Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til barn, år


Kristian E

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en sønn på 4,5 år som ofte er med i skogen. Problemet er at soveposen hans blir for kald ganske tidlig på vinteren. Vi har vært ute i ned mot 5 grader og da blir det for kaldt for han i posen. Har en Helsport Jr. Problemet mitt er at barneposer ikke har noen merking på hvor mye komfort tempraturen er på. Er det noen som har noen erfaringer rundt dette?

Kjøper jeg en liten pose for voksne (190cm) tror jeg mye varme blir borte siden han ikke er lengre en 105 cm?

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... Om du forsøker med en pose med pakkebånd i toppen og opphengshemper i bunnen kan du kanskje brette halve posen inn under ryggen og legge den som madrass? Eventuelt slå en snor rundt posen i passe lengde sånn at den blir i riktig lengde iallfall. Vidden er det verre å få gjort noe med. Dette siste kan du jo forsøke med en voksenpose en natt eller to før du tar en avgjørelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det finnes flere varianter av Helsport JR, men med med mindre det er en ren sommerpose burde fem grader være ok. Heller enn å kjøpe ny pose ville jeg prøvd følgende (med mindre det allerede er gjort):

   - Skikkelig liggeunderlag. Barn trenger ikke rare underlaget for å ligge komfortabelt, men de trenger minst like mye isolasjon mot bakken som voksne. Selv om jeg alltid har vist at underlag er viktig var det sjokkerende hvor stor forskjell det er på greit nok og godt når jeg i fjor kjøpte nytt underlag. 

   - Sov med ullundertøy, lue og ullsokker. Dette utgjør mange grader.

   - Vurder soveposetrekk med underlaget inni. Dette gir ikke så mye ekstra varme, men sikrer at ungene blir liggende på underlaget. Å ligge utenfor er kaldt.

   - Hvis dette ikke fungerer. Prøv, som allerede nevnt en voksenpose der du bretter eller snører av nederste delen. Husk bare at komforttemperaturen for voksne ikke er direkte overførbar til barn. 

God tur

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har en sønn på 4,5 år som ofte er med i skogen. Problemet er at soveposen hans blir for kald ganske tidlig på vinteren. Vi har vært ute i ned mot 5 grader og da blir det for kaldt for han i posen. Har en Helsport Jr. Problemet mitt er at barneposer ikke har noen merking på hvor mye komfort tempraturen er på. Er det noen som har noen erfaringer rundt dette?

Kjøper jeg en liten pose for voksne (190cm) tror jeg mye varme blir borte siden han ikke er lengre en 105 cm?

Takk for svar:)

Som sagt fungerer det godt å ta en pakkreim å knyte av det av posen du ikke trenger. Har du en tresesongs voksen pose fra før så bruker du bare den. Put ungen med jr posen inn i tre sesongsposen, knyt av ekstra lengede. Du kan jo kappe ett bamse underlag slik at det blir smalt og kort nok til å passe inne i voksenposen. Har ikke prøvd dette selv, men bør fungere. Ett til under så er isolasjonen i orden.

 

Lå ute nå i helgen som var. Ungene brukte våre tresesongers i tillegg til sine. Vi brukte vinterposene. Da var det 3 minus ute. Hos oss er det ofte ett støre problem at de triller av liggeunderlagene som at posene er for kalde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lakenpose eller fleecepose inni posen hever temperaturen med ganske mange grader. Vi bruker alltid hjelmlue i ull hvis det er kaldt, i tillegg til ull stillongs, sokker og trøye. Får d snørt godt rundt hals og hode? Det er litt forskjell på hvor gode de ulike posene å stramme inn, og ikke minst på hvor greit ungene synes det er. Hos oss var det nødvendig med en skikkelig forklaring på hvor mye det betyr for temperaturen.  

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en del poser for barn/junior med justerbar lengde.
Men felles for disse er vel at ingen er egnet som vinterpose. Noen har comfort på et par minusgrader.
Den som kom ut varmest i en test jeg så når brodern skulle kjøpe pose til junior var Helsport Trollheimen JR. Den har Helsport oppgitt til -8 mens testen mente det var mer reelt med -1. Varmeste helsport oppgir er Isfjorden Junior til - 10, som også er justerbar. Men synes 2 kilo er tungt for en junior pose.

Alternativ er å se på dameposer, der finnes det modeller som starter i 165-170cm lengde. Blir en del til overs der og men ikke ikke like mye som på 190cm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med å supplere med ein sovepose til? 

 

Om vinteren ligg mine slik; 

Eldste med vinterpose som er passeleg. Ho har dedikert vinter og sommerpose. 

Nestemann med sin tresesongspose med eldstemanns sommarpose utanpå igjen. Dette er ei stor hjelp, og når posen skal utanpå barneposen, gjer det ikkje så mykje at den er litt lang og vid. 

Dei to små kidsa til min sambuar er så tynne og små endå, at i tillegg til eigne barneposar i 150 cm, kan dei bruke dei første barneposane som dei to eldste har vokst ut av. 

Slik har me komplett oppsett for alle fire sommar og vinter, med litt ulike oppsett.

 

Gode liggeunderlag vel så viktig, så supplerar me med varmeflasker i fotende på pose, evt legg stor fora jervenduk over alle mann etter dei har sovna, om det er skikkeleg kaldt og me ikkje fyrer bål natta gjennom. 

 

Eit tips for å få små, litt tynne born til å ha det varmt i ein litt for rom soveposeende, er å kjøpe dei billige "duntøfler" på princss eller jysk. Desse fyller ut fotenden og gjer lufta meir stilleståande, og slik varmare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jo alltid bestile her fra http://isbjorn.no/ bestilte en som var laget til han er 135cm lang (soveposen er da 170cm) den fungerte veldig bra sist år med -12 mener jeg det var.

koster jo en del men da blir det flere turer da man ikke fyrser på tur :) (før det så fikk jeg bestilt en som var ekstra stor som vi sovde sammen i fra han var 2.5 år til han var 4.5 år) nå ligger han i egen sovepose og fryser ikke :)

utfordringen nå er bare i mellom sesongen når det er par - minus og ikke snø......da ligger han med ull fra topp til tå og passer på og skifte alle klær før han legger seg så han er 100% tørr,så ligger han i en slik her http://www.prisjakt.no/product.php?p=2586236 mammut 140cm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.