Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av ski til snørekjøring


Huginn

Anbefalte innlegg

Det er dags for nye ski, og jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med hvilke ski som passer til snørekjøring med hund. Han har fått trekke litt i sammenheng med jogging og fjellturer, men på ski har han fremdeles ikke vært, så ting må fremdeles læres. Har pratet noe med folk som har erfaring og vi kom vel fram til at en litt bred fjellski nok ikke er helt feil. Da ser jaktskiene til Åsnes ikke så verst ut kanskje. Jeg vil dog gjerne høre om erfaringene til dere her på forumet først.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs veldig på hvor du skal snørekjøre. Løyper eller terreng? I langrennsløyper fungerer det fint med vanlig turlangrennski. Er det mer fjell og terreng er nok ei fjellski tingen. Jeg har selv åsnes breidablikk til slik bruk. Brei fjellski uten stålkant. Med bc bindinger. Kan anbefale den. Mange vil nok foretrekke kraftigere binding ettersom det er ei litt brei ski som kan være tung å kante. Stålkanter bør du unngå. De kan kutte opp beina på hunden. "Må" du ha stålkanter bør de i alle fall sløves godt før du tar med hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breidablikk med BC Magnum manuell har vi brukt i mange år nå og er veldig fornøyd med de. Ikke noe langrennski akkurat men om hundene trekker bra og/eller man jobber bra selv så blir det god fart. Veldig god kontroll og svingegenskaper i forhold til smalere ski men "flyter" litt på hardt og isete underlag. I løssnø er det en drøm å bruke de. Blir dessverre fortere slitt enn stålkant da man jo fort kommer borti steiner og annet i fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker turlangrennsski i løyper og fjellski uten stålkant i fjellet. Ellers vil jeg si at stødige skistøvler er vel så viktig. Stødige støvler til fjellski er vel nokså greit å finne, men jeg har ikke vært fornøyd med langrennsstøvlene jeg har hatt. Jeg er ingen ekspert på utstyr og har presisert i butikken at støvlene må være stødige. Likevel har støvlene vært det svake punktet når det gjelder stødighet og styring, synes jeg. De jeg har nå går godt opp på ankelen med egen reim der, likevel: bikkja er råsterk og støvlene slarkete :-( Om noen har noen tips der så vil jeg gjerne høre!


Ja, og så må man jo ha styring på bikkja :-) Her er en video, med tips til nyttige ting bikkja bør kunne for snørekjøring:
https://www.facebook.com/FriluftslivMedHund/videos/vb.150329065006093/843942902311369/?type=2&theater

 

Endret av Kaisi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjøper skistøvler til slikt bruk så bør de være "torsjonsstive". Dvs. at du ikke skal kunne vri eller bøye skoen sideveis. Hvis du sier at minimum bør være den typen skiutstyr som kalles "backcountry" så vil jeg tro at du vil kunne finne ski som er smale nok til å gå i litt slitte spor, men også med nok innsving til at du kan klare å styre dem i løssnøen. Om du velger NNN binding eller f.eks. rottefella super telemark 75 mm så vil jeg anta att du vil kunne finne sko som holder ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei og takk for mange fine svar!

Valget falt på Åsnes Kongsvold da jeg foretrekker å gå mine egne veien og holde meg unna sivilsasjonen - så fjellgåing utfor løype altså. Har breie Rottefella-bindinger og Alfa sko for fjellski. Fikk god veiledning på Holum Sport på Dovre, og har ingenting å klage på foreløpig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.