Gå til innhold
  • Bli medlem

"Sprengt" Exped SynMat Hyperlite


Salthaugen

Anbefalte innlegg

Endte opp med et "sprengt" underlag siste turen jeg hadde i Setesdalsheiene i høst. Sveisen mellom 2 av kammerene røk. Noen andre som har dette underlaget, og som har opplevd det samme? Spør fordi jeg mener det må være en produksjonsfeil. Underlaget var ikke overfylt, ei heller "underfylt", og ble brukt inne telt som stod på rent gress.

Har sendt en mail til der jeg handla det. Hva mener dere? Er dette reklamasjon, eller er det slikt man må forvente når man kjøper Hyperlite? Koster jo fortsatt en del penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puster det opp. Exped sine sider å videoer sier at dette er helt ok på dette underlaget. Men kommer til å kjøpe meg en bag. Begynner å samle seg noe som ser mistenkelig ut som jordslag eller mugg inni matta.

Da satser jeg på at Outnorth ordner opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde det samme med mitt Exped SynMat UL 7 M som ble kjøpt i juni. Måtte sove på ei boble andre natta. Reklamerte og fikk nytt. Det nye holdt også bare ei natt. Tok ikke sjansen på enda et, så jeg fikk penger tilbake. Tenk hvor kjedelig dette ville vært om det skjedde helt i starten på en ukelang tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært litt blandet gjenom årene. Har en Downmat 9DLX som begynner bli noen år. Det fungerer fint enda.
KJøpte en Synmat UL7 M for 3-4 år siden, solgte det i fjor for å få med LW versjonen. Ikke noe feil med det, heller ikke siden da jeg kjenner han som kjøpte det.

Første LW jeg fikk var det som lakk litt fyll ut av ventil. Det jeg fikk byttet til var en nyere produksjon og det har fungert supert.
Så du kan jo treffe på en dårlig produksjon så klart. Men jeg tror av de fleste underlag de har produsert fungerer som de skal.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en generel teori om at luftmatter med få langsgående lange luftkammer kontra underlag med mange små kortere tversoverkammer er mere utstatt for denne typen feil. Samtidig mener mange at underlag med langsgående kammer er bedre og ligge på og man ruller ikke like lett av underlaget.

Igjen blir det jo en vurdering over hva man selv foretrekker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfart det samme problemet to ganger i sommer med UL7 M. Første underlaget holdt i 5 1/2 døgn før skillet mellom to kammer røyk(kan si jeg våknet brått når underlaget plutselig bestemte seg for å kaste meg av midt på natten...). Reklamerte og fikk nytt. Det andre underlaget holdt en natt, før skillet mellom to kammer røyk da jeg satte meg opp neste morgen. 

Mulig det er produksjonsfeil eller at jeg bare sover for urolig. Men etter at det skjedde to ganger på kort tid stoler jeg ikke på underlaget, så da er det pengene tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter jeg fikk delaminering på mitt Synmat reklamerte jeg og fikk nytt av Oslo Sportslager fikk også delaminering på mitt Downmatt begge var under et år og hadde Vært lappet men nå får jeg ikke nytt Downmatt Oslo sportslager sier levrandør ikke vil godkjene dette, og Oslo sportslager vil ikke gi noen form for kompensasjon,   konkluderer med at Exped underlag ikke langt fra holder mål om du bruker de 60+ døgn I året, så kommer ikke til å Bruke de mer, kommer heller ikke til å Handle mer fra Oslo Sportslager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg hadde et Synmat 7LW, som jeg hadde i litt over 3 år. Dette underlaget hadde jeg iallefall 125 netter på, og var aldri forsiktig med det. Lappa det 2 ganger etter bålglo. Etterhvert fikk jeg en lekkasje inne i ventilen. Da var det såpass gammelt, og såpass hardt behandlet, at reklamasjon ikke var et tema.

Kjøpte da et nytt UL7, som var "sprengt" allerede når jeg fikk det. Tok kontakt med forhandler og ble tilbudt nytt underlag uten problemer. Jeg valgte da å få et nytt Synmat 7LW. Det ble brukt ca 40 netter i sommer, og fungerer fint enn så lenge iallefall. 

Jeg har ingen problemer med å anbefale disse underlagene, iallefall ikke om man handler nytt hos forhandler, sånn at kvittering og garanti er på stell. Flere kompiser som har handla, og alle er fornøyde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpte meg en synmat 7 lw for ett år siden ca. Første natta våknet jeg av ett smell, og tre pølser var blitt til en stor :P måtte sove 2 netter i lyngen... Fikk nytt uten problem fra oslo sportslager, og har nå ca 15(?) netter på dette. Inkludert en 7 dagers fisketur hvor jeg det ble brettet inni chairkittet og fram og tilbake, og mye knøing på det ;) funker som bare det. Håper ikke jeg blir mere plaget.

 

hbilke andre alternativer finnes det til exped sine underlag da? For jeg er kanonfornøyd, og sover helt fantastisk godt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ViktorS skrev:

hbilke andre alternativer finnes det til exped sine underlag da? For jeg er kanonfornøyd, og sover helt fantastisk godt på det.

Exped er nok alene i sitt segment, men du kan jo alltids vurdere å gå ett hakk opp og ta en titt på Thermarest Xtherm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/26/2016 at 9.38, Lompa skrev:

Er light og ultralight-versjoner av utstyr like solide som "standardversjonene"? Jeg har gitt mitt downmat 9 masse juling i årevis uten problemer..

Helt åpenbart ikke. Men downmat 9 dlx og synmat 7 ul lw er to forskjellige verdener å pakke med seg i sekken på tur... Min Downmat 9 vil være med på kanoturer fremover, men fotturer blir med synmat 7'en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk en Synmat 9 Ultralight i januar. Jeg hørte en spesiell lyd i underlaget helt fra første stund, men skjønte ikke hva det var. Nå vet jeg. Det var limet i rillene som holdt på å gå opp. Etter fem døgn så sa det pang. Ifølge leverandør og utsalgssted skulle det ikke være noe i veien med dette partiet.

Jeg fikk uansett byttet til en Synmat 7 LW. 30 døgn og så langt har det gått bra. Ingen ulyd heller. Kvaliteten kjennes helt annerledes ut enn Ultralight versjonen. Mer robust. Innebygd pumpe.

Hvis du skulle være så uheldig å «poppe» en limsøm tidlig på turen, kan du vurdere å rive opp tilsvarende limsøm på andre siden også. Da får du ihvertfall noe balanse i underlaget som gjør at du kan ligge noenlunde komfortabelt. 

Noen som vet om det er mulig å reparere slike limsømmer igjen?

Endret av Sindr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da var moroa over. Ikke mer Exped på meg. 

Det følger med lim og lappesaker, så da tror man at man er sikra hvis uhellet først er ute. Men nei, dårlig kvalitet kan ikke repareres. Nå skjønner jeg hvorfor de er så dyre, nemlig for å  kunne betale for alle underlagene som kommer i retur. Veldig synd egentlig, for det er noe av det mest komfortable jeg har ligget på, vanlige madrasser inkludert. 

 

Forslag til komfortabelt og holdbart liggeunderlag mottas med takknemlighet. R verdi ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. "Løfter" dette innlegget igjen, med lignende problemstilling. Har et exped downmat 7 ul lw, som er 3år gammelt. På tur i høst delaminerte det, og nå har jeg en tykk pølse midt på underlaget. Butikken jeg kjøpte det av har lagt ned, noen som vet hvem som er importør av Exped i Norge? Har lest at det er 2års garanti på UL versjoner, men tenker at det er verdt et forsøk å reklamere. Synd når dyrt utstyr ikke holder lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.