Gå til innhold
  • Bli medlem

Modifisere Trangia Multifuel


FredrikLD

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en såkalt Trangia Multifuel X2. Den funker bra når den er avskrudd, og funker fint når den er på max effekt. Hvis jeg derimot vil kjøre den på lav effekt så virker det som om det blir problemer med trykket. Denne har jo bare en ventil så jeg lurte på om den gikk an å skaffe en ventil fra Primus Omnifuel, og bytte denne delen. Da vil jeg få to ventiler, en i hver ende av slangen.

 

Tror dere det kan funke? Godt mulig det er litt forskjellige prinsipper med disse to modellene, men de ser nå iallefall veldig like ut fra utsiden... Er det noen som har noen erfaringer her? Evnt noen som har begge modellene som kan prøve å skru opp ventilen for å se hvordan de ser ut? Altså Primus Omnifuel sin ventil: http://www.primus.eu/spindle

Satt inn i en Primus Multifuel/Trangia Multifuel X2.

 

Og selvsagt, hvis noen har en gammel og ødelagt omnifuel, men med en ventil som virker, så kan jeg kjøpe den og prøve selv..

 

Mulig dette er en long shot, men tar imot alle tips med takk.

Og ja, jeg skulle ha tenkt på dette på forhånd, men det var en julegave og den funket bra på mine første vinterturer der jeg kun smeltet snø og kokte vann. OG ellers tenkte at det vil ta litt tid å bli vant med ny brenner. Men jeg har altså ikke blitt venn med den helt enda, så vil prøve å gjøre noe med det...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres genialt ut.

Hvis du da sammenligner med utseendet til multifuelen trangia brukte tidligere ( Optimus Nova) så burde alt klaffe.  Det hadde av likevel vært lurt å prøve først, den spindelen var svinaktig dyr. Det hele forutsetter at det er gjenger og ventilsete i trangiaversjonen. Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være ulikt, men trangiaversjonen har litt lavere toppeffekt.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Til dsk:

Det er ikke gjenger på svindelen til min Multifuel, men det kan jo godt være at det er gjenger på innsiden av brenneren likevel, slik at det er mulig å skru inn Omnifuel sin spindel.

 

Til REs:

Fin link, men dette hjelper meg ikke så mye. Da må jeg jo uansett kjøpe meg ny brenner, og det var det jeg tenkte å unngå. Å få den til å passe i stormkjøkkenet er ikke noe problem. Greia er at jeg vil ha to ventiler, framfor kun en som jeg har nå, men er ikke glad i kjøpe nytt utstyr når jeg allerede har noe som nesten funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det er denne delen som er problemet. (Jeg får prøve meg på en liten "brainstorming" her.)

Fra bildene som finnes på nettet så kan det se ut som om den har to ventiler, men det har den altså ikke. Det er enten bare en blending på T-delen som er loddet på tilførselrøret til brenneren eller så kan det se ut som at denne delen har en eller annen funksjon, kanskje en sikkerhetsventil eller kanskje det bare er en blending av hullet der nåla skulle gått gjennom?

 

5377034625_280b5c63f7.jpg.a3a974208bd174

Jeg fant en beskrivelse / test av denne brenneren på nettet som tar opp noe av problemet.

https://www.flickr.com/photos/dougnienhuis/5377034625

Hvis du skal modifisere denne delen så må ventilhåndtaket være så langt at det kommer utenfor veggen på Trangiadelen som brenneren sitter i. Dette burde ikke være noe problem, men det som sikkert er et større problem er lengden på nåla og om setet i ventildelen som nåla skal gå inn i på trangiabrenneren er laget på samme måten som på Omnifuelen.

CIMG7684.thumb.JPG.f3af225f4061d6f466300

Som du ser av bildene så er hylsa som nåla går gjennom en god del lenger på Omnifuelen enn på Trangiamodellen. Denne hylsa er loddet fast til brenneren og det er ikke så enkelt å bytte eller bygge om disse. Det eneste som jeg kan tenke meg kan være en løsning er å bytte hele brennerdelen hvis det lar seg gjøre. Litt vanskelig å se ut fra bildet av Trangiabrenneren. Men da får du nok en langt større kostnad.

Ny brenner inngår ikke som reservedel i sortimentet til primus og bare denne nåla koster ca. kr. 800,-

http://www.primusshop.no/reservedeler#/page/2 

En mulighet kan være å forsøke å få kjøpt en brukt / utbrukt Omnifuel brenner, hvis det finnes, og bruke deler fra denne til å bygge om den du har.

Jeg sjekket finn.no, men fant ingen ting der. Så var jeg innom eBay.com men der er det også bare nye brennere og repsett som selges.

OBS OBS, det ligger en del billige multifuelbrennere på eBay som ligner på Nova, men pass deg for disse. Jeg har en sånn billig brenner som ble kjøpt på nettet og etter diverse reparasjoner, på ny brenner, så brenner den kun gass.

Slik jeg ser det så kommer du ikke utenom å kjøpe en ny brenner, eller så hadde det vert interessant å høre hva de som lager denne Trangiabrenneren har å si til problemet ditt. Har den noen merking som sier hvem som har laget den?

På Omnifuelen står det PRIMUS og det gjør det sikker også på den du har.

http://primuscamping.com/pages/contact-us 

CIMG7685.JPG.8da900155efe52c404ab2316cf3

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra og informativt svar. 

Jeg fant ut at en kamerat av meg har Omnifuel, så jeg skal innom ham for å teste om det lar seg gjøre å skru de sammen. Hvis det ikke funker, så blir nok neste steg å selge denne og heller se seg om etter en ny.

Jeg sendte mail til Trangia og informerte dem om problematikken, det samme i sportsbutikken der den var kjøpt. Trangia skriver at de er klar over at den kan være vanskelig å justere, men har valgt å gå for denne løsningen likevel. Så var ikke så mye å hente der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
FredrikLD skrev (På 15.11.2015 den 16.54):

Takk for bra og informativt svar. 

Jeg fant ut at en kamerat av meg har Omnifuel, så jeg skal innom ham for å teste om det lar seg gjøre å skru de sammen. Hvis det ikke funker, så blir nok neste steg å selge denne og heller se seg om etter en ny.

Jeg sendte mail til Trangia og informerte dem om problematikken, det samme i sportsbutikken der den var kjøpt. Trangia skriver at de er klar over at den kan være vanskelig å justere, men har valgt å gå for denne løsningen likevel. Så var ikke så mye å hente der...

Litt Necrotilstander her, men prøver et skudd i blinde:

Ble det noe hell med dette? Jeg har begynt å ønske meg litt mer justeringsmuligheter selv på X2-brenneren min, og har sett på akkurat det samme som er snakket om i tråden...

Lengdemessig kan det se ut som om Omnilite Ti er mer lik Multifuel III (som jeg går ut i fra at X2-brenneren er basert på), i motsetning til Omnifuel som ser ganske mye lenger ut.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.