Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til ullundertøy


Twix

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen gode tips til ullundertøy som skal brukes på skiturer på fjellet? Jeg skal på noen fellesturer i vinter, hvor det blir både lange etapper, men også en del pauser med ingen aktivitet, derfor tenker jeg ull og ikke syntetisk. Vi skal sove ute (gapahuk) så trenger også tips til et godt mellomlag under skibuksa. Er en skikkelig frysepinne så trenger noe som er beregnet til (ekstra) kalde forhold. 

Jeg har bla. sett på Devold Expedition, Aclima hotwool og Brynje Wool Thermo og Classic Wool. Noen som har erfaring med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 minutter siden, Gittiamo skrev:

Er du flink til å strikke, eller kjenner noen som er, så er det ingen ting som slår hjemmestrikka ullbukser til å ha under skallbuksene.

 

Takk for tips, ingen hardbarka strikker men dette skal prøves!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen er litt over middels frossen av seg, og hun sverger til nøstebarn sin ribbestrikka ullbukse.

ellers har jeg god erfaring med brynje arctic selv. Aclima har en lignende variant med netting og ull i ett tolags plagg. Begge disse er gode når det er kaldt og transporterer fukt godt.

-Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt siste tilskudd til "ullgarderoben" var en Aclima Wamwool Hoodie og det er en av de beste ulltrøyene jeg har hatt, og det er ikke få. Nå finnes den visst også med glidelås, men den har jeg ingen kjennskap til.

 

 

aclima-warmwool-hoodie.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, naturstein skrev:

Lurer litt på en ting... Mange produsenter som blander ull med syntetiske materialer. Er det noen fordeler med det bortsett fra at det gir lengre holdbarhet (tror jeg)?

Innblanding av syntetisk materiale i ull øker slitestyrken, men har ikke så mange andre egenskaper. Typisk er ull til sokker som sjelden er mer en 80% ull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd Devold sin Expedition, men Active som nok er hakket kaldere er både varm, behagelig å ha på og slitesterk. Har 3 sett, første jeg kjøpte/fikk må være 8-10 år gammelt. Devold anbefales på det varmeste, men sikkert andre merker som også er like bra.

Viktigeste må jo være å ha 2 sett så du kan byte til tørt I pauser etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilleggsspørsmål herfra også. Noen som har testet "bambull"? Har sett undertøy av dette der innsiden er i bambus og yttersiden i merinoull. Og de er jo så myke. Virker veldig behagelig på. Ser at dette selges hos Felleskjøpet og Bogerud Tekstil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, naturstein said:

Lurer litt på en ting... Mange produsenter som blander ull med syntetiske materialer. Er det noen fordeler med det bortsett fra at det gir lengre holdbarhet (tror jeg)?

Det beror på. Ull vs syntet fungerar olika bra för olika personer. Likadant med olika syntetmaterial. Polypropylen är min favorit, men är dyrt. Väldigt bra dock.

En mix av ull och syntet kan säkert vara optimalt för somliga.

Just sådant här undertøy är svårt att ge råd om eftersom det som fungerar bra för mig kan vara dåligt för en annan och motsatt. Mitt råd är att köpa både ull och syntet och testa och köpa mer av det som fungerar bäst.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Johan2000 sier er det nesten umulig og gi et konkret tips som vil fungere til alle. Når det er sagt vil jeg si at man i utgangspunktet bør tenkte på to typer undertøy, et for aktivitet og et for ikke aktivitet. Prioritet nr1 under aktivitet som skigåing, fottur og lignende er at undertøyet transporterer fukttighet og overkuddsvarme på en god måte. Jeg har prøvd mye forksjellige men sverger til den klassiske Brynje nettingen som underlag til all type aktivitet. Brynjet transporterer fuktighet utrolig bra når man blir varm og svett, samtidig føles den aldri våt og tørker utrolig raskt opp. Det betyr at når man setter seg ned for å ta en pause så varmer og isolerer brynjet fortsatt utrolig bra kontra et småvått og klamt ull undertøy.

Hvis det er snakk om overnatting så har jeg med et sett med merino ullundertøy/smartwool som det skiftes til i leir.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gittiamo skrev:

Tilleggsspørsmål herfra også. Noen som har testet "bambull"? Har sett undertøy av dette der innsiden er i bambus og yttersiden i merinoull. Og de er jo så myke. Virker veldig behagelig på. Ser at dette selges hos Felleskjøpet og Bogerud Tekstil. 

Bambull er et tolagsprodukt med bambus innerst og merinoull ytterst. Jeg kjenner lite til egenskapene til bambus, men her hos oss har vi jo brukt lin, som også er et plantemateriale, helt siden vikingtiden og det brukes fremdeles. Jeg tror nok at disse produktene kan være bra forutsatt at de holder det reklamen lover.

 bambus.jpg.f6d403c3d6c864fa87d5df6a623fb+merinosau.jpg.73c0df02133ee8b9a9917f7dfd=bambull-genser-dame.jpg.4141e2326acfb25f

Nå er det de som oppfordrer til boikott av merinoull på grunn av måten dyrene behandles på av noen produsenter, spesielt i Australia, men jeg vet ikke mer om dette enn det jeg har lest på nettet.

http://www.p4.no/story.aspx?id=263237

http://www.minmote.no/#!/artikkel/23253163/video-av-sauemishandling-dyrebeskyttelsen-advarer-mot-bruk-av-merinoull

http://tonjekvamme.blogg.no/1380211832_26092013.html

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2015, 16.10.59, Vilde. skrev:

Er det noen som har noen gode tips til ullundertøy som skal brukes på skiturer på fjellet? Jeg skal på noen fellesturer i vinter, hvor det blir både lange etapper, men også en del pauser med ingen aktivitet, derfor tenker jeg ull og ikke syntetisk. 

Det er nesten umulig å ha klær som passer til høy aktivitet (skitur) og lange pauser uten aktivitet. Har sett endel som har lette varmeskjørt/jakker i dun som de tar på seg når de skal ha pause. Hvis du har med deg sekk, så tror jeg noe slikt er en no-brainer.

Når det kommer til varmt ullundertøy, så har jeg Brynje Arctic som er to lag, med netting innerst og ull ytterst. Det må ihvertfall være minst -5 grader, helst -10 før det er aktuelt å bruke, ellers er det for varmt.

Det er viktig å ha klær som gjør det enkelt å regulere temperatur. Alt mulig fancy synth/ull klarer ikke å transportere bort svetten hvis du er så varm at svetten renner i pannen. Mao, jakke med full glidelås og bukse med mulighet til lufting. Bruk dette for hva det er verdt på vei oppover eller i solsteiken.

Mitt største problem når jeg er på tur er at jeg alltid blir kald på hendene i pauser, rett og slett fordi jeg svetter på hendene. Å ha med seg to par hansker/votter som du kan bytte på å bruke, eller å ha hansker/votter som har en indre del som du kan bytte ut når den er svett tror jeg hadde vært veldig lurt. Evt et par tynne hansker og et par votter, så kan du bruke hanske når det er varmt og vottene når det er kaldt. Det samme gjelder egentlig luen, men her er det lettere å regulere med å ha på eller av hetten.

... nå er jeg kanskje ekstremt vekselsvarm ettersom jeg er 192cm høy og veier 75kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, REs skrev:

Bambull er et tolagsprodukt med bambus innerst og merinoull ytterst. Jeg kjenner lite til egenskapene til bambus, men her hos oss har vi jo brukt lin

Lin er fint å bruke på sommeren, ettersom det suger varme ut av kroppen. Har et par linskjorter som er perfekte for 30-35 varmegrader. :)

Sjekket litt på nett og for å få bambus til å bli mykt, så er det egentlig det samme som viskose som forsåvidt har endel ok egenskaper, men såvidt jeg kunne se, så var ikke varme-/fukt-/vaskbarhetsegenskapene de beste. Her kommer det sikkert mye an på hvordan tøyet er vevd/strikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Blackbrrd skrev:

Lin er fint å bruke på sommeren, ettersom det suger varme ut av kroppen. Har et par linskjorter som er perfekte for 30-35 varmegrader. :)

Sjekket litt på nett og for å få bambus til å bli mykt, så er det egentlig det samme som viskose som forsåvidt har endel ok egenskaper, men såvidt jeg kunne se, så var ikke varme-/fukt-/vaskbarhetsegenskapene de beste. Her kommer det sikkert mye an på hvordan tøyet er vevd/strikket.

Jeg har ikke selv testet ut bambusviskose. Men bambus har blitt så utrolig populært i yogatøy i det siste. Og der svetter man mye!! Men jeg er skeptisk inntil jeg får mer feedback på dette. 

Merinoull er ikke bare-bare nei. Fant en gang en liste over trygg merinoull men finner ikke denne igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Jeg har ikke selv testet ut bambusviskose. Men bambus har blitt så utrolig populært i yogatøy i det siste. Og der svetter man mye!! Men jeg er skeptisk inntil jeg får mer feedback på dette. 

Merinoull er ikke bare-bare nei. Fant en gang en liste over trygg merinoull men finner ikke denne igjen. 

Jeg kjøpte noen bambus-sokker, tynne sådanne, for å prøve den type tekstil for ei tid sia. Mine erfaringer sålangt med den type tekstil i sokker så virker den kaldere mot huden enn rein ull, begge tilfeller med halvtjukk ullsokk utenpå og evt en tynn ullsokk mellom første sokk og "yttersokken". Som noen sier her er bambus det samme eller lignende som viskose, og det er ikke så bra ift isolasjon i våt tilstand.

Skal være en liste over mer dyrevennlig fremstilling av merinoull men jeg er heller ikke sikker på hvor jeg har sett den lista hen jeg heller..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Blackbrrd skrev:

Lin er fint å bruke på sommeren, ettersom det suger varme ut av kroppen. Har et par linskjorter som er perfekte for 30-35 varmegrader. :)

Sjekket litt på nett og for å få bambus til å bli mykt, så er det egentlig det samme som viskose som forsåvidt har endel ok egenskaper, men såvidt jeg kunne se, så var ikke varme-/fukt-/vaskbarhetsegenskapene de beste. Her kommer det sikkert mye an på hvordan tøyet er vevd/strikket.

Jeg en del skjorter fra Dressmann som er en blanding av lin og bomull, og de bruker jeg veldig mye både sommer og vinter. Veldig behagelig å gå i lin. Jeg jobber stort sett bare innomhus, på kontor, hvis jeg ikke må en tur ut på en eller annen plattform i Nordsjøen. Jeg har flere ganger fått spørsmål om hvorfor jeg går i hvit skjorte i et miljø som preges av slitt dongeri og T-skjørter, og når jeg sier hvorfor, disse skjortene selges visst bare i hvitt, så er det ikke lenge før jeg ikke er alene med hvit linskjorte på jobb. De tåler også veldig bra å bli vasket så de holder lenge. Jeg har også kjøpt meg en dress av lin. den er også veldig behagelig å gå med, men lin har en liten ulempe. Det krøller veldig lett, noe min kone klager over siden hun har linskjorter til bunaden sin.

Bambus kjenner jeg lite til som tekstil og jeg vet derfor ikke hvilke egenskaper dette har. 

@Gittiamo.  "Jeg har ikke selv testet ut bambusviskose. Men bambus har blitt så utrolig populært i yogatøy i det siste. Og der svetter man mye!!"  

Og jeg som trodde at yoga gikk ut på å sitte så stille som mulig og tenke mest mulig på ingen ting.

 

yoga-pose.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Blackbrrd er inne på noe vesentlig.

Jeg ville gått for et sett ullundertøy som gir varmebehovet man har under aktiviteten man tenker å utsette seg for. Så ha en god og tjukk varmejakke som er stor nok til å ha utpå det yttertøyet du går med. Da vil du kunne holde på varmen du har opparbeidet deg mens du går.

Finnes også fine lette varmebukser/skjørt som man kan ta på ved pause uten å måtte ta av sko og bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Vilde. skrev:

Takk for mange gode tips!

Da prøver jeg meg på Brynje netting (Arctic) og Devold Expedition. Ser at begge er beregnet til bruk ned til -30 grader så det burde være innafor.

Vet ikke om du er klar over det allerede, men brynje har en outlet på hjemmesidene deres.

 

https://www.brynje.no/arctic-shirt-w-thumbfingergrip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.