Gå til innhold
  • Bli medlem

Skøyteis i Oslomarka


Anders_G

Anbefalte innlegg

Hei

Nå som det har vært kaldt en liten stund tenkte jeg å høre om det er noen som har gått på skøyter i Oslomarka enda. Jeg gikk en tur til Øyungen og Kalvsjøen på søndag 22 november og sjekket isen. På kalvsjøen var det nærmere 10cm stålis og hele vannet hadde fryst (av det jeg kunne se). Dessverre hadde jeg ikke med ispigger eller skøyter så jeg fikk ikke testet hele vannet. På Øyungen hadde halvparten av vannet fryst, men isen var mindre enn 5cm tjukk så der jeg ikke utpå i det hele tatt.

 

Er det noen som har gått noe på skøyter enda, i så fall hvor, og hvor tjukk var isen?

 

Her er ett bilde fra isen på kalvsjøen.

DSC_0148.thumb.JPG.3a399d63b984386e50011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Var til skogs i helgen. Snaut 500 moh, Ringerike, et område som jevnt over er litt kaldere enn i hvert fall de sørligere deler av marka. Vannet jeg campa ved hadde 7-8 cm is. Men det sang godt når jeg gikk utpå, og det var litt guffent. Hadde surra et tau rundt magen og var tjora fast til en furu på land. 

Har stor respekt for usikker is. Vær varsom!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen utpå Bogstadvannet i går. De holdt seg rimelig nære land ved stranda like ved golfbanen. Ikke sikker på om jeg hadde dratt utpå selv.
Lørdag gikk jeg forbi Alnsjøen i Lillomarka, der var det meste isfritt enda.
Skal en vurdere skøyter bør en nok opp i høyden. Men det er meldt mildt en del fremover så kanskje best å vente litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å være varsom og vise respekt for isen. Hvis ikke kan det ende tragisk slik som oppe ved Mesnali: http://www.nrk.no/ho/mann-funnet-dod-_-gatt-gjennom-isen-1.12666723

Uheldigvis er skøytesesongen som regel veldig kort, og det er derfor smart å sjekke isen og følge nøye med ved temperaturforandringer.

Håper det kan bli like fint som i fjor

P1040098.thumb.JPG.0ca1e1b69a87de3e8f07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra grua til sørkedalen i helgen, og det var is på noen av de mindre vannene, dé største var isfrie. Virker som det er store lokale variasjoner på isforhold foreløpig. Dog er det, med en god dose godvilje, snart skiføre på skogsbilveiene i den nordlige delen av marka.

-Magne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, MagneJ skrev:

Gikk fra grua til sørkedalen i helgen, og det var is på noen av de mindre vannene, dé største var isfrie. Virker som det er store lokale variasjoner på isforhold foreløpig. Dog er det, med en god dose godvilje, snart skiføre på skogsbilveiene i den nordlige delen av marka.

-Magne

I de sørlige også. Noen venner gikk på ski fra Movann til Tømte sist lørdag. På en måte i hvert fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykla forbi demningen ved Skjærsjøen i går kveld, der var det også is. Er det noen som vet om det er lov til å gå på skøyter på drikkevann? Jeg har sett flere som har gått på Maridalsvannet, men har alltid vært usikker på om de faktisk har lov.

Det er sikkert mulig å gå på ski på noen skogsbilveier, men vet ikke helt hva man smører med når smågrusen fortsatt stikker opp :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Twistar skrev:

Sykla forbi demningen ved Skjærsjøen i går kveld, der var det også is. Er det noen som vet om det er lov til å gå på skøyter på drikkevann? Jeg har sett flere som har gått på Maridalsvannet, men har alltid vært usikker på om de faktisk har lov.

Det er sikkert mulig å gå på ski på noen skogsbilveier, men vet ikke helt hva man smører med når smågrusen fortsatt stikker opp :-D

Det er lov å gå på ski/skøyter på drikkevannene.

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.