Gå til innhold
  • Bli medlem

Tiurleik


CarlHenrik

Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg er ganske tidlig ute, men gir det et forsøk.

Jeg er veldig klar for å oppleve tiurleik. Noe jeg akter å gjøre i våren 2016. 

Lurer på om det er noen som vet om steder man kan oppleve slikt i akershus/oslo? 

Jeg bor i Åneby (Nittdal) og er ganske mobil, Er det noen her på forumet som vet om slike steder? 

Tenkte å ta med samboeren på dette. Tar imot alle tips, triks og steder med stor takk (hva trenger vi, må vi ha med noe spesielt, etc).

 

CHK 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiurleiker er sårbare og normalt ikke noe man deler med ukjente. Mitt tips er å dra ut i aktuelle områder når det er sporsnø på ettervinteren og se etter spor. Store fuglespor med slepemerker etter vingene på sidene. Nordhellinger med gammel litt åpen granskog er en vanlig biotop for tiurleik. På leiken må du krype i kamuflasjen i god tid før solnedgang og være der til spillet er slutt på morgenen. Tiuren ankommer nemlig leiken på kvelden og sitter der hele natta. Orreleik er enklere å finne og enklere å oppleve. Åpne myrer og islagte vann er stedene dette skjer. Har du ikke vært på leik før ville jeg satset på orreleik i stedet for tiur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kommer jeg å ødelegger.. Med tanke på økt ferdsel og mer forstyrrelser i skauen som følge av det og flere som skal ligge på leik, så kan det gå utover leikene i en ellers sårbar bestand av storfugl. Min anbefaling er rett og slett la fuglen være ifred. 

Nå regner jeg med at du gir eff i hva jeg skriver uansett, men iallefall hold leiken(e) for deg sjøl, det er liksom en uskreven regel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@CarlHenrik Dersom du bestemmer deg for å dra på leik, enten orrfugl eller tiur så er det en fordel å sette opp kamuflasjeteltet en tid i forveien før du skal ligge på leik slik at fuglen er blitt vant til at det er der(feks ei uke før), det kan dempe noe av skepsisen til det nye i omgivelsene slik at spillet går mer slik som det pleier. Selvsagt gå ordentlig på do før du kvelder og ha et mobil urinal tilgjengelig slik at du ikke forlater kamuflasjen før spillet er over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.