Gå til innhold
dsk

Enda en ny klone av en primus MSR?

Anbefalte innlegg

Nej, för det första är Primus och MSR två skilda företag (Primus är svenskt och MSR amerikanskt) vilka båda tillverkar portabla brännare för matlagning och för det andra är dessa båda en form av modifierade kloner av Réchaud de gaz de dirigeant som uppfanns till den franska arméns officerare 1934. (Äras den som äras bör).

Jag vet inte om det kinesiska köket är en klon eller en egen vidareutveckling, men om det är en klon är det ett annat gaskök som är inspirationen, vanligtvis är kinesiska kloner i det närmaste omöjliga att skilja från originalen på en bild.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, LightDan skrev:

Nej, för det första är Primus och MSR två skilda företag (Primus är svenskt och MSR amerikanskt) vilka båda tillverkar portabla brännare för matlagning och för det andra är dessa båda en form av modifierade kloner av Réchaud de gaz de dirigeant som uppfanns till den franska arméns officerare 1934. (Äras den som äras bör).

Jag vet inte om det kinesiska köket är en klon eller en egen vidareutveckling, men om det är en klon är det ett annat gaskök som är inspirationen, vanligtvis är kinesiska kloner i det närmaste omöjliga att skilja från originalen på en bild.

Du har selvsagt rett, men:

For Svensker er Primus et selskap/føretag

For Nordmenn blir Primus nå for tiden brukt som en navn som er en samlebetegnelse for "alt som man koke mat med andre steder enn hjemme". (Turkjøkken)
Betegnelsen kommer fra "gammelt av" da det ikke var strøm alle steder og matlagingen foregikk med "Primus" fyrt med parafin, slik som f.eks denne Optimus 00'en (lånt bilde).
Derfor sier vi Primus, det er nesten som "Hoovering" for Amerikanere..

On Topic
Brennerne ser tilsynelatende ut som MSR med Optimus kjelestøtter, men om det er det beste fra to verdener er ikke sikkert.
$45 kan det hende den er verdt.

Optimus-00-Camper,_790.jpg

Endret av Omnilite
Bildet ble ikke med..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, LightDan skrev:

Jeg har sett en del kinesiske kopier som har tatt inspirasjon fra f.eks. både Optimus og Primus i samme produkt.

Her er det som nevnt ovenfor at det ser ut til at selve brennerhodet er kopiert fra MSR(whisperlite), og støttebein er tatt fra Optimus(Nova).

Jeg ville i utgangspunktet vært skeptisk, men kan jo hende den er helt kurant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Fjellfilmeren
      Hei
      Jeg har noen 10 år gamle bensinflasker til Omnifuel som jeg tenker nok burde hatt nye o-ringer til tetting. Vil vanlige o-ringer fra biltema fungere eller trenger jeg spesialgummi for å håndtere bensinens virkninger?
      Man skal jo ikke ha bensin på vanlige plastflasker f.eks., da bensinen kan virke etsende.
    • Av Memento mori
      Da dukket det opp en MSR pocketrocket Deluxe i posten.

Oppgitte data

Den har trykkregulator.

Måtte gjøre en minitest fort og gæli.

Ganske stor forskjell på hodene på disse.

Veide disse. 

Kokte 0.5 liter vann og tok tida på Msr pocket rocket 2 som er uten regulator.

Neste ut var Soto Amicus uten regulator. 

Så testet jeg Msr pocket rocket Delux, den var ufattelig rask.

Soto Stormbreaker i oppned modus og gass.

Stormbreaker på bensin.
      Det var ca 4 plussgrader og vann fra springen. Alt ble utført forløpende, så for å få litt vitenskap i det testet jeg msr pocket rocket en gang til da gassboksen begynte å bli kald. Gassblanding var 70 % butan og 30% propan. 

ca 17 sekund treger eller 8 prosent. 
      Konklusjon er at MSR pocketrocket Deluxe er like rask som SOTO StormBreaker på bensin! Håper kulda kommer igjen så de blir mere testforhold i minus 15-20 grader. 
      Må nok opp med ei lita vifte og teste litt i vind, samt lage litt pannekaker for å se hvordan de er å steike med. 
    • Av Pulksliter'n
      Hei! 
      Jeg skal handle en multifuelbrenner for å ha i backup i tilfelle noe skulle skje med min Primus. Av alle brennere som er der ute har jeg kommet frem til to stykk jeg ikke klarer å velge mellom, Soto Muka Stove eller Optimus Hiker+, så da spør jeg dere her inne om hvilke erfaringer dere har med disse to brennerene. 
      Litt pros & cons
      Hvorfor Soto Muka Stove? Den krever ikke forvarming, pakkes lett sammen og blir utrolig liten og hendig, meget fleksibel slange, hurtigkobling fra slange til pumpe samt den brenneren med best effekt tilgjengelig på markedet. 
      Hvorfor Optimus Hiker+? Nostalgi. Den er/oppbevares i en firkantet stålboks noe som gjør den robust og den da tåler å ligge slengt i pulken. Stabil/veltesikker i mine øyne, halve effekten av Soto Muka Stove, tung vekt.
      Jeg synes egentlig tallene taler for seg og burde vel strengt tatt følge sunn fornuft å gå for Soto Muka, men har også lyst å følge hjertet. Så da spør jeg dere erfarne fjellfolk, hvilken brenner burde jeg gå for? 
      PS. 
      Jeg er på jakt etter en kjele med varmeveksler i bunn til snøsmelting og vannkoking. Tanken bak det er å redusere bensinforbruket og dermed ta ned vekten i pulken, samt korte ned tidsforbruket ved snøsmelting, det er jo så dørgende kjedelig 🙄
      Har dere noen anbefalninger til kjele som rommer 3-4 liter? 
      Pulkslitern
    • Av fightingfalcon
      Jeg har lest en del poster på dette forumet om disse to brennerne er litt nysgjerrig på om noen har erfaring med begge.
      Som jeg har forstått så er Dragonfly et klart valg når man skal kokkelere, da denne kan justere intensiteten på flammen. Derimot har denne flere bevegelige deler
      som kan gå i stykker underveis på en tur. XGK EX står frem som ekspedisjonsbrenner nummer 1 og jeg ser folk anbefaler denne over en lav sko. I tillegg har denne kommet bra ut i kullostester.
      Jeg er veldig interessert i en brenner som fungerer uansett, men også kan kokkeleres med (Kanskje et umulig ønske? evt. må ha begge?). Er det noen her som lager mat med XGK?  eller er det bare snøsmelting og koking? Jeg har lest her tidligere at man kan justere intensiteten på XGK ved å pumpe mindre trykk på flaska. Er "simmering" med XGK så omstendig at man heller bør gå for en dragonfly? eller er dragonfly så robust at den kan være det beste av begge? 

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.