Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursko


Snickers

Anbefalte innlegg

Jeg må ha noen nye tursko som gjerne skal brukes på lengre turer med sekk, både på fjellet og i skogsterreng. Det blir helt sikkert ferdsel i myr så viktig at skoene er nogenlunde vanntette. Er også avhengig av en viss ankelstøtte og at skoene ikke er for tunge. Usikker på om jeg skal velge lærsko som impregneres/behandles eller membran. Hva er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gått for sko med membrane. da holder du deg tørr. selv om det forsåvidt kan være lett å bli blaut fra innsiden og ut på varmere dager. Skoen jeg bruker heter crispi skarven og er veldig komfortabel. aldri hatt gnagsår med den skoen på. den er lagd I lær, så er av den grunn ikke den aller letteste på markede. Skoen takler tung oppakning. men på det som funker på meg trenger ikke funke for deg. gå til en butikk og test sko og se hva som passer på foten din, det er viktig at passformen er god, du skal tross alt gå mange timer I de, ikke gøy med vonde sko og tung sekk. aktuelle merker som jeg tenker på fort er crispi, scarpa, alfa, I hvertfall. de lager solide sko som også skal takle tung oppakning

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, CarlHenrik skrev:

Både jeg og min faste turkompis er strålende fornøyde med våre scarpa. Husk at slike sko er en investering for flere sesonger fremover, så det er greit å tenke at de ekstra hundrelappene er verdt den ekstra komforten.

Har du skinn eller gore-tex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell og lang turer :  Lowa Tibet  med GTX og skinninteriør. Bruket fra 2006 til 2015. Tre timer utvekst skosåle (VIBRAM)  på skomaker og cirka tussen km på sesong. Nå jeg kjøpet nye her med fri frakt til Norge    (eller her.. men koster mye mer).

For konservere  skinn er snø seal veldig bra eller andre bivoks. For vann impregnere ta spray. GoreTex funksjoner ikke ovenfor 22 grader. Membranen trenger mer temperatur- forskjell.

Jeg kan anbefale deg Hanwag Ferata Combi GTX for høyfjell   - stegjern sikkert også godt klatreutstyr - lettvekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fan av sko med høyt skaft, og går derfor i jaktstøvler. Dette føler jeg gir meg god støtte når jeg bærer tungt, men ikke minst er det ingen problem å stumpe godt nedi ei myr uten å få bløte sokker. Jeg kan også justere til mindre stivhet ved å snøre mindre stramt eller hoppe over en klamme ved anklene. I motsetning kan jeg også gjøre de "superstive" ved å snøre hver klamme "ovenfra og ned" oppover skaftet. Kan prøve å knipse noen bilder av denne metoden ved behov. 

Når du skal kjøpe sko må du først og fremst finne en sko som passer til din fot. Jeg har relativt smal fot og er superfornøyd med mine Alfa Jerv A/P/S støvler. Dette er en lærstøvel med Gore Tex, så den krever littegrann vedlikehold som skokrem, fett, voks eller impregnering. Til sammenligning må alle dyre fjellsko vedlikeholdes og tas godt vare på, lær eller ikke, så det er ikke noe problem. Jerv kan se ut som en skikkelig voldsom sko, men jeg opplever at den er overraskende lett, ihvertfall sammenlignet med Lowa Tibet som Xperiment anbefaler (fantastisk sko dette også, bare tung).

Alfa har også en litt mindre heftig modell, kanskje en tomme lavere skaft - Alfa Bever. Dette er også en lærstøvel med GTX, med høyt skaft, mye støtte og god til å bære tungt i. Ikke bli skremt av at de kanskje ser store og tunge ut, de er ikke det. Gå i en sportsbutikk, løft litt på en og gjerne prøv den på foten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du sko med membran må du regne med å kaste skoa før de er utslitte, fordi membranen er gåen. Det er ganske irriterende. Men det er relativt få støvler som ikke har membran. Du kan jo kikke på Lundhags, for eksempel. Bra på vekt, holder bra mot vann om de er behandlet skikkelig, men krever en del inngåing. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lompa skrev:

Kjøper du sko med membran må du regne med å kaste skoa før de er utslitte, fordi membranen er gåen. Det er ganske irriterende. Men det er relativt få støvler som ikke har membran. Du kan jo kikke på Lundhags, for eksempel. Bra på vekt, holder bra mot vann om de er behandlet skikkelig, men krever en del inngåing.

 

Ikke nødvendigvis. Hvis en kjøper lærsko med membran så er de akkurat like gode når membranen har tatt kvelden, som lærsko uten membran vil være ved samme grad av slitasje. Jeg sier som Lars Monsen. "Skoa trenger ikke være dårlige selv om det er Gore-Tex i dem."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Larix skrev:

Ikke nødvendigvis. Hvis en kjøper lærsko med membran så er de akkurat like gode når membranen har tatt kvelden, som lærsko uten membran vil være ved samme grad av slitasje. Jeg sier som Lars Monsen. "Skoa trenger ikke være dårlige selv om det er Gore-Tex i dem."

Helt uenig. Støvler som er sydd for å være vanntette med membran, er ikke nødvendigvis like gjennomtenkte mht sømmer osv som en sko som er tenkt å være vanntett uten membran. Jeg har prøvd akkurat det du skisserer på flere par jaktstøvler hvor membranen har tatt kvelden, men aldri klart å få dem tette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, Larix skrev:

Ikke nødvendigvis. ...


 

16 minutter siden, Lompa skrev:

Helt uenig. ...

Det må du gjerne være, men det blir litt meningsløst når jeg begynte innlegget slik jeg gjorde. Det finnes eksempler på støvler som motbeviser din bastante påstand. Jeg har slike selv. Men du har absolutt rett i at, som oftest, så er støvler som er ment å være tette uten membran mer gjennomtenkt i så henseende. Jeg ser og at jeg kunne formulert meg en smule mer presist senere i innlegget. Jeg burde skrevet "kan være" i steden for "er".

Endret av Larix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Larix skrev:

 


 

Det må du gjerne være, men det blir litt meningsløst når jeg begynte innlegget slik jeg gjorde. Det finnes eksempler på støvler som motbeviser din bastante påstand. Jeg har slike selv. Men du har absolutt rett i at, som oftest, så er støvler som er ment å være tette uten membran mer gjennomtenkt i så henseende. Jeg ser og at jeg kunne formulert meg en smule mer presist senere i innlegget. Jeg burde skrevet "kan være" i steden for "er".

Det er ikke alltid jeg rekker å tenke før jeg skriver.. :)  Ser at jeg kunne ha formulert meg annerledes. 

Når det er sagt: Jeg er nysgjerrig på hva slags støvler det er som kan funke på denne måten. Jeg har kikket på en haug støvler med akkurat dette i tankene, men har ikke funnet noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par over 20 år gamle støvler fra Rocky boots, som faktisk er tette den dag i dag. Membranen må være død, men de holder meg faktisk fortsatt tørre på bena. Da har vært jevnlig behandlet med Sno-Seal gjennom alle år. Det som er besynderlig er at disse egentlig ikke er spesielt "velkonstruerte" heller. Ganske mye sømmer, og til dels "feilvendte" sømmer.

Også har jeg et par Crispi Hunter som jeg har god tro på, men jeg vet ikke, for der er nok membranen fortsatt i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.