Gå til innhold
  • Bli medlem

Rullestaden

Anbefalte innlegg

Annonse

Buksa kan bare være våt. Så lenge man er i bevegelse begynner den å tørke med kroppsvarme så fort det slutter å regne og når man går er gjerne problemet oftere å få ned kroppstemperaturen enn å øke den. Om buksa er litt våt da gjør ingen ting. I telt er det bare å smette den av og tre bena ned i posen i stedet. Ellers tørker den jo også mens man sitter foran bålet. Det er selvsagt stusselig å dra på seg ei kald og våt bukse i grålysninga men det går fint så fort man har kommet seg i bevegelse.
Sovepose: Bør luftes/tørkes hver morgen om forholdene tillater. Så får man luftet ut kondensen etter en varm kropp. Over tid kan dette akkumulere og gjøre soveposen kaldere. Dunposer kan rett og slett kollapse og isolere nesten ingenting. Potensielt farlig. Soveposen er jo på mange måter "siste skanse" mot hypotermien. Så luft posen godt ved anledning. 

Sokker tørker greit om man stapper ei flaske (brusflaske, nalgeneflaske, whatever) med varmt vann ned i dem om kvelden. NB! Termos funker dårlig! ;)
Er de bare litt fuktige og trenger litt lufting slenger jeg dem bare over snorene som holder innerteltet fast i ytterteltet eller henger dem i noen greiner på en busk slik som på bildet.

20140605_160947.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvor du befinner deg, hvilken årstid osv.. Min erfaring er at om du har blitt våt (ikke fuktig eller svett) tar det lang tid å lufttørke klærne, og det er nesten nyttesløst å prøve. Som oftest er det også fuktig i luften ved soloppgang her på vestlandet, og kondens/morgentåke gjør at ting ikke tørker, eller blir fuktig om det henger ute. Befinner du deg på østlandet, er luftfuktigheten vanligvis mye vennligere (jeg har ikke nok erfaring fra nordlandet). Tørking ved bål er det beste. Ull og syntetisk tørker raskest. Bomull bør du la bli igjen hjemme. Vanligvis tar jeg bare på meg de våte klærne og går de tørre. Det er kanskje litt kaldt i starten, men det ordner seg etter hvert.

Tørr varm vind er vel kanskje de beste forholdene for å tørke klær, men det skjer kanskje én gang pr. generasjon her i området.

Jeg har alltid med meg noen meter med tynt tau, og skal jeg campe en lengre periode (et par timer før jeg går og legger meg), ser jeg på muligheten for å lage bål, men skifter alltid til tørre klær og henger opp de våte. Dette kan være en utfordring over tregrensen selvfølgelig.

Å gå ullsokker i Gore-tex-sko tørre kan være en utfordring, og du bør alltid tørke sko og skifte til tørre ullsokker før du går videre. Jeg har prøvd å drasse med meg litt avispapir som jeg har stappet ned i skoene, og dette har fungert bra, men det blir jo noe ekstra å ha i sekken. Det finnes kanskje noe alternativ til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært noe fan av å ha våte klær i soveposen - velger heller en komfortabel natt og så gå meg tørr neste dag. Regner det også neste dag blir du fuktig uansett.

Sko får lufttørke så mye det går over natten - tar alltid ut innersålen. Å ha litt trekk i teltet hjelper på å få ut fuktighet.

Ved dårlig vær bruker jeg ikke så mye tid og energi på å tørke ting - mest ulla som er innerst mot kroppen. Så tar jeg heller en stortørk ute i sola når været er på min side.

Hender også at jeg fyrer primus - det skal ikke så mange minuttene til for å drive ut mye fuktighet.

Endret av lysaar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
5 timer siden, Nils-Kristian Brubakk skrev:

Mitt ultimate tørketips er avispapir. Om alt er vått, og klimaet er rått - funker alltid avispapir fjell!
Ned i sko, bukseben, luer, hansker etc. Berget meg noen ganger...

Bruker selv dette trikset hjemme hvis en sko er helt blaut. suger ut vannet veldig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våte sokker kan tørkes ved å legge dem over skuldrene på innsiden av klærne, gjerne utenpå undertøyet. Sokkene holdes på plass av seletøyet på sekken og tørkes av kroppsvarmen når man går.

Hvis du har våte støvler, f.eks. etter å ha vadet en bekk eller elv, så kan du ta på tørre sokker og trekke en plastpose utenpå. (Fattigmannsmembran.) Brødposer funker bra. Jeg pleier å tape åpningen like over ankelen for at posen skal holde seg på plass. Dette holder deg tørr på beina minst et par timer, helt til du blir våt av svette.

Ellers er det jo mulig å ta våte plagg på når man skal gå slik at kroppsvarmen tørker dem. I militæret ble dette kaldt "å gå seg tørr"

Ellers kan en del klær tørkes i soveposen i løpet av natten. Dette funker både sommer og vinter.

Når det er snø så kan du lage en god kuldegrop i ytterteltet og sette primusen i bunnen av gropa. Så legger du skistaver eller kvister over gropa og legger sokker og votter etc. på kvistene. Varmen fra primusen tørker sokker og votter på kort tid, bare pass på å ha god lufting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mørkeblå skrev:

Bruker selv dette trikset hjemme hvis en sko er helt blaut. suger ut vannet veldig fort.

Avispapir har en enorm evne til å trekke til seg fukt. 
Å ha en 5 aviser i sekken, er ikke store ekstre tyngden å bære på, og så kan det brukes både til tørking, og oppfyring med ved - om det er lite/våt never å få tak i. 
Er alfa omega hos meg dette, da jeg verken liker å gå med tørr eller å ha våte elementer i soveposen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordring på overnatting i minus 20 er å få ullundertøyet tørt. Finnes det noen triks her, eller må man ta på seg stivfrossen undertøy dagen derpå, og gå dette varmt igjen?

Opplevde dette sist helg. Prøvde å unngå å gå meg svett underveis til camp, med dette var klin umulig med tung pulk i særdeles bratte bakker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Knut S skrev:

Utfordring på overnatting i minus 20 er å få ullundertøyet tørt. Finnes det noen triks her, eller må man ta på seg stivfrossen undertøy dagen derpå, og gå dette varmt igjen?

Opplevde dette sist helg. Prøvde å unngå å gå meg svett underveis til camp, med dette var klin umulig med tung pulk i særdeles bratte bakker. 

Ved minus 20 ville jeg nok kanskje sovet med det i posen, da det som du sier fort blir stivfrosset - og en forferdelig start på dagen derpå..
Fyrer du bål tørkes det enkelt over varmen.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knut S skrev:

Utfordring på overnatting i minus 20 er å få ullundertøyet tørt. Finnes det noen triks her, eller må man ta på seg stivfrossen undertøy dagen derpå, og gå dette varmt igjen?

Opplevde dette sist helg. Prøvde å unngå å gå meg svett underveis til camp, med dette var klin umulig med tung pulk i særdeles bratte bakker. 

Virker som du kler deg feil hvis du opplever å få ullundertøyet så fuktig i slikt klima. Tynt lag med ullundertøy og en ventilert gore-tex jakke skal være nokk til å holde deg varm ved middels bevegelse. Står du iro hiver du en prima/dun jakke over deg. Har du ekstra sett med ullundertøy du legge dette på innsiden hvor de fuktige plaggene beholdes på utsiden. Men man vil jo også minst mulig bruke tid og energi på å kle av og på seg i slike temperaturer. Har du prøvd nettingskonstruksjon? Sover alltid med ullundertøyet i soveposen. Fuktige sokker legges også rundt lårene hvor venene er størst.

Endret av Mørkeblå
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Knut S skrev:

Utfordring på overnatting i minus 20 er å få ullundertøyet tørt. Finnes det noen triks her, eller må man ta på seg stivfrossen undertøy dagen derpå, og gå dette varmt igjen?

Opplevde dette sist helg. Prøvde å unngå å gå meg svett underveis til camp, med dette var klin umulig med tung pulk i særdeles bratte bakker. 

Under kalde forhold:

Tørking i telt er jeg lite for da det tilfører fuktighet andre steder, dersom man ikke har med seg svært mye drivstoff da.. Tørking i sovepose fungerer ikke i over flere dager, da dampen vil bli til is inni soveposefyllet, alternativ kan man bruke dampsperre. Det er dessuten ubehagelig å sjøltørke over natta med vått undertøy. Anbefaler heller ikke å mikse tørt og vått tøy under kalde forhold. Man bør alltid ha ett fullstendig tørt sett og det bør være adskilt fra det våte og kun brukes i leir/rolig aktivitet

Det beste trikset er å gå seg tørr før leir eller ha rolig aktivitet i leir så man sjøltørker . Siste 30 minutter frem til leir gås ekstremt rolig, full lufting og småfrysing. Gjerne åpne lissene/gamasjene i skoene også. Kun mindre tørk av sokker og votter bør gjøres i teltet.

Dersom man ikke har klart å tørke tøyet, legges det bort, så starter man morgenen med det tørre, spiser, blir varm igjen, gjør ferdig mest mulig til avgang, eventuelt tine det isete/våte tøyet/skoa  over primusen, så raskt bytte i teltet før det pakkes og man begynner å gå. Tiden bør være så kort som mulig til avmarsj. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå seg tørr er litt kjipt i starten, men lønner seg fremfor å gå i det tørre settet ditt og ende opp med to fuktige/våte sett. I vær hvor å lage tørkesnor og tørke klærne i sol og varme ikke er gjennomførbart, er å gå seg varm og tørr å foretrekke.

Er det kaldt, kaldere enn 10 blå, kan du forsøke frysetørking. Det blir sjeldent helt tørt, men det hjelper. Plagget kan henges opp til det fryser, og du kan riste og børste av isen med en klesbørste. Klærne blir ekstra kald å ta på igjen, men de er også tørrere. En fôret lue kan vrenges og henge ute til svetten blir til rim. Børster du av dette gir det gode resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den 21.1.2016 at 16.00, PTG skrev:

Under kalde forhold:

Tørking i telt er jeg lite for da det tilfører fuktighet andre steder, dersom man ikke har med seg svært mye drivstoff da.. Tørking i sovepose fungerer ikke i over flere dager, da dampen vil bli til is inni soveposefyllet, alternativ kan man bruke dampsperre. Det er dessuten ubehagelig å sjøltørke over natta med vått undertøy. Anbefaler heller ikke å mikse tørt og vått tøy under kalde forhold. Man bør alltid ha ett fullstendig tørt sett og det bør være adskilt fra det våte og kun brukes i leir/rolig aktivitet

Det beste trikset er å gå seg tørr før leir eller ha rolig aktivitet i leir så man sjøltørker . Siste 30 minutter frem til leir gås ekstremt rolig, full lufting og småfrysing. Gjerne åpne lissene/gamasjene i skoene også. Kun mindre tørk av sokker og votter bør gjøres i teltet.

Dersom man ikke har klart å tørke tøyet, legges det bort, så starter man morgenen med det tørre, spiser, blir varm igjen, gjør ferdig mest mulig til avgang, eventuelt tine det isete/våte tøyet/skoa  over primusen, så raskt bytte i teltet før det pakkes og man begynner å gå. Tiden bør være så kort som mulig til avmarsj. 

Jeg har hatt mange døgn i telt vinterstid og en ting jeg alltid har med i soveposen er skoene. Ikke særlig behagelig, men å starte dagen med dypfrosne sko er noe dritt. Blir ikke varm i beina før etter flere timer. Ellers havner nesten alt av fuktige klær i soveposen. Tykke ull plagg, våte eller tørre, legges underst i soveposen og fungerer som litt ekstra isolering i tillegg til liggeunderlaget. Så legger jeg fuktige klær, undertøy etc. over meg, mellom innerposen og soveposen. Skallbekledning kan godt ligge ute i kulda, Hvis det er kondens i skalljakken så fryser denne og kan ristes av neste morgen. Jeg har ikke vert plaget av frossen kondens i isolasjonen i soveposen, men det er kanskje fordi jeg ikke har hatt mange nok netter i strekk. Jeg har alltid et Grevlingtrekk utenpå soveposen. Det blir ofte en del kondens på innsiden av teltduken, men den fryser vanligvis til is og kan ristes av når teltet pakkes.

Jeg har hatt mange år i fjellet før goretex og lignende skallbekledning ble allemannseie og da var fjellanorakken laget av tettvevd bomull. En gang var det sånn temperatur at nedbøren skiftet mellom snø og regn avhengig av hvor høyt du var i terrenget, og da var fjellanorakken våt om kvelden. Planen var å ta den med i soveposen, på utsiden av alle andre klær, men den ble glemt på utsiden av posen. Neste dag var den stivfrossen. Den ble da formet som et rør og tredd på kroppen utenpå de andre klærne og så ble den banket slik at den fikk tilnærmet passform.  denne dagen var det minusgrader alle steder og det tok flere timer før den begynte å tørke, men den var i hvert fall vindtett. 

Jeg har hørt at noen bruker en plastsekk som dampsperre i soveposen for å unngå at kondensen samler seg og fryser i isolasjonsmaterialet i posen. Jeg har ikke hatt behov for dette, men jeg kom til å tenke på at da jeg hadde små barn så kjøpte vi et en type fuktsperre til å legge over madrassen i barnesenga for at den ikke skulle bli våt. Små barn kan faktisk lekke ganske mye. Dette stoffet var plast på den ene siden og frotté på andre siden. Dette hadde sikkert vert mer behagelig enn en plastsekk. Nå finnes det sikkert flere typer vanntette laken, men her var det noe som lignet.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40143304/ 

http://www.sparkjop.no/Nettbutikk-kategorier/Hjem/Soverom/Laken/Vanntett-madrassbeskytter-90x200cm/p/550796_oneSize 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter som regel til tørr trøye innerst så fort det slås leir. Tar ofte på den fuktige trøyen utenpå goretexjakken etterpå (så lenge det ikke snør/regner). Med litt restvarme fra kroppen innenfra og vind utenfra blir den gjerne (nesten) tørrt i løpet av en par timer. I hvert fall så tørr at den kan brukes igjen neste morgen når turen starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, REs skrev:

Jeg har hatt mange døgn i telt vinterstid og en ting jeg alltid har med i soveposen er skoene. Ikke særlig behagelig, men å starte dagen med dypfrosne sko er noe dritt. Blir ikke varm i beina før etter flere timer. Ellers havner nesten alt av fuktige klær i soveposen. Tykke ull plagg, våte eller tørre, legges underst i soveposen og fungerer som litt ekstra isolering i tillegg til liggeunderlaget. Så legger jeg fuktige klær, undertøy etc. over meg, mellom innerposen og soveposen. Skallbekledning kan godt ligge ute i kulda, Hvis det er kondens i skalljakken så fryser denne og kan ristes av neste morgen. Jeg har ikke vert plaget av frossen kondens i isolasjonen i soveposen, men det er kanskje fordi jeg ikke har hatt mange nok netter i strekk. Jeg har alltid et Grevlingtrekk utenpå soveposen. Det blir ofte en del kondens på innsiden av teltduken, men den fryser vanligvis til is og kan ristes av når teltet pakkes.

Jeg har hatt mange år i fjellet før goretex og lignende skallbekledning ble allemannseie og da var fjellanorakken laget av tettvevd bomull. En gang var det sånn temperatur at nedbøren skiftet mellom snø og regn avhengig av hvor høyt du var i terrenget, og da var fjellanorakken våt om kvelden. Planen var å ta den med i soveposen, på utsiden av alle andre klær, men den ble glemt på utsiden av posen. Neste dag var den stivfrossen. Den ble da formet som et rør og tredd på kroppen utenpå de andre klærne og så ble den banket slik at den fikk tilnærmet passform.  denne dagen var det minusgrader alle steder og det tok flere timer før den begynte å tørke, men den var i hvert fall vindtett. 

Jeg har hørt at noen bruker en plastsekk som dampsperre i soveposen for å unngå at kondensen samler seg og fryser i isolasjonsmaterialet i posen. Jeg har ikke hatt behov for dette, men jeg kom til å tenke på at da jeg hadde små barn så kjøpte vi et en type fuktsperre til å legge over madrassen i barnesenga for at den ikke skulle bli våt. Små barn kan faktisk lekke ganske mye. Dette stoffet var plast på den ene siden og frotté på andre siden. Dette hadde sikkert vert mer behagelig enn en plastsekk. Nå finnes det sikkert flere typer vanntette laken, men her var det noe som lignet.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40143304/ 

http://www.sparkjop.no/Nettbutikk-kategorier/Hjem/Soverom/Laken/Vanntett-madrassbeskytter-90x200cm/p/550796_oneSize 

Og dette gjør du under -20 kalde, i dun pose over flere dager uten problem:shock:, som jeg svarte på?   Min erfaring er at det er betydelig forskjell i forhold når temp går under 10-15 grader i lengre tid. Kroppen vil ikke klare å avgi nok varme til at det ikke kondenserer ute i posen og man ønsker å redusere fuktavgang til ett minimum. Ellers vil dette  bygge seg opp. Dette vil bli ett seriøst problem når man er lenge på tur og soveposen er "siste" skanse for overlevelse.  Snakker vi om to-tre netter eller moderate temperaturer så kan man gjøre hva som helst :-D.

Når det gjelder kondens inne på teltveggen så fungerer det ikke som du nevner å børste av dette når du pakker teltet. Rutine om det er ukesturer i norske fjell, Grønland på tvers eller polare strøk er at førstemann må ta jobben med å børste av alt og få mest mulig ut FØR man begynner med primuser, hvis ikke så vil det etterhvert bli væte på alt. For å redusere dette har f.eks Nemi Tenshi telt en bra løsning hvor en duk sperrer av hodedelen i teltet, slik at kondensproblemet blir redusert. 

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.