Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS/ basecamp kurs for turbruk på Østlandet


Anbefalte innlegg

Annonse
  • 1 måned senere...
Den 12/29/2015 at 22.30, Null skrev:

Bumper denne da jeg også kunne tenkt med noe slikt som TS etterlyser :)

Har ikke noe kjenskap til egne GPS kurs.

Men jeg undrer på om du (og TS) misforstår noe. Ser ikke noe svar fra TS, så jeg vet ikke om han/hun har missforstått. Men DNT I Bergen har et kurs de kaller for "Bacecamp Sogndal" og det kurset har vel lite med GPS å gjøre.

Utrykket brukes om flere "ting", bl.a. om en camp (leier) i naturen og om et program fra Garmin for å planlegge turer og administrere dem, m.m. Samme lokale turforening har navigeringskurs, både for nybegynnere og for viderekommede. Det siste tar trolig for seg også GPS. https://www.dnt.no/aktiviteter/?categories=course&category_types=gps-kurs&organizers=forening:7#/?categories=course&organizers=forening:7

Kan hende det er innkludet kursene i Oslo også. Du får sjekke med dem. Men det viktigste er å lære seg kart og kompass, det er det sikreste. Og en får mye bedre forståelse for kart/natur, lese kart og planleggeingen er mye enklere. GPS er praktisk hjelpemiddel i enkelte situasjoner, men bør ikke være det eneste folk satser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! 

Beklager sent svar her. med basecamp tenker jeg på programvaren man bruker til Garmin. Det er her man planlegger og logger turer (software). MEN nå erd et slik at Gramin ikke er kjent for å ha lavt brukergrensesnitt og svært lite intuitiv (logisk) i bruk. Har sett det som er på youtube av opplæringsfilmer, men de går lite i dybden. Jeg sliter med at jeg legger inn en tur på Garmin Basecamp (pc) og fører den over på Garmin device. Når jeg da skal gå turen så dukker det bare opp linje som en form for kompass retning og ikke stivalg. Jeg ønsker stivalg for å kunne se hvor langt det er igjen og når jeg kan regne med å være fremme ut fra den farten jeg holder. Har også lastet ned luftfoto slik at jeg kan se reelt terreng og planlegge ut fra det. Hadde vært genialt hadde jeg bare fått det til å virke.. Derfor ønske om kurs i Garmin GPS + Garmin Basecamp. bergen har holdt en del av dette, men ingenting å se/ finne på østlandet. Må jo være kjempestort marked for dette? Eller bruker de fleste GPSén kun overfladisk og nærmest som ett kompass? Kult om noen så sitt kall til å arrangere ett slikt kurs. Mangler vi sted å ha det kan det godt holdes her hos meg (god plass, Larvik). 

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Frank Brubakken skrev:

Hei alle sammen!

Beklager sent svar her. med basecamp tenker jeg på programvaren man bruker til Garmin.

Jeg sliter med at jeg legger inn en tur på Garmin Basecamp (pc) og fører den over på Garmin device. Når jeg da skal gå turen så dukker det bare opp linje som en form for kompass retning og ikke stivalg. Jeg ønsker stivalg for å kunne se hvor langt det er igjen og når jeg kan regne med å være fremme ut fra den farten jeg holder.

 

Dette problemet er diskutert og forklart her tidligere. Se på gamle tråder (tror de er mer enn et år tilbake i tid), hvis du ikke får svar fra folk som kan dette. Selv har jeg aldri hatt behov for å slike ruter. Hvor langt det er igjen, vil du kunne se på selv de eldste Garmin GPSer uten kart, forutsatt at du ha lagt in et punkt (koordinatene). Så det får du nok enkelt til, på din også. På nyere GPSer, får du også beregnet ankomst tid, ut fra farten du har i øyeblikket. Men den tar ikke hensyn til, om det vanskelig terreng lengre frem. Selv bruker jeg MapSource og ikke Bacecamp.

Er du sikker på at du har lagt inn punkter, langs tenkt sti/rute? Mulig det er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på app'en Basecamp fra Garmin ja :)

og generelt litt kursing i praktisk bruk av GPS.

egen Basecamp lager jeg jo ganske ofte, så det går greit :)

jeg har bare alltid klart med med kart. Men ser nå at på mine lengre turer over flere døgn, i nye og ukjente områder, så er en GPS etterhvert et must mtp både sikkerhet og mtp generell assistanse. Min aksjonsradius har doblet seg minst, etter st jeg gikk over fra en mann med pulk, til en mann og to topptrente alaskahuskyer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.