Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus til vinterbruk


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Kjære fjellnerder! 

Jeg trenger et kokeapparat som kan klare å lage mat på vintertur. Kriteriene er:

- Være kokkedyktig selv i mange minusgrader. 

- Ha bred nok flamme til å steke pannekaker/bacon/fisk osv 

- Være så lett og liten som mulig. 

Er det noen som har forslag til hva jeg bør kjøpe her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker Primus Omnifuel selv. Hatt den siden 2004 så vidt jeg husker. Så og si null vedlikehold og virker hver gang. jeg har dog versjon med metallpumpe, vet det var noen issues med noen brenner da de gikk over til plastpumpe. Er ikke den mest stille primusen da men det plager ikke meg noe.
Skal du lage mat til bare deg selv eller maks en person til kan også Omnilite være et alternativ. Den veier mindre og har litt mindre effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
51 minutes ago, Per Morten Mørkved said:

Soto Muka ingen over ingen ved siden.

Jeg vurderer en Soto Muka, og ser den får jevnt over god omtale. Men flere nevner at det er nesten umulig å stille flammen helt lavt til f.eks. småkoking o.l.
Stemmer det med dine erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer du til å få en haug med forskjellige svar. Jeg tror du er ganske safe uansett hvilken brenner du velger fra Primus, Optimus, MSR og Soto. 

Når jeg skulle ha bensinbrenner valgte jeg derfor å sjekke ut de største merkene og handle den jeg fikk best pris på der og da. Jeg endte opp med Optimus Nova til 950,- på XXL. Det var en hyggelig pris og jeg er ganske sikker på at den fungerer like fint som en brenner til det dobbelte. Legg litt penger i en ny, skikkelig stekepanne om du ikke har det. Jeg har testet en del forskjellig og er ekstremt imponert over GSI sin 10" panne. Den veier litt, men steker utrolig jevnt og fint i hele panna og belegget er slitesterkt og slipper ekstremt lett. Dette er definitivt mitt beste utstyrskjøp i år! https://www.fjellsport.no/gsi-pinnacle-10-frypan-10.html

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig mange gode innspill, det er virkelig hyggelig at så mange tar seg tid til å gi tips og skrive litt om egne erfaringer. Nå har jeg skrevet disse på ønskelisten, så får vi se om jeg ender med eget kjøp etter jul eller om julenissen er snill nok til å spandere en brenner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en drøss primuser, og ender som oftest opp med en Svea 123 eller en OmmniLite Ti på turene. Har bestilt Silencer til Omniliten, og det hjelper masse. Hvis du liker å fyre primus for varmen sin del vinterstid, så er støy en ting å ta med i beregninga. Så min annbefaling er Omnilite Ti med silencer, kanskje ikke det billigste alternativet da men :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/17/2015, 2:35:44, CHST said:

Jeg har god erfaring (Grønland, Svalbard, Finnmark) med både Primus Omnifuel og MSR XGK. Lærd deg å reparere, skru alt fra hverandre og sett sammen igjen. Så er du trygg!!

 

On 11/17/2015, 1:57:39, Sovjetunionen said:

- Ha bred nok flamme til å steke pannekaker/bacon/fisk osv  

Iom at et av kriteriene er bred nok flamme til å steke pannekaker/bacon/fisk osv velger jeg å tolke det til at Sovjetunionen faktisk har tenkt til å lage litt diverse mat.
Jeg ville da holdt meg unna MSR XGK.

Det er en fantastisk trygg og stabil brenner, men den har bare temperaturvalgene "av", og "full guffe".
Jeg endte opp med MSR dragonfly da jeg kjøpte for mange år siden, da jeg ville ha muligheten til noe mer enn å koke vann.

Veldig fornøyd med den, men det er helt sikkert mange andre som også er bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også brukt broren min sin MsR Dragonfly noen turer og mener å huske den funket bra til matlaging - de siste årene har vi brukt Omnifuel, bråker en del, men er justerbar flamme så syns den er bra. Stort sett er det vel kjelene som setter begrensningene ikke selve brenneren. For å få lett vekt er de alt for tynne til å lage mat skikkelig. Så man må følge mer med og passe på å ta av kjelen/panna underveis for ikke svi maten man lager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Som flere ovenfor har jeg mange brennere for vinterbruk, deriblant Soto Muka. Brukte mye Soto Muka for 4-5 år siden men på de siste turene mine har jeg brukt MSR Whisperlite. En av ulempene med Soto Muka er at den bruker spesielle brenselsflasker. Litt vanskelig å kontrollere flammen også tross avanserte justeringsmuligheter. Og det siste trekker også ned. Den virker litt for avansert med mange knapper og deler. Men skal du bare smelte snø tror jeg ikke det er mange som slår effekten til Soto Muka!

Whisperlite er god til både å smelte snø og koke men den har også en ulempe; det blir mye sot. Jeg har etterhvert brukt rødsprit til forvarming og det reduserer sotdannelsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

 

Jeg har dessverre litt primusdilla og bruker følgende: MSR Dragonfly på Miljøbensin om sommeren og en eldre MSR XGK på parafin om vinteren. Alternativt Optimus 111 bråkebrenner om vinteren til koking og matlaging. 111`n er tung så da er det greit med pulk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2 Dec 2015 at 9:20 PM, whistler said:

Her kommer du til å få en haug med forskjellige svar. Jeg tror du er ganske safe uansett hvilken brenner du velger fra Primus, Optimus, MSR og Soto. 

 

Jeg ville ikke anbefalt Soto da det står i manualen at den ikke bør brukes under -20 grader da pakningene blir harde og kan lekke bensin. Primus og MSR har jeg gode erfaringer med flere modeller. (Omnilite, Whisperlite og XGK EX)

-Magne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Whisperlite på rensa bensin. Den lille soten som blir av forvarminga, tørker du bare vekk med papir eller en spritserviett når det er behov. Knallbrenner som alltid fungerer, og som leverer effekt til varme og matlaging så det holder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Svalin skrev:

Selv kjøpte jeg Optimus Polaris fra Fjellsport.no og er meget fornøyd med den. Både gass på boks inverted og flytende brennstoff kan brukes uten å måtte bytte dyser..

Det ser ut som om de har fått opp kvaliteten igjen etter et par eierskifter.

Klarer meg egentlig bra med det jeg har, men jeg har sikla litt etter den der. Har du testet med parafin, og svak varme?

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dsk skrev:

Det ser ut som om de har fått opp kvaliteten igjen etter et par eierskifter.

Klarer meg egentlig bra med det jeg har, men jeg har sikla litt etter den der. Har du testet med parafin, og svak varme?

dsk

Kun brukt renset bensin og standard gass..foreløpig. Den ser ut til å fungere bedre med Polardawg hva regulering gjelder. Har testet med både Polardawg og uten. Opplever at det er enklere å regulere varmen med enn uten. Jager mer uten Polardawg. Tror heller ikke at Polardawg endrer noe på effekten, men nå bry ikke jeg meg om hvor lang tid det tar å koke opp vann, da det er så mange faktorer som spiller inn, høyde, kulde, drivstoff, etc.

Skal teste med parafin på ett seinere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Ok, så har høsten kommet og dette kjøpet er presserende. Heldigvis befinner jeg meg i Canada, rett ved denne butikken mecsports.com så prisene er snille, er litt forivirret over tråden her oppe, men har kommet frem til at whisperlite bør være et bra alternativ, den koster 700 her, vil det funke tror dere?

 

https://www.mec.ca/en/product/5026-912/WhisperLite-International-Stove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Sovjetunionen said:

Ellers er det veldig fristende å kjøpe en biolite, vet de er litt tunge, men gudbedre så genialt.. 

Biolite er knote å lage mat på da du hele tiden må løfte bort steikepanna etc for å mate den med pinner. I tillegg så svidde den teflonen i steikepanna relativt fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.