Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av fjellski


KristianS

Anbefalte innlegg

Hei, skal på noen turer i vinter som krever at jeg ikke kan bruke vanlige langrennski. Skal gå mest utenfor spor, men hadde vært fint om de passet i spor også (men ikke avgjørende, om noe så blir det vel kanskje bare scooterspor). Det blir variert terreng, noe semi bratt kjøring, men ikke brattere en 30 grader. Skal gå litt med pulk, men aller mest med sekk. Det må være kortfellmulighet (altså enten Åsnes eller Fischer Easy Skin, noen fler?). Jeg er 192 høy og 80kg uten utrustning. Har gått og stått mye på ski før.

Foreløpig står det mellom to modeller, men jeg vil gjerne ha forslag og anbefalinger. Åsnes Nansen eller Fischer E99 Easy Skin er de jeg har sett på.

Skjønner det sånn at jeg burde velge Rottefella Magnum BC uansett? Tror ikke jeg vil ha 75mm sko/binding.

Og sko? Må være varme nok for norsk høyfjell hele vinterhalvåret og stabile/gode nok til variert terreng, men ikke så stive at gnagsår er uungåelig. Har blant annet sett på Alfa Quest Dynamic.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hey.

Kjøp tynne ski som går i sporet, bruk langfell i løssnø og kortfell på skare.

Kjøper du Rottefella binding som du nevner kan du få utfordringer med å få på deg skia igjen i løssnø etter å ha hatt de av for å få på feller.

Snøen pakker seg i åpningen på skoa.

Åsnes tar reklamasjoner nesten livet ut, så jeg er godt fornøyd med de.

A

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Det lange seige draget skrev:

Hey.

Kjøp tynne ski som går i sporet, bruk langfell i løssnø og kortfell på skare.

Kjøper du Rottefella binding som du nevner kan du få utfordringer med å få på deg skia igjen i løssnø etter å ha hatt de av for å få på feller.

Snøen pakker seg i åpningen på skoa.

Åsnes tar reklamasjoner nesten livet ut, så jeg er godt fornøyd med de.

A

 

 

Er ikke helt på linje med deg hva Åsnes og reklamasjoner angår. Det gikk et lite skall av foringen i fellefestet på mine Ingstad ski som var et halvt år gamle slik at trekjernen var synlig.

Åsnes ville ikke gi reklamasjon på dette og påstod "feil bruk". Jeg har satt fellene forsiktig på og tatt de forsiktig av. Har definitivt ikke rykket de rett av ved nappe i enden, og dermed flerre de av.

Det lettvinte svaret til Åsnes imponerte meg i alle fall ikke..

Har forøvrig 2 par Amundsen (har fjellski lagret 2 steder), de går i spor, men tuppen skraper litt i krappe svinger nede i sporet. Har du store sko, vil også bredden på støvelen kunne gjøre at den skraper.  Jeg har Magnum bindinger på de. Hvis du har budsjett til det, kjøp Crispi Svartisen støvler! Amundsen kan du gå inspirert langrenn med der noen har gått før deg. De flyter godt, og fungerer fint til å lage egne spor med også. De er rett og slett suverene "viddekryssere". Har du bra støvler kan du fint kjøre telemarksvinger med de, selv om de regnes som "tungkjørte". Det holder i massevis med kun kortfell, på dager for kalde vokser er det ikke noen vits å bruke fellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Omnilite skrev:

Er ikke helt på linje med deg hva Åsnes og reklamasjoner angår. Det gikk et lite skall av foringen i fellefestet på mine Ingstad ski som var et halvt år gamle slik at trekjernen var synlig.

Åsnes ville ikke gi reklamasjon på dette og påstod "feil bruk". Jeg har satt fellene forsiktig på og tatt de forsiktig av. Har definitivt ikke rykket de rett av ved nappe i enden, og dermed flerre de av.

Det lettvinte svaret til Åsnes imponerte meg i alle fall ikke..

Har forøvrig 2 par Amundsen (har fjellski lagret 2 steder), de går i spor, men tuppen skraper litt i krappe svinger nede i sporet. Har du store sko, vil også bredden på støvelen kunne gjøre at den skraper.  Jeg har Magnum bindinger på de. Hvis du har budsjett til det, kjøp Crispi Svartisen støvler! Amundsen kan du gå inspirert langrenn med der noen har gått før deg. De flyter godt, og fungerer fint til å lage egne spor med også. De er rett og slett suverene "viddekryssere". Har du bra støvler kan du fint kjøre telemarksvinger med de, selv om de regnes som "tungkjørte". Det holder i massevis med kun kortfell, på dager for kalde vokser er det ikke noen vits å bruke fellene.

Jeg hadde en stålkant som gikk opp i skjøten, og den tok de uten spørsmål gjennom forhandler. Da var skia over 5 år.

Det kan jo hende forhandleren var flink da :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, tronn skrev:

Nansen er i bredeste laget for spor. Åsnes Amundsen eller Gamme 54 bør være midt i blinken for deg. 

Om du ser for deg å gå mye under tregrensa kan derimot Nansen være kurant, da det oftere er mer og dypere snø under tregrensa.

Har Nansen selv og de går sånn akkurat i sporet/ikke i sporet. Det er ikke helt optimalt. Følger opp forslaget om Amundsen eller Gamme da ;)
Skal du ha både for skispor og løssnø er nok Nansen den beste allrounderen, hvis ikke ville jeg gått for Ingstad som er mye bredere igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at mange vil snakke varmt om de skiene de selv har. Jeg har et par Nansen ski som jeg kjøpte på bakgrunn av denne testen.

http://www.utemagasinet.no/Utstyr/TEST-Ski-for-fjellet

De ble kjøpt i fjor vinter og siden jeg ikke har fått prøve dem enda så kan jeg ikke si så mye til eller fra, men jeg kjøpte Rottefella super Telemark 75 mm siden jeg har et par godt inngåtte telemarksko som jeg ikke vil skifte ut for en hver pris.

Jeg har også et par ski som er smalere til turer med oppkjørt spor og som har NNN binding. Til disse skiene bruker jeg Alfa Kikut, en sko jeg aldri har brukt uten å få gnagsår. Jeg har hørt at også noen andre Alfa sko i samme klasse har den samme egenskapen, altså at du er garantert gnagsår. Det ligger sikkert noen tråder her på forumet som omhandler dette. Jeg går aldri på tur med disse skoene uten en grundig taping av begge hælene.

For et par år siden kjøpte jeg nye ski til min sønn. Det ble Salomon sko og bindinger etter en grundig overtalelse fra ekspeditøren i butikken. "Fordelen" med disse skoene - bindingene er at de kun passer til Salomon. Det er et eget system som ikke passer vanlige NNN bindinger så hvis du vet at du aldri kommer til å låne ski av andre så er sikkert dette et "bra" kjøp. :brr: Jeg tror ikke jeg ville gjort samme tabben en gang til.

Jeg har, i løpet av mine mange år i Røde Kors Hjelpekorps, opplevd å hente folk inne på fjellet som hadde ødelagte ski og da er det ikke uvanlig å lånte bort et av våre medbrakte skipar til f.eks erstatning for fars ødelagte ski slik at han kunne henge etter i tau mens mor og / eller barn ble satt i scootersleden. I Hjelpekorpset var det stort sett samme binding på alle ski i den tiden jeg var aktiv og da var det ikke så greit hvis den som skulle låne ski hadde "sitt eget system" på sko og ski.

De første NNN bindingene som kom hadde en tendens til å fryse fast, så en del av de brukerne jeg hadde kontakt med da gikk alltid rundt med en liten boks låsespray eller låsolje i lommen. Jeg har ikke erfaring med dette på dagens modeller.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.