Gå til innhold
  • Bli medlem

Togo eller nonstop kløv?


Hali

Anbefalte innlegg

Står litt fast mellom hvorvidt jeg skal velge Togo, eller Amundsen kløv til schæferen min. Synes nonstop sin løsning med brystplate virker veldig smart. Samtidig har jeg hørt mye positivt om seleverkstedet sine, som jo er spesialsydde. Tenker også at skinn er bedre enn cordura når det gjelder slitasje?

Er det noen som har erfaringer og innspill? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei - vi har Togo kløv til våre huskyer og kan skrive under på at de tåler mye juling. Den eldste vi har må være over 8-9år og har etterhvert fått noen hull i skinnet nede på kløvposen hvor det kommer borti stein og annet på bakken. Om man får mye slik slitasje kommer an på hvor høy hund du har, da lavere hunder gjerne sliter kløver mer enn høye. Ellers er Togo lett å pakke og å justere i forhold til hvor mye man har pakket nedi kløvsekkene.

Dessverre ikke noe erfaring med non-stop sin kløv. Har ikke sett den engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge, og er ikke i tvil om at det blir en togo-kløv til når yngstemann er stor nok. Togo er solid, store kløvvesker og ligger veldig stabilt. Nonstop ligger også stabilt når den pakkes med lite volum og helt nøyaktig lik vekt, men med en gang man fyller kløvveskene godt oppi volum (og det gjør man fort, for de er ikke så veldig store), så blir de veldig ustabile. Den har gode justeringsmuligheter, plata under er sikkert med på å stabilisere, men den gjør også at hunden ofte blir gående lenge og være våt på magen etter vassing. Spennene på plata er også godt beskytta, en god ide, men ekstremt irriterende i praksis. Spennene er omtrent håpløse å åpne. Fryktelig vanskelig tilgjengelige og værre blir det med kalde fingre. Nonstop har litt bedre lukkeløsning på kløvveskene enn togo, men det er en bitteliten detalj i forhold til ulempene. Togo er veldig solid og holder i årevis. Nonstop har jeg ikke hatt lenge nok til å si noe om slitestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fjellvåk skrev:

Jeg har begge, og er ikke i tvil om at det blir en togo-kløv til når yngstemann er stor nok. Togo er solid, store kløvvesker og ligger veldig stabilt. Nonstop ligger også stabilt når den pakkes med lite volum og helt nøyaktig lik vekt, men med en gang man fyller kløvveskene godt oppi volum (og det gjør man fort, for de er ikke så veldig store), så blir de veldig ustabile. Den har gode justeringsmuligheter, plata under er sikkert med på å stabilisere, men den gjør også at hunden ofte blir gående lenge og være våt på magen etter vassing. Spennene på plata er også godt beskytta, en god ide, men ekstremt irriterende i praksis. Spennene er omtrent håpløse å åpne. Fryktelig vanskelig tilgjengelige og værre blir det med kalde fingre. Nonstop har litt bedre lukkeløsning på kløvveskene enn togo, men det er en bitteliten detalj i forhold til ulempene. Togo er veldig solid og holder i årevis. Nonstop har jeg ikke hatt lenge nok til å si noe om slitestyrke.

 et lite tips ang klipsene på mageplata er å ta å skjære opp den ene siden av stoffbiten som dekker den, vips, så er det mye enklere med en gang :)

 

sånn til Trådstarter: så ville jeg gått for Togo om du føler du vil gi såpass for en kløv, jeg syns Non stop er en grei kløv til den prisen, men jeg ville nok lagt litt ekstra i en togo, om jeg hadde hatt muligheten :) Har en Togo til ene whippeten min, og den ligger som et skudd selvom den er fulllasta og jeg har glemt å feste klipsene under magen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Non-stop køv mm blev diskutert ganske grundig i august og du finner tråden litt lenger ned under hunde tema: http://www.fjellforum.no/topic/29021-non-stop-kl%C3%B8v-amundsen-kl%C3%B8v/

Jeg fastholder mine synspunkter fra den gang som går ut på at Non-stop kløven er veldig upraktisk og klønete i betiening:

"Da jeg skulle ha sele fra Troll Hundefor bestilte jeg også en Non stop Amundsen kløv, da det tross alt også var positive meldinger her.

Troll leverte ekstremt rask, men ak, jeg skulle ha holdt meg til første inntrykk av Amundsen kløven. Kløven er nå grundig av prøvd og tilpasset under kontrollerte forhold i en varm stue. Jeg tør ikke tenke på våte, kalde fingre eller vanter.

Av og på hund:

Halsen kan ikke åpnes helt fordi borrelukket er sikret på begge sider med et spenne. På den ene siden er det et spenne, hvor remsen er stukket gjennom krage stoffet. Et sikrings spenne burde være tilstrekkelig, og derfor kan den gjennomstukne remsen selvfølgelig klippes av, hvilket jeg sikkert ville ha gjort på tur.

Men halsen kan altså ikke åpne mer enn remsen er lang. Selv i ytterste stilling er halsen ganske trang for en husky hann med bredt hode og kraftig hals og pels. Det er en meget trang hals til en ganske stor kropps størrelse. (Likesom den trange halsen på Non-stop nomeselene)

Man må altså bære den fylte kløv på armen og tre den over hodet på hunden. Enda verre er det å få den av over hodet.

Bukgjordenes spenner er skjult i en stoffhylse for ikke å bli slitt og gjørmete. OK, men disse hylser er trange og kan ikke forskyves, så spennet kan betjenes utenfor hylsen.

Lukke den går jo greit, men Elginnen kunne ikke åpne spennene i det hel tatt og jeg akkurat så vidt.

Med kalde fingre ville desperasjonen sikkert gripe både mig og hunden. Man kan selvfølge klippe disse hylser bort, men det er vel ikke sådan du starter med på en ny kløv til 1.600 kr.

På tur tar man kløven av og på flere ganger daglig, så dette må være fullstendig lettvint og ukomplisert.

Tilgang:

Skal man ha noe i høyre veske underveis mens hunden har kløven på må de 2 høyre veskespenner åpnes, 2 spenner bak på topplokket må åpnes. Det kanskje fylte topplokk må legges fremover hodet på hunden, 2 spenner til stabiliserings remmer må så åpnes på venstre side. Så kan man endelig åpne rulle åpningen til høyre veske med 2 spenner. Tilgjengelige saker må derfor absolutt være i venstre veske.

Det kan være OK med en form for topp lomme på side vesken, men ekstra små glidelås lommer til mynter og leppestift er visst ikke et hundebehov og etter min oppfatning inderlig overflødige. Småsaker ville jeg aldri ha på hunden, som kanskje forsvinner på elgjakt eller tar en tur i elven underveis.

Jeg oppfatter derfor Amundsen kløven som inderlig upraktisk og tungvint å betjene og til de grader over-designet (sikkert ut fra de beste intensjoner) og bryter voldsomt med Keep It Simple prinsippet.

Mine iakttakelser er tross alt ikke så ulik noe av det som er nevnt ovenfor av andre - men kanskje min toleranse for dysfunksjonelt design er ganske lav. Ting skal fungere umiddelbart!

Det er vel overflødig å nevne, at jeg har returnert kløven til Troll, da jeg har angre rett på netthandel, selv om det kostet meg porto i lærepenge.

 

Hilsen  Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Elgen har helt klart et poeng mht brudd på keep it simple-prinsippet, da kanskje spesielt det å lukke veskene. Men som med alt annet må man jo veie fordeler og ulemper. Jeg har vært mest opptatt av å unngå gnagsår- dvs bærekomfort, og at hunden ikke kan vri seg ut av kløven. 

Nonstop synes muligens være designet for fuglehundformen. På en fuglehund sitter den som støpt, noe jeg ikke vil si om en del andre kløver. Særlig kan bukspenna være problematisk med andre kløvtyper for noen fuglehunder med relativ dyp og spiss kasse. Det er her jeg har vært fornøyd med nonstopkløven. I tillegg har jeg vært tilfreds med at den har to reimer for justering av veskene, slik at jeg kan justere greit og omjustere når jeg ser et gnagsår er "på vei".

Kvaliteten: Tja, jeg har sydd nonstopp, det har jeg ikke med en fra seleverkstedet:)

Prisen er lavere for nonstop, med vennefest el lign kan man i tillegg få 20 - 25% på XXL, og da er den levelig med litt lavere kvalitet. 

Kløv er som sekk, og må prøves. 

 

 

     

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Beklager å bryte inn i debatten, men jeg har en Eurasier som jeg har tenkt å kjøpe kløv til. Har lest en del om Laika, men må ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på kløv.

Hva erfaring forskjellen på de dere snakker om og Laika sin?

 (Beklager at jeg endrer litt på spm ditt Hali)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har prøvd og returnert non-stop-kløven. Den hadde veldig dårlig passform til min siberian-tispe. Som skrevet over så passer nok non-stop bedre til settere. Seleverkstedet har fine kløven, og kan også sy på mål om du trenger det. 

Jeg vil også foreslå Laika-kløven som et godt alternativ. 

Vil absolutt anbefale deg å prøve før du kjøper, uansett hvilken du velger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde Nonstop kløven på min schæfertispe, og min erfaring er at kløven hadde lett for å skli forover på hunden. Siden schæferen har en noe skrå nakke, har dette lett for å skje når den kløver. Jeg leverte den sporenstraks tilbake, og bestille Togo på mål fra seleverkstedet.
Angrer ikke et sekund. Den sitter som støpt på hunden. Selv om den virker litt "Skral" i forhold til at det kun er 1 rem som går under buken, så sitter den meget godt. Denne remen er av elastisk stoff, som gir litt bevegelsesfrihet til kløven. Kløven i seg selv er meget lett å pakke slik at den får noelunde likevekt i veskene.
Kan absolutt anbefale Togo. Selv om den koster noe mer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.1.2016 at 18.13, T.Skaaland skrev:

Jeg prøvde Nonstop kløven på min schæfertispe, og min erfaring er at kløven hadde lett for å skli forover på hunden. Siden schæferen har en noe skrå nakke, har dette lett for å skje når den kløver. Jeg leverte den sporenstraks tilbake, og bestille Togo på mål fra seleverkstedet.
Angrer ikke et sekund. Den sitter som støpt på hunden. Selv om den virker litt "Skral" i forhold til at det kun er 1 rem som går under buken, så sitter den meget godt. Denne remen er av elastisk stoff, som gir litt bevegelsesfrihet til kløven. Kløven i seg selv er meget lett å pakke slik at den får noelunde likevekt i veskene.
Kan absolutt anbefale Togo. Selv om den koster noe mer.

 

 

Bare en rem under buk/brystkasse? Det er to på alle våre (4 stk). En som er rett bak forbena, og en som blir liggende bak i buken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Lumi said:

Bare en rem under buk/brystkasse? Det er to på alle våre (4 stk). En som er rett bak forbena, og en som blir liggende bak i buken.

Beklager! ble feil det. Bra dere følger med:)  ja, den har to elastiske remer. en bak forbena og en under buken i tillegg til den som går foran på brystet.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotdogshop.no har startet nettbutikk og har tilbud 10 - 17.1.16 - halv pris på Amundsen, Laika og Kennel kløv. 
Edit: Svært effektiv nettbutikk forøvrig, plasserte orderen min 09.45 og fikk melding om at den var levert på posten 10.35 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Da har jeg etter mye om og men kjøpt togo-kløv. Absolutt fornøyd med valget, da den sitter meget bra! Var også innom den lokale dyrebutikken og prøvde nonstop sin, men opplevde at den ble alt for trang i halsen til min litt kraftige schæfer. Vil tro at Amundsen kløven passer fint til settere og andre smale hunder. en annen ting jeg har og utsette på den er mageplaten, både fordi jeg ser for meg at spennene må være helt forferdelige om det er kaldt i været, og fordi at om hunden skulle ta seg en tur i vannet, vil denne bli klissvåt. 

Men, ettersom jeg nå har fått i tak i kløv leder det meg til et annet spørsmål: etter at hunden hadde hatt den på seg tom et par ganger, lastet jeg den med totalt 0.5 kilo, og gikk en tur på 4-5km. Var dette for mye å kreve av ham? Virket ikke veldig sliten heller, men i ettertid går han og gjemmer seg når jeg tar den frem :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor stor er hunden din? Hvor mye utgjør 0,5kg av hundens vekt?

Jeg har hunder som elsker å være på tur, derimot har jeg to hunder som ikke liker å få på seg seletøy eller kløv inne, og ei som ikke liker å få det på uansett. Når utstyret først er på er livet helt fint og hundene storkoser seg på tur. Jeg har ikke gjort noe nummer ut av det i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei! Unnskyld at jeg bruker denne tråden, men hvordan fungerer TOGO-kløven til hunder som trekker mye mens de kløver? Min turhund er alltid i ekstase når han får på seg kløven fra Non-stop, og når vi legger av gårde høres det ut som han nesten kveles fordi han drar så hardt. Jeg vet at Non-stop-kløven har ganske smal hals, og mener TOGO-kløven har brystreima lenger ned på selve brystet. Stemmer det, og vil det bli bedre for hunden min? Han er forøvrig en kompakt alaska-husky med spiss buk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.