Gå til innhold
  • Bli medlem

Brodder, hvilke skal man kjøpe?


7homas

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, a_aa skrev:

 Piggene vil jo slites ned uansett, og før eller siden må alt byttes til nye igjen

Piggene kan du jo slipe/file opp igjen. (egentlig synes jeg du skulle gjøre det nå, etter å ha sett bildet av dine). :) Holdbarheten går vel mer på gummien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, Tiur3 skrev:

Tror det er flere her, som må frem med tommestokken. :)

 

Jeg var på en byggvare butikk skulle ha noe 2×4 toms , først så de bare rart på meg og ennå rarere da jeg lurte på om hadde tommestokk det gikk i meterstokk nå fikk jeg beskjed om 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KimH skrev:

Jeg var på en byggvare butikk skulle ha noe 2×4 toms , først så de bare rart på meg og ennå rarere da jeg lurte på om hadde tommestokk det gikk i meterstokk nå fikk jeg beskjed om 😁

Da har du nok truffet på veldig unge gutter/jenter på lageret. For 2"x4" er helt vanlig på folkemunne enda. Men det er riktig at de lærer mm mål på skolen i dag å har gjort det de siste årene. Det heter ikke 4" spiker lengre heller.... Nå er det 90 eller 95 spiker 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KimH skrev:

Jeg var på en byggvare butikk skulle ha noe 2×4 toms , først så de bare rart på meg og ennå rarere da jeg lurte på om hadde tommestokk det gikk i meterstokk nå fikk jeg beskjed om 😁

Ha...ha...  :) De som jobber der "nåtildags", vet knapt hva 2" x 4" er, det går i mm. Samme med gamle betegnelser som tommestokk. Egentlig et eldgammet utrykk, fra "forna dar", tommer, fot, alen, o.l. Men bl.a tommer var/er et praktisk utrykk, i steden for 48 x 98 mm. Men byggevarer har også endret og feilaktig gitt nye produkter feilaktige navn, som var opptatt. Eks. stikksag (el. vippesag), men det er en vanlig håndsag, som heter egentlig stikksag! Teoretikkere uten tilknyttning til bransjen, kan komme mange ulike benevnelser. Og da forstår de ikke andre, eller tidliger etablerte betegnelser. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tiur3 skrev:

Piggene kan du jo slipe/file opp igjen. (egentlig synes jeg du skulle gjøre det nå, etter å ha sett bildet av dine). :) Holdbarheten går vel mer på gummien.

Å slipe dem slik at de blir lengre har jeg aldri lært meg :D

Måtte ta en runde med måleredskaper jeg også, dette begynte jo å bli interessant på en nerdete måte. Når jeg måler det samme "innvendige" målet som @tubbs viste på sitt bilde, ser det faktisk ut til at mine ganske nye Trail på de minst slitte piggene har lengde på bare rundt 6 mm - jeg tviler litt på at de har vært 1,5 mm lengre da de var helt nye. De minst slitte piggene på mine gamle Light er 10 mm nå, og formen antyder at de kan ha vært et par millimeter lengre da de var ny (men aldri i verden 4 mm) - ellers er de mest slitte piggene nå nede i bare 7-8 mm. Generelt er piggene under forfoten betraktelig mer slitt enn under hæl - det kan nok ha noe med min måte å gå/løpe på.

Da ser det ut til at Pro ligger rundt 14 mm, Light rundt 12 mm og Trail rundt 7 mm i faktisk pigglengde på nye brodder. Protester, anyone? Hvis ikke, er det jo greit å vite slikt når man skal velge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tiur3 skrev:

Ha...ha...  :) De som jobber der "nåtildags", vet knapt hva 2" x 4" er, det går i mm. Samme med gamle betegnelser som tommestokk. Egentlig et eldgammet utrykk, fra "forna dar", tommer, fot, alen, o.l. Men bl.a tommer var/er et praktisk utrykk, i steden for 48 x 98 mm. Men byggevarer har også endret og feilaktig gitt nye produkter feilaktige navn, som var opptatt. Eks. stikksag (el. vippesag), men det er en vanlig håndsag, som heter egentlig stikksag! Teoretikkere uten tilknyttning til bransjen, kan komme mange ulike benevnelser. Og da forstår de ikke andre, eller tidliger etablerte betegnelser. :)

Hehe ja har endret seg, vokst opp med far som er tømrer så gammel vane jeg bruker tommemål og . Har opplevd yngre elektriker som ikke greide finne ut hvordan kunne få startet bil sin med start kabler for fant kun pluss tilkobling han skjønte ikke hvor ÷ skulle kobles til så er ymse med teoretikere og kunnskap idag 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, a_aa skrev:

Å slipe dem slik at de blir lengre har jeg aldri lært meg :D

Nei, de blir ikke lengere. :) Men, ikke så mye kortere heller, kun noe redusert lenge grunnet slitasje. En filer jo ikke på toppen, men brekker sidene opp til toppen. (er hva jeg ville gjort, for å beholde mest mulig styrke). Men tror vel at mye slitasje kan unngåes, ved bruke broddene på is (islagt underlag) og ikke på asfalt og grusveger. Dette uten at jeg vet, om du gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjørn J skrev:

Tja, mine Snowline Chainsen Pro, kjøpt på XXL, har 10mm pigger, målt med tommestokk og skyvelær. Det samsvarer med lengden som oppgis på de nettbutikkene jeg har sjekket.

Da må vi vel egentlig slå fast at det er variasjon mellom produksjonsbatcher, og at man av og til får det som er oppgitt, og av og til mer :blink: Er ikke sikker på om vi endte opp med god kjøpshjelp, men men... Samma F - brodder av en eller annen sort er bedre enn ingen brodder, får bli min runde konklusjon :thumbsup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bjørn J skrev:

Tja, mine Snowline Chainsen Pro, kjøpt på XXL, har 10mm pigger, målt med tommestokk og skyvelær.

Vet ikke når du kjøpe dine Pro. brodder. Er du sikker på at det er pro. versjonen? Jeg kjøpte mine for 2 år siden og målene bekreftes også av andre. Så her må det være forskjellige produksjons serier. Når kjøpte du dine? (egentlig er det vel produksjonsår, som er viktig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tiur3 skrev:

Men tror vel at mye slitasje kan unngåes, ved bruke broddene på is (islagt underlag) og ikke på asfalt og grusveger. Dette uten at jeg vet, om du gjør det. 

Hvis du ser videoen av dama som som løper med Light på joggeskoene, så er vel rundt 50% av vinterterrenget mitt sånn - en miks av is, snø og bart berg i kupert åpent terreng, tildels bratt. Det blir bare tull om man skal ta av seg brodden hver gang man skal over barflekkene, og så på igjen på endre siden. Broddene blir da forbruksvare - men forhåpentligvis kan de holde i 3-4 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, tshansen skrev:

Da har du nok truffet på veldig unge gutter/jenter på lageret. For 2"x4" er helt vanlig på folkemunne enda. Men det er riktig at de lærer mm mål på skolen i dag å har gjort det de siste årene. Det heter ikke 4" spiker lengre heller.... Nå er det 90 eller 95 spiker 

Han var ikke så ung heller i 20 årene men tror han ikke hadde jobbet så lenge var rimlig usikker men materiale vart det da lagersjefen kom han flirte godt og 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, a_aa skrev:

 Det blir bare tull om man skal ta av seg brodden hver gang man skal over barflekkene, og så på igjen på endre siden. Broddene blir da forbruksvare - men forhåpentligvis kan de holde i 3-4 år?

Har ikke sett videoen, men forstår problemet, når du løper med disse på slikt underlag. Da må en selvfølgelig regne mer mer slitasje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg veldig mye løping, jeg går atskillig mer enn jeg løper - knærne mine er ikke glad i for mye løping :) Men det er uansett fort gjort å havne i sånt terreng når man bor i Bergen, enten man går eller løper ... La forresten inn noen løpeetapper på søndagsturen i går, og det var da det slo meg hvor myyye bedre Light var utenfor vei sammenliknet med Trail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gjort seg noen tanker om dette med bratte nedstigninger og brodder? Kontra stegjern f.eks.? Stegjern er jo også rimelig håpløst å gå nedover isflater i, men der tvinges fotbladet fremover når man går slik at man unngår å skli og belastningen går over til resten av piggene.

Med brodder har jeg flere ganger opplevd at bare gummihælen på skoen tar nedi, og det er egentlig litt risikosport og mye mer vanskelig å vurdere om man har feste eller ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Tiur3 said:

Vet ikke når du kjøpe dine Pro. brodder. Er du sikker på at det er pro. versjonen? Jeg kjøpte mine for 2 år siden og målene bekreftes også av andre. Så her må det være forskjellige produksjons serier. Når kjøpte du dine? (egentlig er det vel produksjonsår, som er viktig)

Kjøpte de i fjor. Tror nok de er av ganske ny dato siden XXL selger mange av dem. (Og ja, det er pro-versjonen).
Men avvikende mål skyldes antakelig hvordan man måler. Målt fra den flate basen av piggen er det ca 14mm til spissen. Men kjettingøyet tar noen millimeter på begge sidene, så den effektive høyden (eller dybden) på piggen er 10mm. Det er vel det målet Snowline selv oppgir.

Chainsen Pro.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bjørn J skrev:

Men avvikende mål skyldes antakelig hvordan man måler.

Da satser jeg på at vi avskriver veldig store forskjeller i ulike produksjonsbatcher, og at dine Pro og @tubbs og @Tiur3 sine egentlig er temmelig like, med 14 mm pigger målt fra flat base til spissen av piggen? I så fall tror jeg mitt forrige forsøk på oppsummering med "Pro ligger rundt 14 mm, Light rundt 12 mm og Trail rundt 7 mm i faktisk pigglengde på nye brodder" ikke er så ravgæli likevel? :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kjell Iver skrev:

Med brodder har jeg flere ganger opplevd at bare gummihælen på skoen tar nedi, og det er egentlig litt risikosport og mye mer vanskelig å vurdere om man har feste eller ikke.

To forslag til mulige mottiltak:
1) Bruk sko med lav "drop", altså at hælene ikke blir liggende mye høyere enn forfoten. Lavhælte sko altså :) Da blir det mye enklere å få hele foten ned i bakken .
2) Før man starter nedstigningen, kan man justere gummien ned i framkant og opp på hælen, slik at piggene dras bakover på sålen. Mindre sjanse for at hælsålen går i bakken istedet for en pigg eller to. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, a_aa said:

To forslag til mulige mottiltak:
1) Bruk sko med lav "drop", altså at hælene ikke blir liggende mye høyere enn forfoten. Lavhælte sko altså :) Da blir det mye enklere å få hele foten ned i bakken .
2) Før man starter nedstigningen, kan man justere gummien ned i framkant og opp på hælen, slik at piggene dras bakover på sålen. Mindre sjanse for at hælsålen går i bakken istedet for en pigg eller to. 

Dette har også med teknikk å gjøre. Med små og raske skritt vil du få en mer aktiv gange og det blir lettere å få hele foten ned i underlaget. Labber man nedover med harde og lange steg så får du dårligere feste. Dette gjelder forsåvidt uansett fottøy når man går nedover bratter. Med riktig teknikk så sparer du også på endel energi og knær og andre deler av bena får mindre belastninger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Bjørn J skrev:

Men avvikende mål skyldes antakelig hvordan man måler. Målt fra den flate basen av piggen er det ca 14mm til spissen.

Chainsen Pro.jpg

Vil jo være tullete å måle oppå "lenkene"! :( Det er en ca 2,5 mm tynn metaltråd, som er bøyd. Mittpunktet på den, kanskje 1 mm2, får omtrent samme flatetrykk som spissene på piggene. :) Det som kommer under der, blir knust. Og på de marginale sidene (av tråden), så sklir snø (selv bløt is) til sidene. Med noen cm snø oppå is, vil de aldri få noen betydning for bærevene.   

Dette gjelder tildels også platene, som piggene er  bøyd opp fra. Uten å ha målt og regnet på det, er det trolig ikke mer enn ca 8 - 10 cm2, fordelt på flere punkter. Disse flatene får så stort flatetrykk (kanskje 5 - 6 ganger større kraft,  enn det en har under hele sålen på støvel/sko), at i de fleste tilfeller er også disse uvesentlige, for hvor dypt piggene vil nå. Først ved spessielle forhold med bl.a. veldig bløt is, kan de få betydning for bæreevnen. Men da er allerede piggene presset ned 14 mm ned i underlaget, så en går nok trykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med Chainsen er at man er litt mer sikker på hva man får. Det finnes seriøse tester, og de er mer spesifikke på tekniske data - stål er SS 304, 420J2 (et halvgreit stål til kniver), gummien er en elastomer som er testet ned til -60°C. Og det er backet opp av europeisk importør og norsk forbrukerkjøpslov. Chainsen er på den annen side langt fra rimelig.

Det svært rimelige Aliexpress-alternativet kan meget vel være like bra. Om det nå likevel ikke skulle være det, kan det bli dyrt å finne ut akkurat det når man har trasket langt vekk fra sivilisasjonens trygge veier. Hadde jeg vært sikker, hadde jeg selvsagt ville spart penger - men siden jeg ikke er sikker, anser jeg de ekstra hundrelappene som vel anvendt :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, a_aa said:

Fordelen med Chainsen er at man er litt mer sikker på hva man får. Det finnes seriøse tester, og de er mer spesifikke på tekniske data - stål er SS 304, 420J2 (et halvgreit stål til kniver), gummien er en elastomer som er testet ned til -60°C. Og det er backet opp av europeisk importør og norsk forbrukerkjøpslov. Chainsen er på den annen side langt fra rimelig.

Det svært rimelige Aliexpress-alternativet kan meget vel være like bra. Om det nå likevel ikke skulle være det, kan det bli dyrt å finne ut akkurat det når man har trasket langt vekk fra sivilisasjonens trygge veier. Hadde jeg vært sikker, hadde jeg selvsagt ville spart penger - men siden jeg ikke er sikker, anser jeg de ekstra hundrelappene som vel anvendt :) 

Jeg har begge deler... merker ikke forskjell... hvor tror du chainsen er laget? NB! Og dersom jeg trasker langt vekk fra sivilisasjonens trygge veier med brodder (tvilsomt), så vil jeg garantert ha med meg ståltråd til å fikse både chainsen og den fra alibaba :)

Endret av famjsv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, a_aa said:

Geografi har liten betydning. Skikkelige spesifikasjoner, toleranser, kvalitetskontroll og erklært ansvar for at produktet holder mål har betydning. :) 

Ikke hvis de likevel ryker langt vekk fra sivilisasjonens trygge veier :)

Hehe. Ikke så sikker på det med geografi. Forskjellen er bare at skikkelige spesifikasjoner, toleranser, kvalitetskontroll ikke er oppgitt på de billige. Snowline (chainsen) holder til på denne adressen: 3-8, Yanggyo 6-gil, Oseong-myeon, Pyeongtaek-si, Gyeonggi-do, Korea

Umulig å se hvor de er produsert... ganske sannsynlig er det at det er de samme underbetalte produksjonsmedarbeidere som lager begge to :)

Endret av famjsv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.