Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsliv som jobb?


SigBjørnen

Anbefalte innlegg

Sitter å funderer på å starte et firma som drar folk ut i skog og mark, og som gir et foredrag om fjellområdet en skal besøke og en matopplevelse når en har kommet fra turopplevelsen! Dette har sikkert flere gjort eller tenkt på før, men folk i Norge er glade i å komme seg ut på tur og liker opplevelser, men alle fjelltoppene, fjellområdene vi beveger oss i kan vi ikke så mye om, detaljene om hendelser, historier, mattradisjoner osv

Da spør jeg, høres dette interessant ut eller ville det være vanskelig å lage en forretningside av dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Landsem

Hei. Dette er det helt sikkert et hungrende marked for. 

Det er bare én hake ved det. Det var for 20 år siden. Dette har blitt storindustri og viktig næringsvei i hele bygde-Norge. Til og med gode gamle hurtigruta driver nå med slike sprell etter at de fikk inn noen nye blåruss for noen år tilbake. De aktørene som har mest for seg er de som kan hoste opp de mest troverdige prosjektene i havet av tilbydere. Å ha med folk på tur og snakke litt om fjelltopper og servere litt mat etterpå tror jeg blir for grunt og litt nært opp til hva folk kan klare å få til ved å gå i butikken og lese seg opp på egenhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SigBjørnen skrev:

Sitter å funderer på å starte et firma som drar folk ut i skog og mark, og som gir et foredrag om fjellområdet en skal besøke og en matopplevelse når en har kommet fra turopplevelsen! Dette har sikkert flere gjort eller tenkt på før, men folk i Norge er glade i å komme seg ut på tur og liker opplevelser, men alle fjelltoppene, fjellområdene vi beveger oss i kan vi ikke så mye om, detaljene om hendelser, historier, mattradisjoner osv

Da spør jeg, høres dette interessant ut eller ville det være vanskelig å lage en forretningside av dette??

Jeg har tro på slike prosjekt. Jeg har en søster som driver med det - og de driver godt på hobbybasis. Men det er veldig mye jobb. Men det finnes utallige muligheter for å søke støtte, Bygdeutviklingsmidler og innovasjonsmidler. 
Det er egentlig ganske overraskende hvor mye enkelte er villige til å betale for ferdig opplegg. Vil tro det er en fordel å være i nærheten av der det er mye folk. Langs E-6 eller en større attraksjon - samt knytte seg inn i mot en Destinasjon av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Landsem said:

Å ha med folk på tur og snakke litt om fjelltopper og servere litt mat etterpå tror jeg blir for grunt og litt nært opp til hva folk kan klare å få til ved å gå i butikken og lese seg opp på egenhånd. 

Ikke minst gjennom google! Det er utrolig hvor mye man finner på nett i dag.

Det er flere guidebedrifter som gjør det bra her i Romsdal. Kanskje ta en telefon til Tommy bak Romsdal Adventure og høre litt? Han og kona startet opp i 2012, og har gjort det veldig bra. Der er det mer adventure turisme, men likevel lokalkunnskap, god mat, og natur som står i fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg får lyst til å være med på et sånt prosjekt. Vurderer å prøve ut et sånt prosjekt selv, men vet ikke hvordan jeg skal komme i gang. Hvordan markedsføre det? Har prøvd å få med folk ut på tur, men de vil ikke så langt som en fjelltopp en gang og helst kjøre bil unødvendig langt for å slippe å gå så mye.

Har 73 likere på Facebook-siden til en personlig blogg. Vurderer å opprette et arrangement til den siden om en fjelltur. I 2011 arrangerte jeg en sykkeltur og bare 3 andre møtte opp, av 421 som hadde trykket deltar for å tulle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor tro på prosjekter knyttet til norsk natur en må bare gjøre det interessant nok for folk, det må planlegges godt, lage en god forretningsplan, men som det er sagt så er det mange som driver opplevelses prosjekter, guidete turer. Men har en en god ide som gir mye pågangsmot, så er det bare å prøve det ut. Tror at det kan være koblet til mange destinasjoner i feks et fylke, en har alltid mye spennede å fortelle av feks kjentfolk, historier som ikke er fortalt dette vil gi en flott ramme rundt en fjelltur. Målgruppen er ofte firma som har midler og som ofte tar medarbeidere ut i naturen. Men tror at en kan velge å spisse målgruppen som en vil. Å bo i en by som har nærhet til interessante destinasjoner er nok en fordel, hvis en skal leve av fjellopplevelser. Og selvfølgelig søke støtte til prosjektet og forhøre seg med noen som driver med naturprosjekter allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man må spisse seg inn mot målgruppen. Jeg tror utenlandske turister kan være fornøyd med å bli kjørt opp til et utsiktspunkt, mens nordmenn kanskje vil guides opp et fjell for å kjøre på ski ned igjen. Bedrifter vil ha all inclusive pakker med innslag av ekstremsport, behagelige senger og luksus. Er man knyttet opp til en turistdestinasjon er det kanskje enklere å tilby enkeltaktiviteter, mens om man driver på sin egen plass må man ha "full pakke", som disse småhotellene som driver med bratt skikjøring etc. 

Det er vel kanskje ikke så vanskleig å få tilskudd og støtte, men jeg ville hvert fall ikke startet noe sånt uten både en ganske grundig markedsanalyse og en tro på at man har et unikt konsept med kommersiell appell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spisser en målgruppen for mye så kan en jo miste endel naturinteresserte kunder?! Hvor kan man søke støtte til naturopplevelses-prosjekter? Kan en gjøre en grundig markedsanalyse selv?

Vil nok være en fordel å ha gjort et grundig forarbeid, og finne det unike naturkonseptet som gir energi til å ståpå og penger i kassa. Jeg tror at det fremdeles finnes unike naturkonsepter, men en må prøve ut og justere underveis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ta med deg turister fra utlandet, må du nok tilrettelegge det ganske mye mer enn hva vi nordmenn er vant med. Da tenker jeg mer som en safari, hvor alt av utstyr blir fraktet, enten på bil eller snøskuter, opp til toppen av et fjell, der du pakker ut langbord, setter opp svære griller og lager et skikkelig gourmetmåltid.

Men som sagt tidligere i tråden av flere, tror jeg at "normale" nordmenn gjerne vil betale for å ikke måtte planlegge en sånn tur selv. Ofte er det på grunn av at de har et for hektiskt hverdagsliv eller at de ikke orker å sette seg inn i hva som trengst av utstyr, hvor en kan gå, hvor lang tid det tar, hvilken vanskelighetsgrad en sti har osv... Kanskje er det en vennegjeng som endelig er barnefri en helg, og kunne tenke seg å ta en helgetur over en fjelltopp eller over en vidde. I så fall må du ha alt av utstyr og alt av sikkerhet ferdig satt opp. De må være trygge på at alt er på stell, og de trenger bare å stille opp i grunnleggende turklær. Hvis du kjøper deg noen fellingskvoter og har turer i riktige sesonger, kan folk også få være med på jakt, med påfølgende flåing, oppdeling og matlaging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adventure turismen hvor norsk utilgjengelighet og råskap står i fokus, er etterspurt for tiden. Så man trenger ikke å tilrettelegge så alt for mye. Det spørs hvilken utenlandsk kundegruppe man ser etter. Tenk bare på alle de utenlandske turistene man treffer på DNT hyttene gjennom sommersesongen. Ingen av dem får utstyret sitt tilkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det hadde vært en ide å prøvd å arrangere noe. For eksempel ta seg en fjelltur med noen man kjenner. Men er det snakk om bilkjøring for å bare trenge å gå i 20 minutter, anbefaler jeg å styre unna. Blir bare til at man bruker tiden på å tømme seg for energi uten mening. Eller gå mye turer alene og skryt av det til andre. Kanskje blir det til at andre begynner å mase litt om at du bør prøve å arrangere en tur på Facebook. Er verdt et forsøk for turen sin del. Bare pass på å orienter alle godt om nøyaktig hvor alle skal møte opp, istedenfor bare navnet til selve området møteplassen er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har vært inne på, er dette et marked mange prøver seg i. Som forsker blir jeg innimellom kontaktet av folk som vil ha kunnskap de vil putte inn i disse konseptene sine. Mitt inntrykk er at det ikke fins noen snarveier. Det krever hardt arbeid over lang tid. Jeg tror ikke man kan gjøre butikk av å lage en tur her og en tur der og fylle med ulikt program av høy nok kvalitet. Til det er mengden forarbeid som skal gjøres alt for stort. Skal du klare å få nok igjen for dette til å leve av det, vil jeg tro at du må utvikle noen få turer som du gjentar igjen og igjen, gjerne med variasjoner etter målgruppen.

Det er alltid lurt å sjekke ut konkurransen. På den ene siden er det de lokalt forankrede med stor kunnskap om området, gjerne med bakgrunn i en lokal turistbedrift, og så er det DNT. Sistnevnte arrangerer stadig flere "konseptturer".

Lykke til! Kult om du får det til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mange flotte tips, som jeg tar med meg! Tror jeg må satse på å utvikle noen få turkonsepter i et lett tilgjengelig fjellområde med en base med kvalitets overnatting/mat. Liker konseptet til Romsdal Adventure, familiebedrift som nok skaper ståpåvilje fordi en vil gi positive opplevelser. Opplevelser som igjen gir ringvirkninger, slik at nye kunder kommer til. Nok viktig å satse utover Norge også, Norge er attraktivt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2015, 16.46.57, SigBjørnen skrev:

Men spisser en målgruppen for mye så kan en jo miste endel naturinteresserte kunder?! Hvor kan man søke støtte til naturopplevelses-prosjekter? Kan en gjøre en grundig markedsanalyse selv?

Vil nok være en fordel å ha gjort et grundig forarbeid, og finne det unike naturkonseptet som gir energi til å ståpå og penger i kassa. Jeg tror at det fremdeles finnes unike naturkonsepter, men en må prøve ut og justere underveis.

 

 

Jeg tror et slikt konsept til en viss grad må være spisset. Betalingsviljen for en "tur i skogen" tror jeg er lav. Hoteller og andre som driver med reiseliv kan tilby slikt og ha folk som gjør slikt ved siden av annet arbeid, men om man skal ha dette som eneste næringsinntekt er man avhengig av et konsept der det er tilstrekkelig antall kunder og betalingsvilje. Avhengig av destinasjon er det sikkert mulig å tilby flere forskjellige typer opplevelser, som klatring, rafting, hundekjøring etc. Men man må på en eller annen måte finne ut hva det er betalingsvilje for og hvor marginene er gode nok. Hadde jeg vært deg ville jeg også vurdert å starte med dette ved siden av en vanlig, gjerne ltit fleksibel jobb og se om det ga nok avkastning til å stase på fulltid. 

Et innføringskurs i bedriftsøkonomi på BI er sikkert ikke dumt. Markedsanalyser er det sikkert mulig å gjøre selv, men man må nok sette seg litt inn i hvordan det gjennomføres. Innovasjon Norge er et naturlig sted å starte å søke om penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Dette fagfeltet tilbys vel som høyskolestudium og om ikke jeg har bomma helt, så markedet er stort og differensiert. 

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du burde prøve deg som ansatt i et annet firma først. Da kan du høste erfaringer og se hvordan det faktisk er uten at du løper noen risiko i form av investeringer fra egen lomme. 

Personlig hadde jeg holder jeg meg laaaangt unna denne typen jobb. Dels fordi det er lett å ødelegge sin egen friluftslivs glede ved å gjøre det til jobb og dels fordi timelønna er lav sammenlignet med annet type arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt på småbedrifter som driver med dette. Ser ikke ut til at lønnsomheten er så høy hos småbedriftene jeg sjekket. Betyr jo ikke at man ikke kan lykkes, men at markedet er vanskelig. Tror heller ikke man skal ta antallet uteksaminerte fra en friluftslinje på en Høgskole som en indikasjon på at markedet er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville arrangert noen enkle turer gratis med venner og bekjente. Mat ordnes på selvkost, at alle tar med seg egen matpakke og drikke. Hvis dere får med dere noen flere, så kan dere for eksempel arrangere teltturer over noen netter med tilrettelegging for at både uerfarne og erfarne skal få noe godt ut av turene.

Sett deg gjerne inn i hvilket ansvar du får. Hva skal du gjøre hvis noen går seg vill eller skader seg? Brekker armen eller beinet? Rutiner for førstehjelp og Walkie Talkie kan være greit utstyr å ta med. Jeg har irritert meg over for dårlig mobildekning enkelte steder som gjorde at vi først da tenkte over at vi burde hatt Walkie Talkie, også på kortere turer med bare meg og en annen... Går noen seg vill og er i nærheten uten mobildekning, så nytter det ikke å ringe. Fordelen med Walkie Talkie er at alle er på samme kanal, istedenfor å ringe opp hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange bedrifter i Norge som bruker naturen som arena og tilbyr guiding, fisketurer, jaktturer, hundesledeturer, ekstremsportturer osv. Det du må bestemme deg for er hvilken form for bedrift du vil være. Hvilken type turisme skal du satse på. Selv har jeg stor tro på økoturisme i fremtiden. Økoturisme handler ikke bare om natur, men også miljø. Hvordan man reiser, forbruk osv. Så ville jeg ha tenkt nøye gjennom hvem kunden skal være. I Norge driver mange med friluftsliv selv og ikke mange norske vil bruke mye penger når de er i stand til å gjøre slikt selv. Selv ville jeg ha rettet det mot det Asiatiske markedet. Skal du bare ha det som en biinntekt/hobby kan du satse på norske kunder, men skal du satse stort så bør du skaffe internasjonale kunder med penger i lomma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt samme tanken som deg i mange mange år, men nå tror jeg ikke at jeg gidder å prøve, men er du ung og sprek og ikke har andre forpliktelser enn deg selv så kan jeg gi deg noen tips.

Hvis du skal gjøre dette til noe mer enn en hobby så er det f.eks. et marked som betaler bra og en potensiell kundegruppe som ikke har så mange tilbud. Ja og først så må du skaffe deg en god forsikring så du ikke risikerer søksmål i millionklassen for en forstuet tommel eller en brukket ankel eller i verste fall en fatal ulykke.

De som betaler bra er næringslivet. Å arrangere turer, ja gjerne tematurer for næringslivet vil nok gi mer stål i kassen en å forsøke seg mot norske menigmann. Vanlige nordmenn er ikke villige til å betale noe særlig for et tilbud som ellers er gratis. Jeg har en del erfaring fra Turistforeningen og de turene går nesten ikke i pluss. Like vel er det mange som synes at det er mye å betale noen få tusenlapper for en helg med både mat, transport og overnatting.

Skal du tjene penger på nordmenn så må du nok satse på turer som ligger helt i toppsjiktet av hva fysikk og utstyr angår.

Så har du en turistgruppe som kommer hit med bobil, De kommer hit for å oppleve norsk natur, men kommer seg sjelden lenger ut i naturen enn at de kan se bobilen sin. De er ofte, i alder, over middagshøyden, har nok av penger og er ofte villige til å betale det det koster hvis de bare får kvalitet. De trenger ikke å bevege seg så veldig langt, men liker veldig godt hvis de kan bli transportert på en trygg, og gjerne litt spesiell måte. Så kan du vise frem litt natur som enten er litt spesiell eller spektakulær, planter eller dyr og så servere et måltid med spekemat, øl og norsk akevitt. Og hvis du har noen bunadskledde budeier til å servere så setter gjerne det krona på verket. 

Min kone var med firmaet sitt til Lillehammer under OL og da et planlagt arrangement gikk i vasken så fikk de i all hast hyret inn noen hester og sleder og dro på sledetur inn i skogen. Mange minusgrader, måneskinn og med en klar stjernehimmel så var kulissene på plass. Min kone ble sittende sammen med direktøren, pluss frue, for E.ON Ruhrgas som er det største børsnoterte gas og energiselskap i verden. En person som sikkert ville beholdt masken om så hele verden gikk opp i røyk, men å oppleve et norsk vinterlandskap med revespor og harespor i snøen og at min kone hadde så mye naturkunnskap at hun kunne se hva slags dyr som hadde gått der og i hvilken retning de hadde gått, gjorde nesten mannen rørt til tårer.

Det er en del ting som vi tar som en selvfølge men som er veldig eksotisk for folk som ikke kommer lenger borte fra enn et stykke syd i Europa. Ja og så har du japanere og kinesere, men de opptrer som regel i store flokker. 

Jeg har også vert med engelske skolebarn på dagstur i syd Engeland, og det som av dem ble beskrevet som en nær døden opplevelse var ikke mer enn en tur i en liten bekk som kanskje var 20 til 30 cm dyp på det dypeste og hvor man måtte krype under noen trær som hadde falt over bekken.

Jeg har også vert med på en del firmaturer rundt om i landet og det er utrolig hva en del mennesker er villige til å ta seg godt betalt for, og firmaene betaler. En vikinghjelm i plast, noen hjemmesydde "vikingklær", benker med sauefeller langs bordene og et under middels hjemmebrygget øl i glassene. En mer eller mindre "sann" og lokal røverhistorie fra vikingtiden sammen med litt spekemat og hundrelappene strømmet inn,

Et siste tips kan også være å samarbeide med noen hoteller. De kan selge produktet ditt, skaffe kundene og så ringer deg når alt er klart. En enkel og grei måte å starte på som ikke tenger å koste for mye i form av markedsføring og reklame. 

Ref.  http://callofthewild.no/

Lykke til.

 

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg bare fortelle en liten historie fra turen med engelske skolebarn som illustrerer litt hva du kan havne opp i som turleder.

Det var med en gutt som var veganer, https://no.wikipedia.org/wiki/Veganisme , og selvfølgelig måtte denne gutten falle og skrubbe opp kneet sitt. Han fikk panikk når han så blod og et par av lederne besluttet straks at to voksne måtte følge ham tilbake til huset vi bodde i for å rense og bandasjere kneet hans. Som gammel hjelpekorpsmann og speider så er jeg vandt til å improvisere og mente at mitt lille lommeapotek kunne berge situasjonen. Nei, gutten hadde egne bandasjer og "medisiner" og kunne ikke behandles med vanlige antiseptiske midler fra apoteket.

Ok, jeg tok på meg en litt strengere mine og refererte til sikkerheten til de gjenværende barna hvis to leder skulle forlate gruppen og da fikk jeg selvfølgelig spørsmålet i retur, "hva vil du da foreslå"?

Svaret var enkelt. Jeg hentet opp noen sterile gas-kompresser fra lommeapoteket og fjernet innpakningen. Så bad jeg gutten tygge forsiktig på en kompress mens jeg brettet opp buksebeinet for å komme til såret. Det stod noen spørsmålstegn rundt og så på, men når såret ble renset med guttens eget spytt og bandasjert med gas som var sterilt og helt sikkert ikke laget av verken dyr, fugl eller fisk, så kunne det vel ikke bli bedre. Det syntes i hvert fall faren til gutten når han ble hentet noen dager senere og gutten fortalte hva som hadde skjedd. 

  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode tilbakemeldinger og historier på det å ha "friluftsliv som jobb"!

Kommer til å bruke vakre landskap i Rogalands som trekkplaster på opplevelseshungrige utlendinger og nordmenn. Har en plan på å bruke eksisterende overnattingssteder med utmerket lokalt mattilbud, så skal jeg dra dem med meg opp i fjellheimen vise dem noen av norges kjente og ukjente naturperler, fortelle historier som ikke er fortalt:-) og ta sykt mye betalt for opplevelsene:-):-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så bør du beregne minst en ekstra person som leder i tillegg til deg selv. Hvis du får en skade på en person som enten må returnere eller hentes ut på annet vis så bør du ha minst en ekstra person som kan ta seg av denne slik at ikke hele turen må avbrytes.

http://www.h-avis.no/kvinnherad/nyheter/sauda/barer-skadet-tenaringsjente-ned-fra-fjellet/s/5-62-113599 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje og en ide å utdanne seg, sette seg inn i ansvar/risiko redusernede tiltak o.l. - det kommer uansett når HMS planene skal utarbeides.
Å drive friluftsliv på fritiden, og å ta ansvar for andre sitt liv og helse er to ulike ting.
Popper opp mange nye små aktivitetsvirksomheter hele tiden, alle med med "den gode ide", men når virkeligheten rammer lukker dei ned igjen. Entenfordi det ikke var så koselig som dei hadde forestilt seg - der jo jobb!

Dine produkt må være gjennomarbeidet - å rusle en tur å slenge ut "historier" holder ikke.

Lykke til, det kan bli en fantastisk jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.