Gå til innhold
  • Bli medlem

Kilimanjaro og Eco Expeditions


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og en guttegjeng skal bestige kilimanjaro neste sommer, siden et par av folka i gruppa er litt grønne på reising har jeg valgt å gå for pakkeløsninga. Har fått en god del tilbud på reisen, denne inneholder fly, kilimanjarobestigning, safari og zanzibar. Alt inkludert utenom mat på zanzibar.

Det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer med Eco Expeditions?

Det er de som har gitt oss det billigste tilbudet og ligger ca 4000 kr under firmaer som basecamp explorer og hvitserk. Prisen vi har fått oppgitt for hele sulamitten er 27000kr per pers, dette er med litt bedre hotell på zanzibar da.

Alle svar og erfaringer tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i Andesfjellene samtig med en gruppe fra Eco. De virket svært fornøyde. Jeg snakket med flere av de og jeg var litt misunnelig når jeg så hvor mye bedre de hadde det enn oss.

Opplegget til Eco var mye bedre enn det Hvitserk sitt. Jeg husker også at jeg reagerte på at de hadde betalt nesten 10 000 kroner MINDRE for turen enn det Hvitserk forlangte.

Blant annet hadde ECO leid inn tilstrekkelig med muldyrtransport. De brukte guider som var autorisert for Aconcagua og de hadde til og med et ekstra måltid i Basecamp i forhold til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk nedover fra Elbrus i 2004, kom det et

relativt stort følge fra ECO oppover (norsk). Været

var nå blitt dårlig (minimal sikt), men "guiden" virket omhyggelig

og kompetent. Han satte ut bambus-pinner for å sikre veien

tilbake. (dette var i siste bratte kneik før toppen)..

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei var på Kilimanjaro i fjor vår!

Bestilte tur via STA-travel, som igjen booket med et engelsk firma som heter Accacia!

Vi ble fortalt at turen kostet ca 10000,- og at local fees kom i tillegg! Dette skulle gå til å dekke parkutgiftet etc. Da vi kom frem viste det seg at alt Accacia gjorde var å booke turen videre med et lokalt firma, og at de 10 000,- vi hadde betalt til dem kun gikk med til denne booking jobben. (Jeg vil også starte i reiselivsbransjen med den timelønnen!!!)

Local fees viste seg å være full betaling for turen til selskapet der nede og jeg tror den kom på rundt 8000,- for kilimanjaro, safari, hotell. Dessuten gav vi vel rundt 1000 kr i tips hver. Hadde vi bestilt direkte fra det lokale firmaet kunne vi sluppet å betale de 10 000,- surt!

Vi var godt fornøyd med turen, gikk Marangou route, eller coca-cola ruten, men de arrangerer også andre turer.

Totalt betalte vi vel rundt 10 000,- for flybillett, nærmere 20 000,- for safari og kili, (sure penger!) Og så hadde vi endel andre ærend så vi bodde en stund i Moshi og dro innom Dar Es Salam før vi dro til Zanzibar. Brukte vel 5000-7000 utenom safari og kili hvis jeg ikke husker feil! Men da var vi der i tre uker ekstra!

Vi reiste og bodde billig, og betalte vel rundt 15 dollar natten for å bo på zanzibar for 2 stk. (NB lavsessong!)

Hoteller blir fort dyrere, i hvertfall i høysessongen, men flyturen fra Kilimanjaro airport til Zanzibar skal ikke koste så alt for mye rundt 1000- lappen tror jeg!

Det er deilig å ha turen ordnet på forhånd, og hvis dere får alt det du skisserte for 27 000,- inkludert flybillett er det et bra tilbud. Men se opp for local fees, som fort kan fordyre turen din, og vise seg å være all betalingen de lokale som faktisk gjør jobben får! Hvis flybillett kommer i tillegg er det straks dyrere, men man betaler alltid ekstra for norsk guide!

Hvis du vil ha et alternativ kan du sjekke ut Zara, som Accacia booket for oss! Vi var godt fornøyd, og jeg har en kompis som har brukt dem i ettertid og vært godt fornøyd!

http://www.zaratravel.com/

Men da må dere på egenhånd sjekke ut rundt zanzibar og ordne med flybilletter! Så det blir litt mer arbeid!

Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For å ta det han spør om først: Jeg reiste med Eco i fjor sommer, men da til Elbrus og ikke Kili. Det er jo ikke akkurat verdens største reisebyrå, men fikset det de skulle for oss. Hvorvidt man blir fornøyd med en slik tur avhenger jo i stor grad av de guidene man får (både fra Norge og Lokalt), og vi var iallfall fornøyd med de vi fikk.

Hvem dere får som lokal guide på Kili vil ofte være litt tilfeldig (guidene går stort sett for alle firmaer, så hvem du bestiller fra behøver ikke bety så mye akkurat her). Men generelt synes jeg det virket som det var god kvalitet på de lokale guidene da jeg gikk på Kilimanjaro for et par år siden.

Da jeg var i Tanzania, valgte vi å bestille direkte fra et lokalt firma (http://www.laitolya.com/), og var veldig fornøyd med det. Vi søkte en del på internett, og hentet inn tilbud fra ganske mange firmaer (tror det var rundt 15 forskjellige vi skrev mail til). Laitolia var ikke de aller billigste, men langt i fra de dyreste. Noen bekjente av oss hadde dessuten brukt dette firmaet tidligere, så vi visste at vi kunne føle oss rimelig trygge på at det ikke ble noe tull med betalingen osv.

Zara Travel som er nevnt over er en av de store turoperatørene der nede, og bør også være trygt å bestille fra. Mitt inntrykk er generelt at turoperatørene i Tanzania mer seriøse enn man kanskje får inntrykk av når man ser reportasjer fra Tanzania på TV osv, men man bør selvfølgelig passe på når man bestiller der på samme måte som når man bestiller en ferie til f.eks. Thailand.

Vi fikset også tur ut til Zanzibar selv. Tok buss fra Arousha til Dar, og båt videre til Zanzibar. Vi fikk et reisebyrå i Dar til å bestille rom for oss på Zanzibar, og tror vi betalte ca. $25 pr. natt for en bungalow for 2 pers.

Så min konklusjon blir: Dersom dere er litt opptatt av budsjettet, og ikke redd for å fikse litt selv, er det ikke noe "farlig" å fikse et slikt opplegg selv. Ting er mer organisert enn man skulle tro i Tanzania. Men om dere foretrekker ferdigsydd opplegg tror jeg sikkert dere vil bli fornøyd også med Eco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei!

Jeg og en guttegjeng skal bestige kilimanjaro neste sommer, siden et par av folka i gruppa er litt grønne på reising har jeg valgt å gå for pakkeløsninga. Har fått en god del tilbud på reisen, denne inneholder fly, kilimanjarobestigning, safari og zanzibar. Alt inkludert utenom mat på zanzibar.

Det jeg lurer på er om noen har noen erfaringer med Eco Expeditions?

Det er de som har gitt oss det billigste tilbudet og ligger ca 4000 kr under firmaer som basecamp explorer og hvitserk. Prisen vi har fått oppgitt for hele sulamitten er 27000kr per pers, dette er med litt bedre hotell på zanzibar da.

Alle svar og erfaringer tas imot med takk!

Har du sjekket Kilroytravel? Litt kjapp hoderegning fra fra min side tilsier at du vil få noe tilsvarende for ca 22000.

Problemet da er vel gjerne at du da bare får 5 dager/4 netter på Kilimanjaro turen. Er vel akkurat minimum av hva du behøver for å bli aklimatisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akklimatisering:

Jeg har aldri sett flere hoydesyke mennesker enn paa

Kili. Dette skyldes helt klart at de aller fleste "pakke-turene"

legger opp til at man er paa toppen paa dag 5, hvilket for

de aller fleste er for raskt. Dersom man bruker ganske mye

penger paa en tur dit, burde man ABSOLUTT spandere 1-2 dager

ekstra, oppleve toppen i god form istedet for med hodepine og

oppkast evt. ikke komme opp.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket Kilroytravel? Litt kjapp hoderegning fra fra min side tilsier at du vil få noe tilsvarende for ca 22000.

Problemet da er vel gjerne at du da bare får 5 dager/4 netter på Kilimanjaro turen. Er vel akkurat minimum av hva du behøver for å bli aklimatisert.

Hvis opplegget på selve fjellet er kortere (og dermed dårligere for akklimatiseringen og suksessjansene), kan vel tilbudet ikke kalles tilsvarende lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis opplegget på selve fjellet er kortere (og dermed dårligere for akklimatiseringen og suksessjansene), kan vel tilbudet ikke kalles tilsvarende lenger?

Kommentaren min var vel helst ment som en generell antydning om at disse pakketurene ofte ikke har med muligheten for å få ekstra akklimatiseringsdager på fjellet .Kan ikke se at det er opplyst hvor mange dager tilbudet til 27000 kroner varte. En tittpå Ecoexpediton sin web side viser at de operere med 6 dager.

Det blir jo en vurderingssak om man vil spare 5000 kroner ved å få en dag mindre akklimatisering. Og 5000 for en dag er ganske mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen, 5000 mer for 6 dager kontra 5, blir helt FEIL.

Det koster ikke saa mye aa vaere "paa fjellet", dersom du/dere ikke

finner noen som har et bedre opplegg, ville jeg absolutt organisere

mer selv, bruke lokale guider og faa flere dager paa oppturen.

Poenget er at svaert FAA "topper paa dag 5" uten aa ha hodepine, oppkast

etc. og slikt er det jo liten mening i. Det finnes mange unntak, men

paa dette fjellet er det mange som aldri har testet seg i noe saerlig

hoyde tidligere. Ned kan man gaa raskt (les 1 dag etter toppdagen),

men opp boer man bruke minst 6 kanskje helst 7 dager.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Har tittet litt på å bestille selv men ser liksom ikke at jeg kan spare hele 5000 på det. Prisen som vi har fått er på 27000 og da er de inkludert fly, parkavgifter, kilimanjaro, safari og zanzibar samt intern transport.

Flybilletter i seg selv ligger vel på en 10 000-12 000 samt mat og hotell. Begynner farlig fort å nærme meg 27 000 når jeg regner ut de separate utgiftene jeg, noen som vet hvor man eventuelt kan spare da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at flyturen ligger på 10-12000, er det til Kilimanjaro Airport du har søkt på da? Du har ikke vurdert å dra til Nairobi istedet, tror det er billigere. Skal ikke være noe problem å kommme seg fra Nairobi til Moshi med buss.

Hvilken rute og hvor mange dager i fjellet er tilbudet på? I tillegg sier du ikke noe om hvor mange dager dere får i Zanzibar og på safari.

Vet at www.guerba.com har mange turer til Kilmanjaro og safari, men gjerne ikke til Zanzibar. Dessuten mener jeg at parkavgiftene i Kilimanjar ble høyere i fjor eller noe, mulig at enkelte da syns 27000 hørtes drøyt ut.

Mulig at det er billigere hvis du reiser utenom høysesongen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg bor i Arusha Tanzania som er startplassen for så å si alle selskaper som driver med Safari, Kilimanjaro og Zanzibar i Tanzania. Jeg har i 8 mnd jobbet som daglig leder for et safari selskap her men sluttet ettersom jeg nå er i registeringsfasen på mitt eget selskap.

Mitt råd er å booke det med et selskap som allerede finnes i Tanzania ettersom dette uten tvil vil være billigere enn å booke det med et norsk selskap. Det finnes utallige selskaper i Tanzania, og du kan helt garantert få en bedre avtale enn den du har fått i dag. Garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også sjekket Jagged Globe i England. Reise med dem til Kili i desember i fjor. Satt på samme fly nedover som en gruppe fra et herværende norsk selskap, og vi delte også noen camper med dem. Deres tur var da priset 11.000 kroner mer enn det jeg betalte hos Jagged-Globe. Jeg var kanonfornøyd, og har derfor valgt å reise med dem på turer etter dette.

Sjekk jagged-globe.co.uk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.