Gå til innhold
  • Bli medlem

Fredrikstadmarka


Eikenes

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er iallfall et veldig velbrukt og tilrettelagt turområde. Jeg hadde nok ikke valgt det for en telttur, men det kommer an på hvordan du liker å telte - hvor mye folk du vil ha innpå vs hvor langt det er praktisk mulig å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar.
Jeg skal sove ute fra lørdag til søndag med 4-åringen. Det MÅ absolutt ikke være i marka, men tenkte at det var et enkelt og greit sted. Må hjem på formiddagen på søndag uansett. Hadde mest lyst på litt "fjell-feeling", har vært en del på Torsnes/Hvaler og omegn det siste halve året.

Har du forslag til helt konkrete fine teltplasser andre steder, gjerne "folketomme" steder innenfor ca 30 min fra Fredrikstad, så tar jeg gjerne imot tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du gidder å kjøre til Halden, så hadde jeg lett heller gjort det, mange fine områder der som grenser til Aremark. Feks Store Erte :) I Fredrikstadmarka så føles det nesten som om man til tider går i kø der, så ikke et sted jeg helt vil anbefale å telte i :P Men har Rørfjell i Råde, men der er det ikke noen vann da, men ellers fint der å :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder gjerne det. Men ikke akkurat i dag, Østsidenmarka med telt, bål og elgen i nærheten holder i dag;) men jeg er åpen for alle mulige interessante steder i Østfold, nå spesielt høst/vintersteder. Og over svenskegrensa forsåvidt, mange steder her en vestlending har igjen å utforske.

Nå er jeg av den oppfatning at østfoldinger generelt har mangel på telt-/båltur-kultur. Jeg har vært på teltturer rundt på Hvaler, Onsøy, Vetatoppen, Torsnes, osv., gjerne på tider der det burde vært mye folk ute, uten at jeg akkurat har blitt tråkket over av folk;) Synd der er så langt å kjøre for å komme seg til fjells jevnlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Fredrikstad-marka har man et relativt folketomt område som på folkemunne kalles Amerikamyra (mulig dette er et offisielt navn også). Dette området ligger nordvest i marka. Greit å bruke kart for å finne fram der siden det er færre grusveier og stier inn i dette området.

Om du ikke allerede kjenner til Munken-området i Torsnes, så vil jeg anbefale en tur til de fantastiske sandstrandsbuktene. Parkèr på p-plassen ved Langvik og følg grusveien forbi husmannsplassen innerst i viken og følg veien til første bakke hvor du vil se et skilt pekende inn stien til høyre. Derfra er det merket (sporadisk) fram til Munken- og Tamburen-området.

 

God tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halden/Aremark: Ertemarka er fint - området rundt Store Erte og inne ved Holvann (østenfor Lille Erte). Det er også et område som heter Ankerfjella (søk etter Budalsvika DNT-hytte så er Ankerfjella derifra og nordover til veien). Dette området kan man også "angripe" fra Elgklevtraktene. Lenger nord har vi Vestfjella som går over i Rakkestadfjella.

For turtips i Halden og omegn anbefaler jeg denne siden på fjesboka: https://www.facebook.com/pages/Turer-i-Halden-og-omegn/618920308186764

Her er det mange turer i mer eller mindre kjente områder.

Øst for Sarpsborg har du "Skjebergmarka" og området rundt Tvetervann. Jeg har ikke gått der mye, men det lille jeg har vært der ser bra ut og mindre velbrukt enn Fredrikstadmarka.

I nærmorådet til Fredrikstad er jeg mindre kjent, bortsett fra at jeg har gått mesteparten av runden rundt "dammen". (Geocaching gjør deg kjent på de mest uventede steder.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.