Gå til innhold
  • Bli medlem

Selvbygger kajakk


Anbefalte innlegg

Har sett på amrikanske sider en del nyyyydelige selvbyggerkajakker. Tegninger kan kjøpes, og materialet er ceder og mahogny.

Mahogny er bannlyst, men kan erstattes med kjerneved av eik (mønster) i kajakken.

Her i landet har vi brukt furu. Kan det benyttes i stedet for ceder, og eventuelt hvilken trelasthandler kan skaffe ceder. Har forstått at ceder i dette tilfellet er Westeren cedar (Thuja plicata)

Kaj Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Per_Kele

Jeg har bygd en kajakk i gran med tegninger fra

http://www.thomassondesign.com/index.php

Det som han angir i sine byggmanualer er at furu ikke har samme styrke som gran i lengderetning. Furu er heller ikke godkjent som materiale i reisverk eller limtrebærere, da den har todelt fiberstruktur (bortsett fra grovt malmet kjerneved som er overdimensjonert og brukes til laft m.m.). Jeg tror også at furu pga sin feithet krever mer for å få god vedheft til epoxy/duk. Som dekor og mindre detaljer er den sikkert fin. I tillegg veier furu mye mer enn raskvokst gran fra lavereliggende strøk i norge (som er den idelle), med mye lys ved (sterk vårvokst). Velg da primært ytved.

(red/white) cedar har samme kvaliteter som norsk gran.

Du har følgende treslag (men som kan veie mer) som har omtrent samme eller bedre styrkeegenskaper enn gran : or (kan gi fin rødfarge), osp, ask, bjørk, eik.

Sjekk ut trelasthandlere som importerer de har sikkert noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er vel helst vekten som gjør gran mer egnet enn furu. Styrken til treet har egentlig liten betydning i slike båter. Konstruksjonsprinsippet er at man har to epoxylag, som holdes adskilt med passe avstand av treverket. Det blir samme funksjon som en Ibjelke (jernbaneskinne. Det er topp og bunn som gir styrke, jo lenger fra hverandre (innen rimelighetens grenser), dess sterkere blir bjelken. Slik fungerer disse kajakkene også.

Derfor er det selvfølgelig heller ikke noe i veien for å bruke så lett ved som mulig, så lenge det har en viss trykkfasthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst vekten som gjør gran mer egnet enn furu. Styrken til treet har egentlig liten betydning i slike båter. Konstruksjonsprinsippet er at man har to epoxylag, som holdes adskilt med passe avstand av treverket. Det blir samme funksjon som en Ibjelke (jernbaneskinne. Det er topp og bunn som gir styrke, jo lenger fra hverandre (innen rimelighetens grenser), dess sterkere blir bjelken. Slik fungerer disse kajakkene også.

Derfor er det selvfølgelig heller ikke noe i veien for å bruke så lett ved som mulig, så lenge det har en viss trykkfasthet.

Enig, der er styrken ift densitet som favoriserer gran. Skal du ha noe som er lett og sterkt er gran å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Tror jeg satser på en ALERT 2, bygget i sitkagran.

Har tilgang på sitka, så å sortere ut kvistfritt er ingen problem.

Finner nok ett eller annet til å bryte fargene med.

Sitkagran er lettere og sterkere enn vanlig gran, Skjelettene til de første flyene var bygget av sitka,

har jeg lest.

Har vert opptatt av råtebestandighet, men har lest og lært om "nye" metoder.

Er det forresten litt for ambasiøst å starte med en 2er.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Tror jeg satser på en ALERT 2, bygget i sitkagran.

Er det forresten litt for ambasiøst å starte med en 2er.

Per

Alert 2 er sikkert en fin turbåt, ser veldig stabil ut (65 cm ) og kan laste mye. Fordelen med litt smalere båter er mer effektiv åreføring, samt litt bedre fartpotensial. Min Najad - 57 cm bred - oppfattes også som veldig stabil (særlig med last) og gir avslappet padling. Har du vurdert Thule/2 eller Nomad/2 ?

Du må sikkert regne med å bruke noe mer tid siden en 2'er krever ekstra cockpit og har litt mer lengde. Kanskje 30-40 timer. Hvis du ser på thomassen's side om sjøsettinger så varierer tiden sjølbyggere bruker kollossalt, dette beror seg på valg av løsninger, erfaring, tilgang til utstyr m.m. Jeg brukte ca 250 timer, men da lagde jeg lister og alt fra grunnen av, i tillegg at jeg kun jobba aftensøkter og i en kald garasje. Jeg la ikke opp til alt for mye dekor (som krever mye tilpasning).

Lykke til :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer (og vurderte) også Thule2, men likte pakklukene berdre på Alert.

Er ute etter en turkajakk, så klart er fart også en viktig faktor, men last er også det.

Er åpen for gode råd og vink. Hadde det kansje vert kike enkelt å bygge 2 enkle enn 1 dobbel. Er to til tre i jobb med bygging.

Dekor er vesentlig, må holde på imiget fra murer (arbeider en god del med naturstein)

Bruksområdet for kajakkene er i all vesentlighet vestlandsfjorder.

Kaj Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.