Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Austabotntind


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Annonse

Gikk den sommeren 2014 i forbindelse med et fjellsportkurs hvor jeg var deltaker, så blir vel omtrent det samme som å gå med guide. Kan derfor ikke si så mye om hvor det er best å rappellere/sikre/klatre, men for å komme til innsteget tok vi "litt til høyre" ned fra den første toppen(den lengst vest). Videre er det klyving/klatring opp til kanskje grad 3/3+. Annet en det kan jeg vel si at den har et rykte på seg å være en av de luftigste toppturene i Jotunheimen, noe jeg kan være enig i, men jeg har jo ikke vært på så mange av de enda. Ville kjøpt meg den klatreføreren for Jotunheimen, tror den er fin å lese på før man skal på sånne turer (den er nok mer detaljert en beskrivelser som "litt til høyre" :grin:), skal kjøpe meg den selv til våren.

Vil tippe at de aller fleste går den i tau med tilhørende kunnskaper om bruk og sikring. Det var allikavel en som passerte meg nesten på toppunktet i bare t-skjorte, shorts og løpesko. Fikk senere vite at han var tindevegleder og jobbet i Norgesguidene (han hadde en fridag), så når du har vært der oppe over 100 ganger før, så vet man hvertfall hva risikoen for å falle er.

På vei ned begynte det å regne og blåse litt mer, men det er kun et lite parti som jeg opplevde som litt løst og glatt, så gikk uten problemer det også. En veldig fin tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk den i august 2012.

Det er en helt fantastisk fin tur, en virkelig perle. Når man kommer opp på ryggen er det et par litt kronglete "stup" man må komme seg ned før man fortsetter oppover. Disse kan forseres greit uten tau, bare finne seg en grei rute ned og passe på så ikke sekken dytter deg utfor eller hekter seg fast. 

Videre oppover er det grei klyving, ingen ting jeg vil karakterisere som klatring. Tau vil jeg si er et must om det er dårlig vær, en del av klyvinga bør sikres, og bør rappelleres ned igjen. Hvis du skal helt ut på toppunktet, som er en steinblokk, bør du sikre, er litt klyving ut dit.

Vi gikk turen uten sikring, bortsett fra en liten 5m rappell på vei ned og den passasjen ut til toppunktet. Skulle jeg gått den igjen i dag, 3 år etter, hadde jeg nok brukt tau på flere plasser for å være sikker. Spesielt ett parti på vei opp er litt svaberg-aktig og rimelig bratt, med 800m ned til breen, her "angrer" jeg på at jeg ikke var i tau, fort gjort å skli der!

Jeg legger ved noen bilder.

1. En av nedstigningene på vei opp, grei skuring om du har tunga rett i munnen.

427281_10151997348960456_110254627_n.thu

 

2. På vei oppover, ganske luftig. Ruta går langs høyre side av ryggen. Hvis du ser hardt ser du 2 karer kledd i rødt oppe i veggen, omtrent midt i bildet.

533070_10151997351110456_333838538_n.thu

 

3. Samme rygg som bildet over, men zoomet litt. Ser de 2 røde bedre her.

549725_10151997351315456_119634734_n.thu

 

4. Utsikt nedover ryggen, nydelig syn.

406273_10151997350910456_1545128745_n.jp

 

5. Toppunktet. Selve klyvinga er ikke ille, men er såpass luftig at man bør ha tau på.

579997_10151997350695456_538308670_n.thu

 

God tur!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en del ulike "ruter" til toppen. Klatreføreren for Jotunheimen er en bra start. Flere andre "guide bøker" for fotturer i Jotunheimen beskriver og turen bra turen.

Fin topp og enkel å komme seg til fjellet. Klart i min topp 10 over fineste topper i Norge.
I dårlig vær er det ikke alltid like enkel - flere personer og taulag som har fått assistanse oppe der. Lurt å gode marginer, selv om det er regnet som en "enkel" topp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har været der to gange: I 2005 i forbindelse med et videregående fjeldsportkursus i halvdårligt vejr, hvor vi sikrede, og i 2008 på en privat tur sammen med en anden dansk Fjellforum-bruger, som den gang var meget aktiv. Vi havde supergodt vejr med fine og tørre forhold og gik det hele uden sikring. Se min makkers turberetning her:

Navnet på beretningen er lidt misvisende - det var ikke traversen, vi gik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vått føre eller for de som synes det er luftig vil jeg anbefale tau og vurdere isøks/stegjern tidlig/seint på året.  En kjempefin topp, neste besøk skal jeg dit uten tåke og regn.

Gikk selv traversen fra Søre V2, V-1 (se bilde 4 til Turbo-henrik), den inkluderer en liten rappell så tau er ett must. Så over puklene til toppen. Retur via Vestre (normalveien opp). Den kan anbefales når man behersker sikring og tau eller er ifølge med de som kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.