Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonee: Råd om støvler


Skaaningen

Anbefalte innlegg

Julenissen har sent en hint om at han og min kone mener at jeg skal få et par randonee-ski, til min store glede. Min kone har i tillegg vart i samtale med en rådgjiver, førlåt, jeg mener selger, som mente at det var viktig at støvveln min har så kalt gåfunksjon. Siden jeg en gang lyttet på rådgjiver-trening, så er jeg naturlig skeptisk, og ber om litt råd:

Jeg kommer å få et par Head Cyclic randonee-ski, med en binding som passer helt vanlige slalomsko. Bindningen kan slippe opp hælen, merke 'Marker' om det betyder noe. Jeg har hva jeg mener er gode - men store og tunge - slalomsko fra før, og jeg er till tross før alder bland de bedre i bakken. Jeg forventer meg relativt få turer, men vil då i all hovesak gå oppøver, og ikke så veldig mye bortøver. Tror jeg. Typisk bruk vil være en uke i Hemsedal eller i Trysil. Jeg har tilgang til vanlige slalomski, og greie fjellski som jeg bruker på hytte-til-hytte. Med randonee-skidene vil jeg prøve å holde trinn med min sønn på 14.

Så då er spørsmålet: Når er det en fordel med støvler som har 'gå-funksjon'? Finns det noen måte å si noe om hva fordelen er vert, om man jemfører med hva nu en støvvel med gå-funksjon koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Du vil absolutt ha en sko med gåfunksjon. Helst vil du også ha ski som er minimum 10 cm under foten! Feller er ikke oppskrytt men et krav. Du vil også ha utstyr som er lett. Har lest at en kg på foten er lik 10 på ryggen. Dette tror jeg på! Kan fort ta 4-5 timer å komme opp på en topp om man ønsker en fin tur ned. Gele i bein og armer på vei ned etter en slik tur kan ikke sammenlignes med noe annet. Du vil derfor ha ski som flyter oppå løssnøen. Skoene må sitte godt ellers får man gnagsår. Da blir det enda verre å kjøre ned. Slalomskoene kan du selge på finn.

 

mvh

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mange som tror at mennesker som jobber i sportsbutikk er ute etter å lure deg? Min erfaring er heller det motsatte, har stort sett fått gode råd hvis jeg finner en med peiling på det de snakker om.

Head Cyclic ville ikke jeg definert som en rando ski. Heller en helt vanlig, men god, frikjøringsski (fant ikke vekten på den på nett, men regner med den er tyngere en de fleste touring ski i samme bredde). Hvis det er som du sier at du skal gå sjeldent, kun i Trysil el. Hemsedal området og eneste kriteria er at du skal holde følge med en fjortenåring er både ski og binding du har valgt mer en god nok til det vil jeg tro. Da har du også frikjøringsski du kan bruke til heisbasert kjøring, da uten kompromiss. Når det kommer til sko gikk jeg selv de første to sesongene på tur med sko uten gåfunksjon. Det er ikke noe du MÅ ha, men noe du burde ha hvis du skal få en lettere og mer behagelig tur på vei opp. Vær oppmerksom på at det finnes vanlige "slalomsko" med gå-funksjon som ikke på noen som helst måte er rando sko. Gå-funksjonen på slike sko er bare en parkeringsplass/afterski-mode. Rando-sko har gjerne et gåutslag på 55-65 grader.

@torese Hvorfor vil man helst ha en ski som er minimum 10cm under fot? De mest allsidige skiene for forholdene rundt Hemsedal og Trysil forhold er vel heller rundt 85-95mm. Dette er uansett veldig individuelt hva man foretrekker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

med 10 cm er du nesten garantert å flyte oppå snøen på vei ned. Flyter man oppå snøen bruker man mindre energi og energi har man lite av etter 5 timer i motbakke. Proffene flyter nok oppå snøen med langrennski men for oss andre som går mindre på ski er det greit å få litt hjelp av utstyret. Som sagt å gå opp fjellet er ikke det samme som å sitte på heis og kjøre ned. Man bruker litt andre muskler. Kjørte noen år med smale randoski og det ble en ny verden med bredere ski. De fleste jeg kjenner har endt opp med å kjøpe bredere ski. Nå skal det sies at jeg stort sett liker meg i pudderføre. Da er det morro både opp og ned. På dårlig skareføre kan det være svært uhyggelig å kjøre ned.

Tore

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KristianS Det finns rikig nokk mange dyktige selgere. Min kones opplevelse av akkurat denne var at han ønsket selge mest mulig.

@KristianS Dersom bindningen har gåfunksjon som tar 55 grader i vertikalplanet, trenger man da i tillegg en støvel som har gåfunksjon?

 

Ellers takk for flere faktarike svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kun bevegelse i bindingen vil gåbevegelsen være med stiv ankel.

Har du gåfunksjon i støvelen i tillegg vil du også få et utslag i ankelen, dette gjør at bevegelsen mer naturlig og behagelig. 

60 graders utslag er tilstrekkelig, og det holder med utslag kun i bindingen, men med utslag i begge deler blir det altså totalt sett lettere å gå.

Når det gjelder midjebredde, så er sikkert 100mm fint om du kan "shoppe" pudderdager, altså stå bare på de dagene det er dypt pudder. På hardere føre er det bedre med smalere ski, de er både mindre slitsomme å kante og sitter bedre på hardt underlag. Det er flere dager med hardt underlag enn pudder gjennom en sesong. 

En rådgiver i en bank er egentlig en selger, det er lett å glemme. En butikkmedarbeider er selvsagt en selger, men har vedkommende god kunnskap og du legger godt frem dine behov, så er det det forhåpentligvis utstyr som oppfyller dine behov blir foreslått. Og du har alltd valget om å kjøpe eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, torese said:

Hei igjen,

med 10 cm er du nesten garantert å flyte oppå snøen på vei ned. Flyter man oppå snøen bruker man mindre energi og energi har man lite av etter 5 timer i motbakke. Proffene flyter nok oppå snøen med langrennski men for oss andre som går mindre på ski er det greit å få litt hjelp av utstyret. Som sagt å gå opp fjellet er ikke det samme som å sitte på heis og kjøre ned. Man bruker litt andre muskler. Kjørte noen år med smale randoski og det ble en ny verden med bredere ski. De fleste jeg kjenner har endt opp med å kjøpe bredere ski. Nå skal det sies at jeg stort sett liker meg i pudderføre. Da er det morro både opp og ned. På dårlig skareføre kan det være svært uhyggelig å kjøre ned.

Tore

 

I Hemsedal är det sällan det finns något att flyta i, annat än slush på våren (=bästa tiden). Men även på den underlag som normalt serveras i dessa trakter så håller jag med om att ca 10 cm under foten är lagom. Vad som är ytterst viktigt är vridstyvheten. Normal i Hemsedal så har du vindpackad snö, en del knallhårt, en del vindtransporterat puder. All på samma tur, inom kanske bara 30-40 meter. Och på våren med fin sluch längst ned. Många topptur skidor är helt enkelt för mjuka och vrider sig som en kokt makaron när man försöker köra vindpackat t.ex. 

Så: Undvik det lättaste, det till ha stadiga saker som ger bra kant-tryck och som är mycket vridstyva. Jag rekomenderar t.ex. Black Crows Navis elle EVI fundamenatlisme för den som vill ha något lätt.

4front renegades kan gå bra också... Ny modell i år. Renegades är mycket mer lättåkta än dom ser ut. Folk tror dom är svårkörda eftersom dom är så stora

Endret av Johan2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Skaaningen skrev:

@KristianS Det finns rikig nokk mange dyktige selgere. Min kones opplevelse av akkurat denne var at han ønsket selge mest mulig.

@KristianS Dersom bindningen har gåfunksjon som tar 55 grader i vertikalplanet, trenger man da i tillegg en støvel som har gåfunksjon?

 

Ellers takk for flere faktarike svar :-)

Enig med svaret til @Omnilite. Du kan jo også prøve å gå litt rundt med dine egne alpinstøvler vs. å dra i en butikk og prøve å gå rundt i butikken med et par rando sko i gå-funkjson for å kjenne på forskjellen.

Endret av KristianS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.