en annen tråd her på forumet om navn på fjella rundt Lesja/Nord-Gudbrandsdalen.)

Forøvrig et flott fjellområde, dette - varierende fra til dels alpine topper mot 2000 meter i vest til flotte dalstrekk og slake vidder i øst. Og lite folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...på Dagsrevyen påsto de det var i "Snøhetta-området". Det sier kanskje noe om journalistenes geografi-kunnskaper? ;)

Skjønt, det de kanskje mente var at det var den samme bestanden som den som vanker i Snøhetta-området. For det er det vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref GD : "Det var på Lesjaskog, ved Svarthøhogget at raset gikk (muligens for 2 uker siden).

Det er funnet 144 dyr sålangt, men siste ukes tellinger av reinsdyr som inngår i Snøhetta Vest, så mangler de 500 dyr av totalt 700. Mange av de som er funnet var drektige simler. Jeg regner med at villreinnemda for en tung oppgave fremover. Forrige gang "stammen" ble kraftig redusert ifm nedbeiting tok det mange 10 år før stammen hadde størrelse og sammensetning som tillot vanlig jakt. Det vil bli foretatt nye flytellinger for å finne ut mer om størrelsen på tapet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gunst for andre arter?

Du sier noe, men er det ikke en risiko for at det heller medfører det motsatte?

Hvis det blir en million ravn i området, så spørs det om det er så gunstig for f.eks rype? ;)

Et stort problem med elgjakten er visstnok at jegerne lar mange av "godbitene" fra dyrene de feller ligge igjen i skogen. Da får vi større ravnebestander, noe som igjen fører til trøbbel for f.eks storfugl og orrfugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...på Dagsrevyen påsto de det var i "Snøhetta-området". Det sier kanskje noe om journalistenes geografi-kunnskaper? ;)

Skjønt, det de kanskje mente var at det var den samme bestanden som den som vanker i Snøhetta-området. For det er det vel.

Dette er rein som betegnes som den vestlige stammen i Snøhettaområdet, så det er nok her misforståelsen ligger.

Denne reinstammen har jeg møtt langt vest i Romsdalsfjella, og Svarthø ligger heller ikke langt fra fylkesgrensa Oppland/Møre og Romsdal.

Når det gjelder hvorvidt de bør bli liggende som mat for rev og ravn, er jeg usikker. Bestanden av større rovdyr er minimal, bortsett fra en og annen jerv - men det er klart - når man ser hva ørnene i Finnmark greier å få i seg av reinsdyr iflg erstatningststatistikken - og det finnes jo rovfugl i området -så er det kanskje renska opp i løpet av noen uker :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gunst for andre arter?

Du sier noe, men er det ikke en risiko for at det heller medfører det motsatte?

Hvis det blir en million ravn i området, så spørs det om det er så gunstig for f.eks rype? :?

Et stort problem med elgjakten er visstnok at jegerne lar mange av "godbitene" fra dyrene de feller ligge igjen i skogen. Da får vi større ravnebestander, noe som igjen fører til trøbbel for f.eks storfugl og orrfugl.

Hvis det er levevilkår for store flokker av et eller annet dyr, så det det flott. Ser ikke noe gale i at det finnes arter som spiser åtsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke!?

Men det kan vel være et problem at åtseleterne i tillegg til å spise åtsel forsyner seg grådig av f.eks egg?

Nå må du ikke tro at jeg har noe personlig imot ravner altså. Jeg elsker ravner! Alltid like morsomt å se ravn. De er svarte og hese og fæle og de skriker stygt som satan selv...de er fjellets rockestjerner! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det kanskje billig finnbiff å få kjøpt på Bjorli Fjellmat? :?

Hvis det da ikke går til eldresenteret. For noen år siden kolliderte jeg (kjørende konas bil!) med en elg mellom Lesjaverk og Lesjaskog - den humpa inn i skogen og ble samme kveld avlivet av viltnemda - og kjøttet gikk til kommunens eldresenter på Lesjaskog.

Reparasjonsregninga gikk til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Litt forskjell på elg som er påkjørt og kjøttet kansje er spisende, kommer litt an på når og hvordan dyret døde.

Jeg vil ihvertfall ikke spise rein som er kvalt eller froset igjel. Ikke har dyret blødd ut, og ikke er kjøttet mørnet heller.

Smaker sikkert som seige kjøttslintrer, nei fy og fy. Trur nokk du blir dårlig av å spise slikt kjøtt Yardbird!

Heller tjyvslakte dæ en rein, ætter bærsesongen!. :?::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den tamme reinbestanden i finnmark skulle jo strengt tatt vore halvert, per tjuvslakt eller statsslakt, om vidda skal overleve... eller så har eg iallfall høyrt,,, dette gjeld neppe for sør-norske villreinstammar :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette burde vært mat for andre dyr som som kanskje sliter i vinterkulda. Hvem vet, kanskje stryker det med et rovdyr eller to som ellers hadde kunnet klart seg. Eller andre som har noen over seg i næringskjeden (f.eks andre villrein) hadde fått et pusterom ekstra... Jeg syns rett og slett det er dårlig forvaltning og ensporet tankegang denne oppryddingen. Dyrene døde en naturlig død, slikt hører med. Det er like naturlig at andre dyr nyter godt av de falne. Hva skjer forresten med kadaverne som fraktes ut? Males opp til dyrefor? Destrueres/brennes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg på nyhetene i kveld at det var på grunn av fare for forureining av drikkevasskjelder at kadavera skulle fjernast, då er det vel forståeleg at ein ikkje kan "la naturen gå sin gong."

Såg det sjøl, fikk også med meg at de ikke visste hva de skulle gjøre med dyrene - annet enn at de regnet med at noen gikk til forskning. Forståelig at de blir flyttet på, iom at vi ønsker å beskytte oss selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK - i neste uke passerer jeg Bjorli på vei til Rondane, og i henhold til en del ovenstående innlegg kommer jeg da IKKE tilå stoppe for å sjekke om Bjorli Fjellmat har tilbud på reinskjøtt. :roll:

Mht til opprydding pga fare for forurensing av drikkevann, så drenerer vel funnområdet sørover,

dvs mot Bjorli, og der bor det vel mest sunnmøringer i de store hyttefeltene, og de tåler det meste. :) - så Svein har kanskje et poeng i sin opprinnelige oppfatning om at naturen får ordne opp i dette sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.